Gå till innehåll
fredag 03 oktober 2025

ottoangel

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om ottoangel

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Men att det pendlar mellan 0,5 och över 20 ohm borde ju tyda på något problem?
  2. Jag har ingen speciell multimeter, någon som ansågs vara bra på en YouTubeelektronikkanal för en rimlig peng. Jag har kopplat loss samtliga kablar på brytaren och använder krokodilklämmor. Så det borde bli samma resultat varje gång tänker jag.
  3. Har mätt upp nu och ibland är det 0,5 ohm och ibland 4 ohm. Men då och då blir det 15-20 ohm. Beror på hur långsam man är känns det som. Vickar jag på nyckel fluktuerar det med. Känns som det behövs en ny huvudströmbrytare.
  4. Zoomar man in så ser det mer ut som någon beläggning tycker jag men är osäker.
  5. Jag har en med röd nyckel i plast. Det känns solitt när man vrider. Får kolla om det rör sig något. https://shop.hrboat.se/elutrustning/nyckel-huvudstrombrytare
  6. Strömbrytaren verkar fungera som avsett. Kanske räckte det med rengöring av poler och åtdragning av kabel. Körde en testrunda utan problem.
  7. Har rengjort batteripoler nu. Inget fett har använts vad jag kan se. Tycker allt ser ok ut på motor. Känt på alla grövre kablar och de sitter fint.
  8. Båt och motor är båda från 2022 inköpta i våras begagnade av privatperson. Jag kunde rubba den negativa kabeln, se bild, som går till motorn på batteriet. Inte jättemycket men trots allt lite rörlig. Vet inte om ÅF installerat något eller om allt är gjort på fabrik. Ska försöka se hur Garminen är inkopplad. Om jag ska mäta över strömbrytaren exakt hur tänker ni att jag gör det?
  9. Blev lite konstigt skrivet men plottern dog med. Alltså motorn stängdes inte av bara utan även gps/plotter stängdes av. Har inte gjort några ändringar på elen. Får kolla upp övriga saker.
  10. Ja det är min tanke också men frågan är vilken det kan vara.
  11. Har en HR 480 SC med Mercury 60 EFI från 2022. Helt plötsligt när jag körde runt 20 knop så bara dog allt. Motorn stängdes av och all plotter stängdes av. Kollade snabbt om någon kabel lossnat eller om huvudbrytaren ändrat sig utan att kunna se något på rak arm. När jag testade att starta igen så fungerade allt som vanligt. Någon som har en idé om vad det kan bero på så man kan felsöka vidare?
  12. Hittade denna video som såg lite enklare ut än polyropes
  13. Jag tänker något liknande detta: https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/fortojningslina-12-mm-x-4-m-2-pack-2000055292 samt fjäder https://www.biltema.se/bat/fortojning/fortojningsfjadrar/fortojningsfjader-10-12-mm-2000060131 Sen får jag försöka kolla upp hur man splitsar ett öga.
  14. Det är min hemmahamn det gäller. Jag får försöka lösa kaus. Kanske inte är så svårt. Är ju kul att fixa själv med. Min linor är sex meter och det kanske är bättre att spara dem och köpa några nya kortare på biltema till exempel.
  15. Precis köpt båt (HR 480 SC) och det följde med 4 st förtöjningslinor 12 mm och 6 meter långa med splitsat öga. Man hade även knutit fast karbinhakar på dem men det känns inte som en bra lösning. Vad är rekommendationen för att förtöja i en insjö och y-bom? Det splitsade ögat i pollaren på båten. Inköp av förtöjningsfjäder i gummi. Ska man bara göra en knop i förtöjningsringarna i bryggan eller vad är bäst?
×
×
  • Skapa nytt...