

Snuffe82
Medlemmar-
Innehålls Antal
69 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm Snuffe82
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Fått svar nu från kommunen, och det är bara att köra på. Det som jag behöver tänka på är bara att jag lätt skall kunna ta bort den när den inte används, vilket inte skall vara något problem.
-
Angående början av slipen har en tanke uppkommit om att installera en sådan för att klara belastningen bättre: https://ojanpera.se/produkt/pv0005/tippserie-foer-baatramp-pv0004-hd-pu-rullar/?_gl=1*zyjuuj*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjwndHEBhDVARIsAGh0g3DVRSbf0pSvdHlPuHupfKYymBBBzw3Gtk2EDlP0jhntbByYxl9NLpkaAoyeEALw_wcB&gbraid=0AAAAAoNOTBsOQM285VAjW54hqEHezV6rt Lite osäker ifall det är 800kg per rulle som den klarar eller ifall det fortfarande är 800kg för hela båtstödet med detta tillbehör? Någon som vet ifall mina galna fantasier kan fungera
-
Mailade Värmdö kommun om båtslipen och om man behöver bygglov för detta. Få se om de förstår vad jag menar. Som det är nu och ett antal år tillbaka ligger del plankor mm på andra hällar och tar mer plats än slipen skulle göra. Men viss detta är ju inten fast installation, och slipen behöver inte vara det heller kan göra den enkla att plocka bort när båten väl är nere. Sedan om man orkar och göra det varje vår är en annan femma..
-
Högvatten på bilderna. Kan bli vatten max 30-50 cm till upp på berget när det är extremt. Blir inge stora vågor där då det ligger skyddat. Platsen är perfekt, Lägger upp en bild på hur långt in den kommer att stå. Skulle kunna skita i att använda kemankare och låta den enbart bara nedstucken i berget eller använda en annan lösning för att inte göra det till en fast installation. Kommer sitta som berget ändå.😉 Viken som är ett alternativ är det lerig botten och är osäker på hur maken kommer att bli när den står där. Känns som om det skulle bli ett större bygge där för att skygga marken och att få en lutning så jag kan sjösätta båten igen. Om jag bygger denna slip i viken istället behöver jag troligtvis placera den andra mindre båten (300kg) med tillhörande slip på hällen istället. Alternativt flytta den länge in på land men det blir tungt att flytta denna. Lägger upp bilder på viken också där jag har min lilla slip. Det är sjösättning som gör att hällen lockar framför allt.
-
Yes vinterförvaring, Tror det blir enklare med sjösättning om den är på hällen och risken att marken skulle sjunka är obefintlig. Vilket jag är lite orolig över i viken. I viken skulle den komma bort max 1-2 meter till från vatten. Har varit båtar i omgångar på denna häll sedan mitten av 40-talat till början av 90. Finns fullt av borrhål där och kommer troligen att andvända några av dessa.
-
Snuffe82 började följa Bygga kraftig båtslip
-
Hej! Nu är tiden kommen för mig att börja bygga en till båtslip, en tvådelad, har byggt en tidigare som blev helt okej för den båten som jag körde med då. Den båten vägde runt 300kg med motorn. Båtslipen som jag byggde då hade sina brister mm men det fungerade. Den som jag skall bygga nu är till en lite tyngre båt. Båten är en Ryds 600 AC men en Suzuki df100b och det blir troligtvis en totalvikt på runt 1100-1200kg med allt krimskrams som ligger i båten. Slipen kommer att bestå av tryckimpregnerat regel 45x160-170 eller ännu kraftigare om jag hittar det samt båtstöd med bärkraft på 800-1000kg. Kommer att köpa en in elvinsch till detta projekt Anledningen till att jag tänkte andvända bred regel och båtstöd är att jag vill kunna inspektera skrovet ordentligt (eller kunna göra det hyffsad bra) Hade tänkt att bygga den vid en vik där jag har min andra slip, men har tänkt om lite och funderar nu på att bygga den på en berghäll istället. Slipen kommer att vara i två delar en fast del som där båten kommer stå vilande på till nästa säsong och en annan del som jag kommer att ta bort när båten är på plats så denna del inte ligger i vattnet hela tiden. Slipen kommer att förankras i berget med stolpskor och kemankare (kanske finns något bättre som jag inte känner till eller har tänkt på) och då hällen lutar lite åt sidan så blir det till att justera detta också. Den andra flyttbara delar kommer att ha stolpskor eller något liknande fastsatta på slipen, men dessa kommer då bara att stickas ner i borrande hål i berget så den inte glider. Finns en helt del att tänka på och jag tror att har tänkte på det mästa, tor jag.. Fördelen med viken som finns är att där kan jag få ut slipen långt ut men på berghällen går det icke! Kanske kan få ut slipen 1 m i vattnet. Men jag vill tror att båtstödet/hjulen som tar båten först kommer att ligga en bit under vattenytan. Men när jag försöker visualisera det hela och momentet när båten dras upp ser jag min framför mig att fören kommer att resa sig mycket och att den kommer vid en viss tidpunkt belasta endast ett par hjul innan båten tippar över på fler hjul. Behöver ett hjulpar som klarar 1500kg då...Vet inte riktigt ifall jag tänker fel eller ifall det kommer bli så och ifall det är oundvikligt. Har lite ideer på lösningar genom att inte använda båtstöd ibörjan och istället andvända lösa hjul som monteras direkt på regeln (kanske även såga bort en del på första biten av regeln i en vinkel så den blir 45x140 eller ännu smalare och på så sätt skapa en uppförsbacke på slipen så flera hjul belastar båten. Eller sätta flera båtstöd bredvid varandra men blir osäker på ifall dessa kommer att få kontakt med båten samtidigt. Många tankar.. Skulle vara tacksam för lite input mm. Skall lägga upp lite bilder hur berghällen ser ut och vilken elvinsch jag funderar på mm Elvinsch: https://ojanpera.se/produkt/awd1587/baatvinsch-12v-350w-1587kg-fjaerrkontroll/?_gl=1*1eaz41g*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjw18bEBhCBARIsAKuAFEa6E0W-U2xQOwBbMw_qb8zQQhoymOW1T_8hMpU9_ff8uQhhsan-qVEaAhHyEALw_wcB&gbraid=0AAAAAoNOTBsU8gqqBmj3GxC8FeBcFinKa Länk till hjulen som jag funderar på att fästa direkt på regeln: https://www.marinvaror.se/butik/batslipar/tillbehor-batslipar/hjul-till-batslip-1000-kg/ Båtstöd, Biltema eller dessa: https://www.ikh.se/sv/batstod-800kg-kolrulle-pv0004?gad_source=1&gad_campaignid=22375348767&gbraid=0AAAAACcSyiJuSUyetiqnvbIT-L7XUxVdt&gclid=CjwKCAjw-svEBhB6EiwAEzSdrvBRklwKj5XMWILHkMFJ59c1IrT2MXeiqIv35ehkS_IovPqsxcGh0hoCJJkQAvD_BwE
-
Okej, har nu undersökt och hittat vad det var som var galet den senaste tiden (låga rpm och kom inte upp i så många knop samt gaspådraget känndes konstigt) Det är troligen ett nybörjarfel (är det för mig iaf) och jag tror även andra kan ha nytta av att känna till detta. Har skrivit om det tidigare här i tråden (tror jag) att jag tidigare har kört och ägt mindre båtar, en mindre, lite av en roddbåtskaraktär som hade en äldre Yamaha 15hp motor, typ 80-tal och en Ryds 435s men en Evinrude 25hp från 96. Motorerna (2-taktare) på dessa två båtar har inte varit i toppskick och har inte tvättat dessa och hållit de fina, och jag har då inte varit orolig för att få dessa stulna. Den nya båten som jag köpte nu (för runt två månader sedan) där det sitter en Suzuki df100b från 2021 men garanti kvar, och i mina ögon ser den helt ny ut, är jag naturligtvis mer rädd om och kan tänka mig att den skulle vara snabba penger för den som sysslar med sådant. I samband när jag skulle köpa båten så köpte jag lite tillbehör, tampar, lås, kätting, såpbubblor, båtshake mm och så hittade jag även ett skydd som jag tyckte skulle passa fint på motorn. Yes det är skyddet som är boven i dramat här, har nu insett motorn inte fick tillräckligt med syre/luft när jag vid några tillfällen har kört runt med skyddet kvar på motorn. Men det har fungerat felfritt många gånger också. Ja så kan det vara och nu har jag lärt mig det.. Har tidigare sätt en del videos på nätet där skyddet ligger kvar över motorn och trodde inte att det skulle/kunde skapa problem. Finns väl säkert olika material mm. Vet att det har regnat, har så klart då blivit fuktig/blöt kväver mer då. Kör nu båten utan det och tankarna har nu bytt fokus. Nu är det bygge av båtslip så jag kan ta en titt på skrovet för att se hur det står till med det, och så blir det intressant att se hur den känns nästa vår efter när skeppet har fått står på det torra och torka under höst, vinter och vår. Nu 6000-6200rpm och 24-25knop. Bättre bör den kunna gå. Siktar på 28-32knop Det förbannade skyddet till motorn: https://www.biltema.se/bat/batupplaggning/batoverdrag/skyddsoverdrag-m-2000060468?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-low&gad_source=1&gad_campaignid=1625842709&gbraid=0AAAAADowiYiHFj2IpqpJKIfqmCQnr4fwj&gclid=CjwKCAjwprjDBhBTEiwA1m1d0gfEZnTPowmDwyos7UFU620djXdc98krrjP3XjDX5cKYalhNGa1SnhoC-DUQAvD_BwE Hej hopp! /Mattias
-
Yes det måste vara denna, tack!
-
Uppdatering: Körde en sträcka först i ca 12min, kollade propeller igen ifall den hade ändrat position... Det hände den icke gjort!.. så ingen byte av propeller känndes aktuellt för tillfället.. Kollade och tömde bränslefiltret som sitter på motorn, ingen märkvärdig där. Kollade bränsleslangen (den med pumpblåsan på) efter läckage, ingen läcka där. Jag kom sedan på att tidigare under mer gaspådrag så tycker jag höra ett snabbt tickande ljud, som jag inte har lagt så mycket fokus på att undersöka fråga om här på MG. Tänkte i alla fall undersöka detta en men vet inte riktigt vad det kommer ifrån, låter typ från reglaget eller bakom på något sätt. Öppnade utrymmet bakom (där man kan vila fötterna) och tog då en titt på en dosa som jag misstänker är något som kanske kan vara källan till det tickande ljudet. Försöker se ifall det står något på den men hittade ingen speciellt... Förutom att det stog "UPP med en pil". Denna märkliga sak spände jag fast så den höll sig upprätt och förankrat. Efter det tog jag en tur för att filma de konstigheter som jag upplevde med gaspådraget. Men nu hade problemet försvunnit och jag nådde 6200rpm vid fullt gaspådrag och kom upp i 24knop. Förmågan är nu, vad är detta för mirakelmojäng som måste vara upprätt och som jag stark misstänker har varit problemet till det som jag nyss hade men låg fart och lägre rpm. Lägger upp en bild på denna pryl
-
Köpte lite saker nu, få se om det är något jag lämnar tillbaka eller så, återkommer men en uppdatering senare.... Spänningen fortsätter
-
Nav= propellerhub? Typ denna: https://www.seasea.se/propellerhub-suzuki-johns-4 Tänkte ifall det bara skulle vara smidigare att byta propeller då allt detta ingår. Men ser på deras sida att den inte finns någon 14x17 bara 13 -1/4x17 eller så har jag inte litat ordentligt Tänker att den måste väl lira, annars skulle inte markering ändra position?
-
Inte byta? Kommer att använda båten mycket nu i sommar och framförallt de kommande dagarna och veckorna. Vill inte att det skall blir värre och att man blir stående mitt ute på fjärden. Har nära till en SeaSea butik (Nacka) och tänkte handla där om ca 40-60 min innan jag åker till båten igen
-
Nja, tycker jag inte upplevt det där med koppling halt nedtryckt, skall ut med båten snart igen. Och skall undersöka propellern, propellern har vilket fall rört sig, så om den skulle tappa mer fäste då kanske det blir halvt nedtryckt koppling, nu är det kanske något mellanläge och gör något med så motorn inte orkar/kan varva helt. Får ta bort den ta mig en titt. Eller skall jag köpa en ny på en gång eller bara ett nytt hubkit? Kanske är svårt att dra ut den gamla och pressa in den nya? Har till till gång till en snickerboa med skruvstäd för detta kommer att ski i så fall🧑🔧 Om jag köper en ny propeller, kanske skall köra på en 18" istället för 17 som sitter där nu. Tänker på att för några dagar sedan kom jag ändå upp i 25knop men 6100-6200 rpm och då var skrovet inte helt tipptop och upplevde då att jag inte hade några problem med accelerationen.
-
Uppdatering: Bytte förfilter, mycket skit och partiklar när jag hällde bränslet som låg i det gamla filtret, inte katastrof, men det var lite grann ändå, tittade under skrovet med kamera, Yes, det hade börjat växa en del där. Gjorde rent skroven så gott jag kunde med min Scrubbis, kämpade på säkert i 20-30 min med den. Provade att köra. Kom fortfarande vara upp i 5000rpm (tror dock att det var närmare 4900rpm eller knappt det) och fortfarande runt 17 knop... Och den gaspådrag beteende sig konstigt.. när jag väl hade lagt till båten vid båtplatsen, satt jag där och grubblade på vad satan kan det vara... Har tidigare undersökt ifall det är propellern som slirar och det såg bra ut när jag kollade det för några veckor sedan. Tänkte vidare på vad är det mer som jag har gjort eller missat och komm inte på något. Tänkte då, jag måste kolla propeller igen.... Och titta, den har för sjutton gubbar ändrat sig i läge nu, eller är det bara jag som ser i syne för att försöka hitta en rimlig orsak till varför den beter sig så konstigt helt plötsligt? Lägger upp två bilder på det. Den ena bilden tror jag redan finns här i tråden som visar markeringarna som är i en linje förhållande till varandra. Den andra bilden som jag tog nu för någon timma sedan visar något helt annorlunda.. Men om det är så att den tappar greppet och slirar (vilket förklädet konstiga gaspådraget) borde inte rpm skena iväg då? Känns som jag iaf har något på spåren denna gång.
-
Ja precis det är denna som jag hade tänkt att andvända till slipen. Blir väl runt 10-12 st. Hittade denna: https://ojanpera.se/produkt/pv0006/staellning-till-vinsch/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Performance Max | t-ROAS | SE CSS&utm_content=Performance Max&gad_source=1&gad_campaignid=17051631275&gbraid=0AAAAAoNOTBthdc6ebFi6-rTs9bq_bNnzh&gclid=CjwKCAjwsZPDBhBWEiwADuO6y8xmtbssIDeMYsfFGpX5YecfenYuWLA0cjAfcsc5kdXhe8QONcyEARoCQBkQAvD_BwE som jag hade tänkt avsluta med, men är lite osäker på måtten kanske passar eller så jag kanske anpassa avstånden på slutet eller trolla på något sätt. Tycker den ser stabil ut. Vet som sagt inte vad skutan väger nu, om jag har otur kan den väga 1300kg. Kommer bygga slipen i två eller tre delar. Sista delen, där båten kommer att vilja på blir en fast plats och den andra två blir justerbara/flyttbara delar (en som kommer att läggas ut i vattnet och en annan som kommer att vara en mellansektion) alternativ är att andvända lösa båtstöd som mellansektion) beroende på om det är låg eller högvatten. Kommer troligen bygga med sådanna här reglar eller liknade. De behöver vara rätt så kraftfulla, kommer även behöva fylla ut under så den blir en jämn belastning/kontakt med marken. https://www.byggmax.se/regel-impregnerad-45x70-p08745070?store=1310&gad_source=1&gad_campaignid=20756641376&gbraid=0AAAAAD8WC3HFBjnhfIvYpb14fB5zsyija&gclid=CjwKCAjwsZPDBhBWEiwADuO6yx7PydTRAs7HUCP00MAx1Lq-npI4vkYUc01FCU3VvaoLayyqBJQ_8BoCKC0QAvD_BwE