

Kaptendy
Medlemmar-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
4 NeutralOm Kaptendy
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Äntligen! Efter timmar av grubblande och sömnlösa nätter så tror jag att jag fått ordning på problemet. Det var stopp i slanganslutningen på limpan där slangen från vattenpumpen sitter. En 90gradare så jag borra upp den från båda håll och vilken skillnad det blev. Nu ligger tempen på stadiga ca 60 grader och det kommer en jämn och fin stråle genom skrovsidan och man känner hur det vattnet pendlar mellan varmt och kallt. Tusen tack för hjälpen och alla idéer.
-
Ja om inte så sjönk det betydligt långsammare, ska göra en till koll. Ska även kolla om det är någon skillnad beroende på vilken väg jag skickar ut vattnet. Jag lägger upp några bilder. 20250630_043812.jpg
-
Nu har jag tagit upp båten, kokade termostaten och den öppnar mellan 60 och 70 grader, jag har tagit lös slangar och rör och blåst med tryckluft. Satt i en ny tempmätare. Jag tog en plastduk satte på en slang och koppla direkt på impellern. Nu när jag startar kommer det en fin stråle genom skvallerröret och vattnet sjunker i dunken MEN när motorn börjar komma upp där i kring 70 grader så stannar nivån i dunken och det bara spottar och fräser som tidigare i skvallerröret och tempen stiger upp mot hundra grader. Men egentligen kanske det är så det ska vara för den ska vell spotta ut vattnet som är "för varmt" men tempen ska vell ändå inte stiga så högt som upp mot hundra grader.🤔
-
Det är lättare att flytta båten till verkstan än att flytta verkstan till båten. Men visst är det mer tillgång till vatten i sjön.😀
-
Yes, ska ta upp båten och börja leta.😁
-
Jag plockade ur termostaten men fenomenet kvarstår. Tar jag lös slangen på impellerhuset kommer det bra med vatten tycker jag.
-
Hallå där! Jag har en fjord 20 som det sitter en penta mb10 i. Jag är lite bekymrad över motortempen. Mätarn går upp mot 90 grader och ställer man vredet så kylvattnet går ut genom skrovet och inte ut i avgaserna så spottar, fräser och ångar mest och inte ett jämt flöde. Ska de vara så? Jag har bytt impeller och termostat. Ifjol tog jag av topplocket, och ut med frostpluggarna och spolade ur kylkanalerna ordentligt.
-
Hallå där! Har en fjord 20 med en Mb10a i som jag är lite bekymrad över tempen på. Jag har bytt termostat och impeller men tempen stiger över 80 grader och ställer man om vredet för att skicka vattnet ut igenom skrovet och inte ut med avgaserna så ångar det och fräser mest ur hålet. Nu har jag lyft av toppen och tagit ur fryspluggarna och där i kyl kanalerna var det fullt med typ rostflager och typ sand/grus. Så jag har spolat igenom motorn med vattenslangen och tryckluft och dammsugare så nu är det hyfsat rent. Tror ni att det kan vara tillräckligt för att få ner temperaturen eller kan det vara något galet? Tacksam för svar.
-
Nu är bojstenen på plats i sjön. Jag gjöt en betongplatta på 1*1 meter och ca 15cm hög. Ca 360 kilo tror jag att den väger. Med hjälp av två plasttunnor, några spännband och lite fantasi så fick jag ut den i sjön.
- 10 svar
-
- 3
-
-
-
Okej. Men sen då mellan "ankaret" och båten hur gör jag där?
-
Hej! Jag råkade impuls handla en snipa 20 fot och ca 1300kg, men jag har ju inte någon riktig båtplats kom jag på. Sjön är ganska långgrund och dyig botten, (man kan nästan borra ner sej till knäna när man badar om man vill). Tänkte jag skulle förtöja den vid en boj, på svaj kanske det heter. Jag skulle behöva lite tips hur jag ska gå till väga. Tänkte jag skulle gjuta något slags fundament och lägga i sjön och en kätting till en boj och till båten eller liknande, tacksam för hjälp och tips.
- 10 svar
-
- 1
-