

Mattens
Medlemmar-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm Mattens
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ny limpa och knä på plats och har gått bra 👍 Tack forumet för tips och hjälp
- 20 svar
-
- 1
-
-
Uppdatering så här långt. Demontering av plugg omöjlig haha. Har köpt nya limpor och knän. Det slutar med byte på båda sidor, inte vad jag hade hoppats lägga pengar på nu men värt det i slutändan 👍
-
Hej, Tack för svar, dum fråga kanske men kan man ta bort pluggen (om jag nu får det) och ta med till marinbutik eller måste man skyndsamt sätta dit en ny?
-
Har lokaliserat hålet under limpan, är detta en offeranod man byter eller måste man byta hela limpan?
-
Hej igen, uppskattar verkligen svaren. Båten är en Sea ray Sundancer 240 årsmodell 1999 Precis som du nämner är motorn utbytt 2009 till en Indmar 5.7 enl de papper jag har fått av tidigare ägare. Drevet är enl de uppgifter jag fått aldrig bytt men belgar och årlig service är gjord. Jag ska testa få en bättre film när motorn är igång samt känna och se om det är en ingång/plugghål. Strålen är verkligen skarp därför min tanke var att något "lossnat" en spricka borde det väl skvätt/droppat mera. Ursäkta om min fråga låter dum, men det går bra att montera bort limpa och knän när båten ligger i vattnet va? Är det svårdemonterat? Allt gott
-
Hej tack för snabbt svar, Jag ligger i hemmahamn vilket känns bra nu när jag upptäckte detta. Jag har fått motorn genomgången med glykol över vintern av en meck på klubben. Men limpor använder sjövatten som kylning då och inte ett slutet system? Jag är inte kvar ute i båten men tog denna bild på infon. Jag ska känna och försöka se bättre om det är en plugg som saknas eller rostat hål. Tyvärr kunde man inte ladda upp video här för de blir för stora.
-
Blev nå tokigt med bilordninge. Hör kommer de igen
-
Mattens började följa Vatten i motorrum när motorn går
-
Här behöver jag hjälp. Noterade att det var en mängd vatten i motorrumet (blev en 10 liter) tömde av det och smakade sjövatten. Startade motorn och ser en stråle spruta vatten under motorn se bild 1. Och det är precis rakt under bild 3. Jag som lekman förstår inte exakt vad jag tittar på men när jag filmar så ser det ut som en plugg saknas i och med mängden vatten som sprutar i en rak stråle. Vatten i botten fylls fort så fick kasta ut 10 liter till efter en stunds felsökning med motorn på. Det vatten jag tömde omgång nummer 2 smakade inte heller glykol.
-
Nu är hon fixad och vi kan njuta av skärgården utan detta oljud haha. Det visade sig vara glapp i kontakterna mot drev pumpen. Min båtmekaniker jag anlitade har nu löst detta. Tack allihopa för era kloka råd och ideer! Tack vare er hjälp kunde en del uteslutas efter vad jag som lekman kunde checka innan jag anlitade en mekaniker.
- 22 svar
-
- 1
-
-
Tack så mycket för svar, väldigt givande, har tagit hjälp av en kunnig kontakt som skulle hjälpa mig, återkommer i tråden vad orsaken var och lösning.
- 22 svar
-
- 1
-
-
Tack så mycket för svar, ska kolla det och återkommer 😊
-
Den andra sitter mot ett batteri. Denna har suttit mot batteriet också, nu är den av och ligger löst.
-
Den lampan börjar lysa så fort jag satt på strömmen. Den har alltid pipit vid motorstart men slutat låta efter motorn är igång.
-
Ja motorn var igång, kanske varit på i en minut i det läget. Gjorde ett fynd, kan det vara denna som spökar?
-
Så här säger iallafall instrumenten i panelen med motor och ström på. Visaren till batteriet fladdrade lite. Vet ej om den gjort det tidigare.