Gå till innehåll
tisdag 23 december 2025

Swehedman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Swehedman

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Just 370 har annat art nr på insprutningen men 310,330 och 350 har samma.
  2. Jag har också varit av åsikten att det borde vara hårdvaruskillnader. Sen såg jag i deras utbytes katalog att 310 och 350 har samma artikel nr på block(alltså komplett med kolvar och allt), topp(också komplett), spridare, turbo, cirkulationspump m.m. Jag ser inta vad fler vesäntliga komponenter som rimligtvis kunde skilja. Hävdar inte att jag har rätt, känns bara sannolikt att man använder samma grundmotor till olika effekuttag. Det är ju standard på bilar och utombordare.
  3. Absolut. Det är jag helt med på. Har hållit på att mappa MC själv så jag vet att det är lätt att ställa till det om man inte vet bad man gör. Jag tänker mer att det finns de som argumenterar för att motorn inte håller eller är byggd för det. Är det samma hårdvara i 370hk varianten så borde inre 340-350 hk i en 310a vara några problem.
  4. Nu är detta en gammal tråd men jag har efterforskat en del själv då jag överväger att optimera min D6-310. Det är rätt intressant att om man kollar i VPs utbytesdelskatalog så har D6-310,330,350 och 370 samma artikelnummer för komplett block, topp och turbo. 310,330 och 350 har även injektorer, 370 har andra. Det säger mig att det är programmeringen som skiljer inte hårdvaran. Visst 350 och 370 har kompressor men den jobbar på lägre varv och påverkar inte toppeffekten. Därav borde det väl inte vara några konstigheter att optimera 310an till att få 30-40 hk till ur ett hållbarhets perspektiv? Detta förutsatt att den som programmerar ECUn vet vad den gör så klart. Och bara för att va tydlig. Vi pratar inte piggybackbox utan riktig omprogramering. Tänker jag rätt?
×
×
  • Skapa nytt...