Gå till innehåll
måndag 08 december 2025

Jungfrusund_JJ

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jungfrusund_JJ

  • Placering
    Kadett
  1. Absolut, ska testa att köra mer med högtryckstvätten. Nu vågade jag inte ta i för hårt då jag blev nervös då det vita kom av så lätt och exponerade det bruna under. Tänkte mig vit gelcoat under färgen, och blev därför rädd att även gelcoaten försvann och man såg glasfiberkompositen under.
  2. Tack för tipset, ska prova att slipa en liten bit och se hur det ser ut under. Det tråkiga är att jag var tvungen att köra in båten för vinterförvaring direkt efteråt så jag har inte tillgång till den förrän till våren. Men om det är riktigt gammal torkad påväxt som sitter under så kanske det inte blir så mycket värre än vad det redan är.
  3. Håller med om att det är svårt att se på bilderna. Det som ser ut som hål på bilderna är mörka prickar, som är lite grön/svarta och ser ut som någon form av påväxt. Stämmer att det vita är färg. När båten sjösattes i början av sommaren, då jag köpte den, var hela botten i denna färg. Särskilt längst ner, där skrovet har kontakt med vattnet i hög fart, är den vita färgen nästan helt borta. Där försvann den redan innan upptagningen, dvs under sommaren. Så det verkar som att förra ägaren struntat i underarbetet och målat på för att snygga upp inför försäljning.
  4. Tror att du kan ha rätt. Kan nog vara så att förra ägaren bara målade på ett lager färg inför försäljningen. Borde ha undersökt båten mer noggrannt... Var mest rätt att gelcoaten var skadad eller något annat mer allvarligt. Även om det känns trist att lägga massa tid på att slipa ner allt dåligt så är det ändå hanterbart i sammanhanget.
  5. Tack för era svar! Glömde att skriva att jag köpte båten i början av sommaren, och då var den vitmålad på hela botten. Borde förstås ha kollat mer noga. Kan mycket väl vara så att förra ägaren lagt på ett lager färg för att snygga upp den inför försäljningen, utan att bry sig om underarbetet. När jag tog upp båten och spolade lite med högtrycket (på "normalt" avstånd) försvann färgen i stora delar och beiga/bruna fälten kom fram. Skulle säga att typ 20-30% av botten blev så här efter spolningen.
  6. Båten är en Nordkapp från 2007. Efter upptagning och tvätt ser botten ut så här. Är det bara färgen som försvunnit eller är även gelcoaten skadad på vissa ställen? Andra kommentarer, om vad som ser normalt resp onormalt ut, uppskattas.
  7. Många bra och intressanta svar. Har mailat till Stockholms hamnar och frågat om de har någon regel som överträffar allemansrätten när det gäller att lägga till inne i stan, men har inte fått något svar. Som Rascal skriver så kanske man inte vill lägga till vid stadshuset, pga svall. Men Om man kör vidare in i kanalerna i Gamla Stan, typ vid Riddarhuset, är det helt stilla i vattnet och det är stenkajer med varierande höjd där det går att lägga till. Finns även en fin kaj vid Klara Mälarstrand, mellan Centralbron och Vasabron, där det visserligen kan vara ganska strömt men inte särskilt mycket vågor när jag varit där och tittat.
  8. Drar upp en gammal tråd. Hur fungerar det om man vill lägga till vid någon av kajerna i centrala Stockholm på Mälarsidan? Tänker t.ex. vid stadshuset, gamla stan eller liknande. Är det allemansrätten som gäller här eller är det andra regler/förbud?
  9. Bumpar en 15 år gammal tråd eftersom jag själv går i exakt samma tankar. Båten är lika snygg fortfarande men allt är nu ca 20 år gammalt som motor etc. Några tips om vad man bör titta särskilt på dessa? Gärna även omdömen från någon som ägt eller kört den. Är de t.ex. alltid sjövattenkylda eller har de sötvattenkylning?
×
×
  • Skapa nytt...