Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025

Larsens

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Larsens

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. @mikaojje ja, oljebehållaren hade rätt oljenivå enligt serviceboken
  2. @bemek förstår jag dig rätt att du också upplever en tröghet i din styrning som du inte har lyckats lösa riktigt? /Johan
  3. Här är en video på "glappet" Styrning_2.mp4
  4. Nu har jag varit ute med båten och testat styrningen och den blir så klart lättare när man kommer upp i varvtal. Utan servo är styrningen trög likt en bil utan servo men den blir lättare när motorn är igång. Så servon fungerar men "glappet" vid servo ventilen är bara nån millimeter. Jag bifogar en bild där man kan se skillnaden mellan innersta (vänster bild) och yttersta (höger bild) läget. Vajern ser helt ny ut, så den tvivlar jag inte på att man har bytt.
  5. Tack @jan_af_lisoe det hjälpte att bekräfta mina förväntning om att en fungerande styrning skall vara lätt som en bil med servo. Nu har jag något att arbeta mot
  6. @jan_af_lisoe har du själv en Ryds 20 GTS (ser ut så på din bild) och kan beskriva hur lätt eller trög din styrning är i hamnfart? Tack
  7. Tyvärr har jag inte själv felsökt eftersom jag inte är insatt i hur systemet fungerar och därför lämnade in den till ett varv för att "lösa" den tröga styrningen. Enligt dem så har styrkabeln bytts och "utväxling" vid ratten smörjts. De säger också att de har kollat ratten så att den inte var trög utan vajerkopplingen. Men trots de åtgärderna så jag märker ingen skillnad. Enligt varvet så skall man "vara nöjd" med att styrningen inte är mer trög men det svaret har jag svårt att acceptera. När jag körde (hamnhastighet) båten till sin plats häromdagen så märkte jag att den går lätt under nån bråkdels sekund men sen blir trög igen. Får börja med att kolla "glappet" som nämnts tidigare.
  8. Tack för bra tips och ger mig förhoppningen om en lätt styrning. Jag skall kolla glappet som ni nämner nästa gång jag på båten. /J
  9. Hur lätt styrning kan man förvänta sig? Skall det gå att vrida ratten som en modern bil med servo, dvs väldigt lätt med en hand eller t.om ett finger? Eller skall det gå trögt men möjligt att svänga med en hand? Vad är rimligt?
  10. Tack, är det den inringade delen som du avser?
  11. Har en Ryds 20 GTS 2006 med Mercruiser 4.3 MPI samt Alpha One Gen 2 drev. Styrningen är en så kallad "servoassisterad mekanisk styrning", dvs en vajer som går till hydrauliska styrkolvar med servopump. Jag tycker att styrningen är allt för trög, nästan så att man behöver använda två armar vid tilläggning. Min förväntning (baserad på internetsökningar) är att styrningen skall vara vara mycket lätt, nästan som på en bil med servostyrning. Har haft båten på service och genomgång där man bl.a. bytte styrvajern och sa att man har smörjt rattmekanism, etc. Även drivrem är bytt och alla oljor (inkl. servooljan) kollade. Dock är trögheten i styrningen oförändrad sen innan deras genomgång. Varvet anser att man inte kan förvänta sig en lätt styrning utan att denna teknik är förblir trög pga vajern mellan ratten och hydraliken. Vad är egentligen rimligt att förvänta sig med tekniken...finns det någon med motsvarande motor, drev och styrning som kan dela med sig av sina erfarenheter? Om styrningen borde vara lättare, vad kan i så fall felet vara? /Johan
  12. Tack för alla svar på denna tråden. Fick svar från Mercruiser USA som gör att jag kan känna mig ok med att inte ha en impeller i drevet: Since the engine has a sea water pump, the drive impeller should not have any effect on the cooling for the engine because it should be blocked off with a block off plate installed inside the bilge on the transom assembly. If you are not having any drive issues or haven't had any in the past, then it should be ok to continue to use it that way. Best regards, Consumer Support Specialist MerCruiser and Mercury Customer Service
  13. Tack för förklaringen. Om jag förstår det rätt så "kan det" finnas tre pumpar som hanterar kylmedia: 1. Impeller i drevet som levererar sjövatten vidare till motorn och hjälper till att kyla sötvattnet i värmeväxlaren 2. Kylvattenpump på motorn som har egen hämtning av sjövatten och som också (?) kyler sötvattnet i värmeväxlaren 3. Kylvattenpump på motorn som driver runt den slutna sötvattenkylningen genom värmeväxlaren Jag undrar då vilken av pumparna 1 och 2 ovan som man har bytt impeller på och var sitter den andra pumpen som också skall sitta på motorn. Eftersom jag verkar sakna impeller i mitt drev så funderar jag på om det kan bli ett problem med kylningen av själva drevet. Som jag har förstått det så är primära kylverkan (av drevets impeller) att slussa sjövatten vidare till motorn och inte så mycket att kyla själva drevet. HIttade detta på nätet: "Medan drevets impeller inte direkt kyler drevet, spelar den en avgörande roll för att kyla motorn och avgassystemet, och drevet hålls svalt främst genom olja och omgivande vatten."
  14. Varför tänker ni att pumparna är i serie och inte två egna system, ett som pumpar kylarvätska och ett som pumpar havsvatten (via drevet?)?
  15. Detta är min första båt så jag är helt novis på området men får inte riktigt ihop informationen som jag får från olika källor där merparten pekar på att det skall finnas impeller även i drevet (oavsett om det även finns en i motorpumpen). På min Mercruiser 4.3 MPI så finns en värmeväxlare (avlång, cylindrisk enhet) och då känns det väl rimligt att motorns pump driver det slutna systemet (med sötvatten) och att det då även borde finnas en impeller i drevet som förser värmeväxlaren med sjövatten för att kyla det interna sötvattensystemet? Jag tänker att impellern i drevet motsvarar "Sea Water pickup pump" (inringat i rött i bild) och motorns pump inringat i blått.
×
×
  • Skapa nytt...