Gå till innehåll
lördag 08 november 2025

fender69

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    39
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om fender69

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag kör på miljöklass 1 diesel, dvs standardbränslet från sjömackarna. Innan jag drar på brukar jag alltid låta motorerna gå på tomgång i ungefär 5 minuter så de hinner komma upp i arbetstemperatur. Körprofilen är blandad, men ofta ligger jag runt 2500 varv (motsvarande 20–22 knop) och ibland går jag upp mot 3000 varv (runt 28–33 knop) även om det inte sker särskilt ofta. Så även om det blir en hel del lågvarvskörning i marschfart, får motorerna ändå jobba igenom registret med jämna mellanrum. Motorerna har gått 425 timmar. Ca 30 per säsong.
  2. Tack för svaren. Nästa steg är att se till att verkstaden gör en analys och inte bara konstaterar att motorn skurit. Flera möjliga orsaker som jag fått tips om här behöver undersökas: Spridare: Om en spridare hängt kan det leda till hål i kolv eller okontrollerad förbränning. Kolv- eller vevlagerskada: Knackningarna skulle kunna bero på glapp eller ras i roterande delar. Oljesystem: Oljesvält, igensatt kanal eller problem med oljepump måste uteslutas. Lokal överhettning: Inte nödvändigtvis hel motortemperatur, men ett skuret lager eller kolv kan ha överhettats snabbt. Turbo: Övertryck eller interna läckage kan påverka både insug och avgassida. Fel på kolvbult, foder eller roterande balans: Även om det inte är vanligt. Återkommer när jag vet mer. Tack igen för att ni tog er tid!
  3. Temperaturen var normal, oljetrycket var normalt, inga larm. Allt såg helt okej ut tills knackningarna började och röken syntes.
  4. Tack - ja det svider. Vi väntar med spänning på analysen från verkstaden och hoppas man verkligen får svar på orsak och inte bara att acceptera faktum. Då puttrar vi vidare på SB motor sista veckan
  5. Hej! Jag kör en 37-fotare med dubbla Volvo Penta D4 -06 och vill gärna dela med mig av en händelse som nyligen inträffade. Kanske någon här har varit med om något liknande och kan bidra med insikter eller råd. Efter en helt normal start började babords motor knacka kort efter avgång. Knackningarna tilltog snabbt med varvtalet och strax därefter syntes rök (grå'ish) från aktern. Vi stängde av båda motorerna och blev senare bogserade till hamn och vidare till verkstad. Väl på plats konstaterades att remskivan på babords motor inte går att vrida runt. Den tar tvärstopp. Det finns inget synligt läckage eller yttre skador men glykol hade tryckts ut ur expansionskärlet. Verkstaden har även uteslutit fel på drevet. Verkstaden misstänker att motorn har skurit. Planen nu är att plocka ur den, ersätta med ett nytt long block och återanvända de komponenter som är oskadade. Under tiden har vi kört cirka 10 timmar på styrbords motor som fungerar som den ska. Mina frågor är: Vad kan vara en trolig orsak till att en D4 skär på det här sättet (ex. kylproblem, vattenläckage från turbo, oljesvält eller lagerhaveri)? Finns det någon risk med att fortsätta köra på den andra motorn innan vi vet mer om vad som egentligen gick fel? Tacksam för alla erfarenheter och tankar.
  6. Tack för svaret! Men jag undrar fortfarande – hur kan den gängade delen sitta fast på en slangnippel?
  7. Jag håller på att byta pumpen i båten och ena anslutningen ser ut som på bilden (bifogad). Det verkar vara en fast gängad metallkoppling som sitter direkt på slangnippeln. Någon som vet vad det är för typ av gänga innan jag börjar lossa den och riskerar att göra fel?
  8. Tack 🙏 för all input – era svar har verkligen hjälpt mig att förstå systemet bättre. Jag hittade och åtgärdade ett mindre läckage, och efter det slutade pumpen att gå konstant. Men problemet är inte helt löst: vattnet som kommer ur kranarna spottar och fräser, särskilt i början när man öppnar dem, trots att jag luftat ur systemet i timmar. Det byggs aldrig upp något stabilt tryck, och efter några sekunder rinner det bara droppvis – framför allt i kranarna längst bort från pumpen. Jag har därför bestämt mig för att byta ut pumpen till en SHURFLO 4139 AQUAKING II STD 3.0 11,4L/MIN 12V. EDIT: jag kanske borde utesluta ett elektriskt fel innan jag köper ny pump. Någon så vet hur man går tillväga?
  9. Hej! Jag har ett knepigt problem med färskvattensystemet och hoppas någon här kan komma med tips eller erfarenheter. Symptom: - Pumpen går konstant, även när alla kranar är stängda. - Tryckmätaren visar bara 0,8 bar – väldigt lågt. - När jag öppnar en kran kommer det lite vatten med dåligt tryck i några sekunder – sedan droppar det bara. - Jag är osäker på om pumpen torrkör eller om den pumpar runt något – men den bygger inte upp tryck. - Har försökt lufta systemet genom att låta alla kranar stå öppna en stund – ingen större skillnad. Det här har jag kontrollerat: - Filtret vid pumpens inlopp är rengjort. - Inga uppenbara läckor i slangar eller kopplingar, men jag har inte kunnat kolla hela systemet. - Vattentanken är halvfylld. - Spänningen till pumpen verkar okej (ej mätt exakt men den går igång ordentligt). Alla idéer uppskattas! Jag vill gärna hitta felet utan att byta ut pumpen direkt om det inte är nödvändigt. Tack på förhand!
  10. Tack! Då undrar jag i vilken situation jag skulle vilja ha den i respektive läge och vad det innebär att ha den på-av-på. Jag har enbart haft den i det läge som visas på bilden och då har mitt 220-nät funkat och den laddar mina batterier.
  11. Ska den här säkringen kunna flippas till 3 lägen? ”Gen” ? ”Shore”
  12. Tack. Jag följer din råd, men investerar nog i en mixed coolant från VP imorgon och fyller på.
  13. Hej, gul lampa har just indikerat låg nivå i färskvattenkylningen på ena motorn. Den verkar ligga under miniminivån när jag kontrollerar. 2 cm under nivån på den andra motorn. Hur skadligt är det att köra på den motorn tills jag kommit till en sjömack? Trodde systemet var slutet.
×
×
  • Skapa nytt...