lenjoh
Medlemmar-
Innehålls Antal
20 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm lenjoh
-
Placering
Kadett
-
Go kväll Ja menade vacuum klockan som sitter på förgasaren , Nu har jag bytt lyftare , justerat ventiler , prövat med en utbytes tändfördelare samt utbytes förgasare, men går ändå ojämnt på höga varv. Dock satt på det gamla fördelarlocket , spänt fjädrar ( under brytarna / elektronisk ) , den går betydligt bättre men inte riktigt helt hundra. Tändinställningen är inte helt rätt.... om man skall göra det på rätt sätt, men det går bäst på låga varv och höga varv. Det känns som motorn behöver motstånd i form vatten , för att det skall fungera riktigt. Mvh Lennart
-
Go kväll Avgasdelarna är ny -inköpta för ett par år sedan , ser inga tecken på vattenläckage, har nu oxå bytt tändfördelare samt en utbytes förgasare. Det blir samma problem nu oxå ....... Dock kommer jag upp i högre varvtal efter diverse justering med tändinställning samt tagit bort chocken, samt lossat slangen till vacumklocka , då kommer jag upp i nästan topp varv 4500 innan den börjar bluddra och misstända. Har varit i kontakt med en riktigt båtmekaniker , och han blir inte heller klok på det hela, han tror att ev måste motorn ha belastning på sig . Så nu skall jag faktiskt sjösätta båten, och hålla tummarna .
-
Ja pratade med en mekaniker som sa något liknade , men jag fattade inte riktigt , han menade att jag skulle känna på stötstången , när vipparmen var dikt ann, sen dra 1 halvvarv till.... ??
-
Hej Stämmer det ..var olja i cylindrar i andra testet, har prövat att hälla i rödsprit för att se om kolvringarna lossar något . Ja topparna ser ju nästa identiska ut , nackdelen var att det var inte riktigt samma nummer, ventil storleken var 1 mm större på utblåssidan om jag inte minns fel, säljaren sa att det visserligen bidrar till effekten , men att jag skulle nog inte märka skillnaden ( bra försäljare 😉 ). nackdelen är väl att förbränningsutrymmet blir ju något annorlunda.. som i fram tiden skulle påverka kamaxeln ( mina egna funderingar skall noteras ) Mvh Lennart
-
Go kväll Det var en kylkanal som rostat sönder o läckt ut i cylinderloppet. Ja köpte en begagnad på Camaroskroten, renoverade den , den mättes upp och den var plan. Info om lyftarna och bilden kommer från instruktions manualen för båten. Jag har monterat tändkablarna enl din bild, Lyftarna låter inget om jag justerar dom rätt., men om ventilspelet är helt rätt vet jag inte, skall kolla din länk. Komp prov är 9.0 -9,1 på sex cylindrar , cylinder 6 och 8 är 7,1 och 7,3 i torrt och 9,0 i vått. Ja nu har jag lite o greja med på måndag. Mvh Lennart
-
Komplettering ; Det satt brytarlöst system på när det började. Har kollat alla jordkablar o sprutat elekronikrent , lossat dom och satt fast dom igen. Jag skall göra bättre anslutningar på tändspole. Mvh Lennart
-
Ja det är en bra notering att du tycker 1 ans tändkabel pekar fel, FÖRE jag tog upp tändfördelaren pekade den " rätt"..., känns som jag inte fått den rätt i splejser nere i motorn ( tittade på video du skickade med, skall testa om jag kan få till det , ) Hur det startade : Helt plötslig på sensommaren kunde jag inte varav ur den, utan en började misstända och bluddra. efter några små rengöring av fördelarlock o rotor fungerade den igen, Dock bara några dagar. Sen en rad andra problem; Vatten i cyl 6+ 8 , byte av topp. = fungerade nån vecka , sen samma problem som när det började. Så min fundering har varit om jag löst problemet men skapat ett annat? Tittar jag i instruktionsbok står det att det är hydrauliska ventillyftare ( ingen justering av ventilspel) ?? , det måste väl ändå göras ! Hoppas du har en bra nationaldag Lennart
-
Go morgon Det har fungerat perfekt i 4-5 år , jag trodde det hade gett upp , så jag köpte nya brytare kondensator , rotor o installerade tillbaka det . Men problemet fanns kvar ändå , så jag har återinstallerat det . Hade tidigare en hög-energi tändspole … men den åt upp rotorn på något sätt , så har en standard spole nu . Kan jag ha satt tändfördelaten 180 grader fel ? Sen tänker jag på hur problemet uppstod , trodde det var rotorn som ärgat , då den gick riktigt efter åtgärd , sen kom problemen då och då , utan att det var ärg på rotorn . 🤔
-
Go kväll Här är lite bilder på tändsystemet. Nu har jag lyckats få blinkningar på cyl 1 även i låga varv.. Hovleveratören biltema har ju faktiskt bra grejor ibland., får köpa en test penna imorgon. När jag lyckas få ställa in med 8 graders förtändning , så misständer den vid lägre varv ! Centrifugalmekaniken och fjädrar var alla hela och när jag vrider på axeln återfjädrar vikterna , så då ligger väl inte problemet där. frågan är ju om jag har något elfel, nu går inte varvräknaren ner efter jag stängt av motorn . Kan hela tändfördelaren var trasig ? Mvh Lennart
-
Tack Pår för din kunskap. Jag har brytarlöst system , har inte ställt om kamvinkeln ( hur man nu gör det ?; får googla ) Har inte testat de andra cylindrarna ( testade 1 cylinder med två olika lampor) ännu. Acc.pumpen är ny och jag gjorde rent i hålet för den nya, hmm tillskottsventilen , vet jag inte var den sitter ? tomgångsskruvarna har jag haft isär och rengjort , skruvat in dom i bott och backat 2 varv ut , är det rätt tro ? Spjällen är stängda som du skriver på tomgång. Det verkar inte droppa från spridarna och strålarna ser ut att vara likartade vid gaspådrag Luftfiltret är rent , dock blir det lite sotig vid misständning Luft tillförseln är bra . Det kan ju vara jag löst det ursprungliga problem, men skapat ett annat !, men motorn ter sig på nästan exkat samma sätt , jag kommer dock upp i lite högre varav än tidigare. Jag har även bytt toppar , men den gick bra efter bytet. De nya tändkablarna jag köpte var alla mycket längre än de gamla, och alla av olika längd , har det någon betydelse. ? Tack så länge Lennart
-
Hej Tack för svar, då förstår jag centrifugalmekanismen, men jag har satt på ett brytarlöst system, påverkas gnisten och tändningen ändå ? Jag har även köpt ett nytt fördelarlock , fick ett tips att sätta tbx det gamla , kan det stämma ?
-
Hej Tack för visat intresse Tändkablar var Orbitrade, vet faktiskt inte om det är kol eller metall ? Passade ganska bra ,enda som inte var centrum kabeln , som jag fick ta den gamla kabeln. Förgasaren är en Rochester Qudrojet 4 port , den var ren inuti , och ännu mer ren efter jag har delat den blåst , byt packningar acc,pump flottör mm. även rengjort filter från bensinledning. Förgasaren har varit av helt och hållet, har även sprutat startspray runt och i portar för att se om något läckage , utan framgång. Extern tank , ja... stämmer tog en vanlig bensindunk för att undanröja , ev hinder från för-filter och ledningar från tanken. Stiften har generellt var lite blöta , ibland lite sotiga. Helt riktigt , det blir förgasarsmällar , med sot som följd i förgasaren. Har fått lite info nu om att under skivan med brytare / elektroniska givare i tändfördelaren , sitter det ju en liten mekanik som skall rotera med olika storlek på fjädrar som håller tillbaks vikter, .... som ibland där fjädrar kan rosta av. skall kolla detta imorgon Har du hört talas om det problemet !?
-
lenjoh började följa AQ Volvo Penta 231a misständer på höga varv
-
Hej Har en Volvo Penta 231a som misständer och bluddrar på höga varv . ( 3000-4500) Debut : Förra sommaren efter en felfri säsong. Har kontrollerat och bytt: Bensinpump ok Bensin från extern behållare Rep.sats förgasare + ny flottör. Nya tändstift Ny Tändspole Ny rotor Komp-prov ok Startar och går lätt / vill stoppa ibland på tomgång. Har haft ur tändfördelaren ( känns som den kommit rätt tbx) 1 cylindertopp är högst upp, när 1:ans tändkabel o rotorn pekar mot varandra. Vid kontroll med stroboskop lampa ( 1:ans cylinder), t....änds den dock vid lite högre varv tal !!, köper då nya tändkablar , då startar inte motorn alls , kontrollerar alla kablar = ok , byter tbx till gamla = startar igen. !! Kan man vrida på stiften nere i motorn ( hålet man kör ner tändfördelaren ) ? Känns mer som tändningsfel , än bränslefel. Vad kan jag göra mer. ? Kontaktat 4 st båtfirmor som inte hinner. Bor i Kungälv.
-
Hej Tusen tack för svar. Ja det var en gammal tråd, som jag hittade. Oljan ser ren o fin ut , hade ju vatten i den på sensommaren när jag bytt topp , bytte olja 2- ggr för att skölja ut det gamla. Jag hade i olja i cylindrar när jag gjorde testet , ,då fick jag i princip samma resultat i alla cylindrar. Jag tror inte det är något övertryck i ventilkåpan , med det kommer ju lite rök ibland. Motorn är färskvattenkyld, köpte nya knä för några år sedan, så dom känns ganska färska. Bor ju på västkusten, och har en trevägskran för att skölja ut saltet ur motorn efter avslutad körning ( söt vattentank) Fråga : Skall de andra tändstiften sitta i när man gör testet ? För kännedom var tändstiften mycket sotiga när jag tog ut dom , jag har haft loss och isär förgasaren , och gjort rent , fick tbx allt på samma plats , dock vet jag inte riktigt hur de 2 små munstyckena (platta skruvar med fjöderbelasting) skall var inskruvade ! Funkar det att hälla in fotogen i de cylindrar som har dåligt tryck ? ( ev lösa upp kolvringar ? När jag monterade det det begagnade topplocket slipade jag ventilfästen mm, sen vet jag ju inte hur ventiljusteringen blev , - var hos båtreparatören , som snabblärde mig - skruva tills du hör detta ljud / försvinner...... ja ja den startade och gick , kanske inte helt hundra. Ut i kylan, och skall testa lite mer. Återigen tack för alla tips och ev kommande tips
-
Jag har inte haft full gas , ej varm motor
