Gå till innehåll
torsdag 14 augusti 2025

JonatanRudrich

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om JonatanRudrich

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Alla gissningar uppskattas, med ånglås menas väl att soppan blir för varm och förångas, och detta problem borde i så fall inte uppkomma när motorn stått stilla en halvtimme eller så? För i just vårt fall så var det problem när vi stängt av motorn för att kasta lite efter gädda och sedan förflytta oss till en annan plats. Funderar på om det är jag själv som orsakat det, om jag lägger i backen när vi ska stanna och ger mycket gas för att få stopp på ekipaget och sedan drar ner på gasen men stänger av motorn för snabbt, skulle detta kunna orsaka att det finns "för mycket" bränsle i flottörhuset så den behöver förbränna lite? Efter ett längre stopp startar den ju lätt, och tomgången går bra men just när man vill gasa så stannar den, och vrider jag på nyckeln så hoppar den igång igen på 0.001 sek så absolut inte svårstartad heller.
  2. Hej, Min båtmotor som är en Evinrude E90TLCIM från 1981 går bra men det finns fortfarande utrymme för förbättring. Jag upplever att när jag sakta gasar så bluddrar motorn och är lite trög att accelerera, ibland vill den lägga av om jag inte slår ner på gasen men det konstiga är att om jag däremot hastigt drar full gas direkt från tomgång så svarar den direkt och sticker iväg. Skulle vilja veta vad som sker när man ger en sådan snabb full gas, och försöka lista ut vad som kan orsaka problemet. Denna sympton visar vid bara när båten stått stilla några minuter mellan fiskeplatserna, och märks inte av alls om man kör en sväng och håller motorn igång, då kan man med lätthet stanna till och sedan krypa på gasen flera gånger om och problemet visar sig aldrig. Har provat pumpa på blåsan till bränsletanken och den har varit ganska hård Förgasarna är rengjorda, tändstiften är nya, bränslepumpen är ny så motorn går i övrigt bra men skulle vilja få ordning på den här sista lite saken som bråkar.
  3. Om det skulle finnas någon nyfiken där ute som vill veta hur det går så kan jag säga att motorn nu går som om den vore ny efter bytet av bränslepumpen! Bränslepumpen hade den tidigare ägaren precis renoverat berättade han när jag köpte båten, så därför tänkte jag att den skulle vara OK, men när jag upptäckte att det saknades en bygel i den ena förgasaren så började man ju bli lite misstänksam till hur pass väl han utfört servicen av pumpen Kort och gott så har jag gjort följande åt motorn. - Byte av en tändspole p.g.a avnött kabel - Byte av tändstift från något skumt biltema liknande till orginalstift som ska användas - Rengöring och byte av nål, säte och packningar i förgasarna Tror dock även jag ska köpa en ny bränsleledning mellan tank och motor, tycker blåsan känns lite för mjuk under körning och dessutom märkte jag att det inte riktigt är rätt vid anslutningen till motorn vid det snabbfäste som sitter på slangen, dock går den som sagt helt ljuvligt nu och jag satt igår och puttrade runt med ett jätteleende och bara njöt
  4. Hej, Jag har en Evinrude E90TLCIM med lite motorproblem men jag skulle vilja veta vad konsekvensen kan bli om packningen som sitter mellan plasten och metallhuset inte sitter bra. Spelar det roll om det läcker in luft denna väg? Jag tänker att de vanliga öppningarna (nr 32) på bild som finns på insuget är ganska stora så lite läckage inte borde spela så stor roll, men vad har då packningen för funktion? Är det bara för att eventuell bensin som hamnar där ska rinna ner i returen? Istället för att söla ner i motorutrymmet, det sitter en liten nippel i underkant av metallhuset som jag antar är någon slags bränsleretur. Det är packningen med nr 49 på bilden som inte sluter tätt, jag köpte en ny packning när jag skulle ta bort allt för att komma åt förgasarna men såg att någon som varit där tidigare dragit allting alldeles för hårt så plastburken (nr15) passar ej riktigt längre utan har blivit deformerad. Väldigt tacksam för svar
  5. Gick händelserna lite i förväg och väntar nu på en ny bränslepump som jag beställt, hoppas den hinner komma hem till helgen så ska jag åka ner till båten och byta denna och testa, ska även gå igenom bränsleslangarna och se så allting är tätt. Efter bränslepumpen sitter det en fördelning där det går en slang vidare till respektive förgasare, och under den slangen som går till den övre förgasaren går det en mindre (inv. 4mm) slang in i motorn, till vevhuset om jag förstått rätt och denna skapar det tryck som behövs för att bränslepumpen ska kunna suga. Innan jag glömmer, skrev fel i föregående inlägg det finns ingen skruv för tomgången på förgasaren. Den fjäderbelastade skruven som jag fick upp i huvudet när jag skrev det var den som styr retur av spjället, tankevurpa av mig. Jag har försökt söka runt på internet om information kring "fuel level" men inte hittat någon information, får förlita mig på att jag fick till flottörnivån bra då den ligger paralellt med kroppen vilket verkar vara ett bra riktmärke. Och om det vore för lite bränsle i flottörhuset borde väl felet visa sig även vid tomgång eller biland vid fullt gaspådrag? Då vi bytt en tändspole tidigare pga av att motorn endast gick på tre cylindrar pga en avskavd kabel så tänkte jag mäta upp de andra 3 spolarna för att säkerställa att motståndet är hyffsat lika som den nya jag köpt. Finns det anledning att göra något kompressionstest också tycker ni? Båten går som sagt bra på tomtgång och maxfart? Såg att det fanns någon kompressionsmätare på biltema för några hundralappar så det kanske kan vara en bra ide för att försöka ringa in problemet ytterligare. Som sagt, all input tas tacksamt emot. Nu när säsongen börjat komma igång vill jag inget hellre än att få motorn att spinna som den ska, även om det kostar en slant
  6. Tack för den fördjupade genomgången av hur detta hänger ihop. Jag läste någonstans att när man håller förgasar upp och ner så ska flottören ligga i en jämn nivå med flottörhuset, hellre något pekande uppåt än nedåt. Då den ena flottören hängde lite nedåt så vinklade jag upp denna en aning till vad som syns på mina tidigare bilder. Bara för att förtydliga lite, så kan jag inte öka mängden gas i en enda väääldigt långsam rötelse utan jag får öka gasen så lite att man hör varvtalet förändras minsta möjliga, sen låta den gå en stund sen öka minsta möjliga igen. Och om jag inte väntar tillräckligt länge mellan dessa ökningar så stannar den. Jag tyckte motorns varv ökade när jag tryckte kort på den manuella choken men kan inte säga exakt hur den svarade. Om den får för lite bränsle vid gaspådrag, kan det hjälpa om man sitter och manuellt pumpar på blåsan för att se om det är detta som är problemet? Hur kollar jag det du skrev om luftkanalerna och eventuella slangen? Alla kanaler som jag sköljde igen i förgasaren var öppna. Och jag har inte något justerskruv för luft utan det enda som finns på förgasaren är en skruv för tomgång. All hjälp är verkligen uppskattad.
  7. UPPDATERING! Idag var det sjösättning av båten efter att jag återmonterat förgasarna som jag gjort rent. När jag vred igång den så puffa den och motorn lag av ett par gånger direkt, antar att det kommit in en del luft i systemet när den plockades isär men gick bättre och bättre och tillslut gick den väldigt fint i motorn. Lät den stå och gå en stund för att "köras in" och provade därefter att ta en sväng. Fick en känsla av att den gick väldigt bra, svarade fint på gas och inga ryckningar eller bludder från motorn, tänkte att jag skulle prova köra lite på väldigt låg fart vilket inte gick alls bra förra säsongen då den lade av hela tiden men nu gick det huuuur fint som helst! MEN, när jag kört på lägsta möjliga fart ett par minuter och skulle iväg så svarade den inte alls på gaspådraget, och ökade jag lite till så orkade den inte och lag av. Starta igen och försökte ge lite gas men den dog direkt, startade igen och körde med handgasen och den lät lite ojämn till en början och sen bättre och bättre. Provade lägga i växel och ge lite gas och motorn lag av Enda sättet var att jag startade motorn, och lät den gå en stund för att sedan lägga i växel och ge minimalt med gas, låta den köra tills man hörde den gå jämnare, ge lite mer gas igen och vänta tills den gick jämt, lite mer gas, lite mer gas och tillsist började den varva ordentligt och gick att åka iväg hur fint som helst. Körde en längre sväng utan problem, men när jag väl skulle lägga till vid bryggan och hade kört i lågfart in mot kanten och skulle ge lite mer gas för att bromsa båten så var det samma sak, motorn lag av direkt.. Så ett problem verkar vara att när motorn gått på lågvarv så är det problem att den inte orkar med om man har för bråttom. Jag får en känsla av att det kan ha med brist på soppa att göra, det sitter en sån där pump som jag tror drivs av vakuum, som tidigare ägaren sa att han precis renoverat. När ni läser om mitt problem, tror ni det skulle kunna vara relaterat till att pumpen inte orkar med när man går från lågvarv och ökar? Eller vad tror ni att problemet kan bero på?
  8. God morgon, och tack för alla tips det uppskattas verkligen. Igår kväll gick jag igenom insidan av förgasaren och kontrollerade så att alla kanaler var fria och jag tycker det såg bra ut. Jag kontrollerade även hur flottören var inställd och justerade en aning, innan justeringen så låg inte flottören horisontellt i nivå med själva huset utan hängde neråt en aning, har läst att det ska vara bättre att ha tvärtom så därför justerade jag detta., nu pekar den snarare en smula uppåt. Höll även förgasaren upp o ner för att kontrollera hur pass mycket den kunde röra sig och jag mätte mellan de gröna strecken på bilden 30mm, är detta avstånd viktigt? Vad kan effekten bli av för stort/litet avstånd? När jag mätte själva locket som sitter över flottören så var måttet ca 24mm, så egentligen ska väl inte flottören behöva "hänga ner" så mycket som 30mm? Räknar man bort godstjocklek på locket borde snarare 20mm vara lagom men jag är som sagt okunnig på vad detta kan ha för inverkan så berätta gärna om det finns någon. Ursäkta att bilderna blir felvridna, jag vet inte varför
  9. Hmm, nu blev jag lite förvirrad. Vad har det du skriver med mitt problem att göra?
  10. Stort tack för informationen, jag har ingen tidigare erfarenhet av förgasare så därmed blir man lite frågvis. Så storlek på alla munstycken, bränsle såväl som luft styrs alltså utifrån vilken effekt man har på motorn?
  11. Okej ja det verkar vara två munstycken där bakom enligt bilden. Tack för tipsen. Det finns alltså inget lågfartsmunstycke? Verkar ju finnas några olika storlekar på munstycken som man kan välja till både hög och mellan-registret, någon som vet hur man kan ta reda på vilka som behövs eller om det ev. sitter felaktiga imonterat? Synd att det inte står angivet diametern på o-ringen (15), vill helst inte öppna upp där när jag inte har nya ringar att byta till ifall dom går sönder.
  12. Menar du att jag saknar något? Eller var det bara ett konstaterande ?
  13. Hej, Förra sommaren köpte jag en båt med en Evinrude E90tlcim motor. Personen jag köpte båten av sa att den alltid gått jämnt och bra men började gå sämre sista året varvid han gjorde en renovering av bränslepumpen i tron om att det var det som var problemet. Båten gick fint när vi provkörde men efter att jag köpt den så började jag misstänka att något var fel då den ibland lag av på tomgång och man fick krypa upp med farten tills den började gå rent då var det inga problem. Nog om bakgrunden, jag har nu plockat isär mina förgasare för rengöring och upptäckte direkt näs jag tog av "locket" på förgasaren att bygeln som håller fast nålen i flottören saknas i den ena förgasaren, när jag plockade ur flottörer så låg nålen kvar i sitt säte. Med den korta bakgrunden ni läst, skulle detta kunna ha varit orsaken till att den gått så ojämnt? På "locket" som jag tog av från förgasaren så sitter det två stycken skruvar in från sidan, jag vet inte vad detta är för något och har inga delar för att byta det som ev. finns under skruvarna så jag funderar på om ni tror det räcker med att jag gör rent kanalerna och ytorna inuti förgasaren och byter ut nålen och sätter dit en ny bygel som håller ihop allt ? Lag till två bilder, den ena visar dom två skruvarna som jag undrar om jag behöver ta bort och rengöra något? Vad är det för något? Den andra visar bägge förgasarna, den undre saknar bygeln
  14. Var ute med båten igår igen, startar fint men ojämn gång i motorn och efter en stund lägger den av, startar om och fortsätter låta den gå och tillslut efter ett par omstarter börjar motorn gå jämnare och jag kan köra iväg. Väl ute på sjön där jag ligger och trollar så stannar motorn, men då är det bara starta om och ge lite gas så fungerar den fint igen jag tror jag körde som mest 1.5 timme utan att den stannade en enda gång och gick hur jämnt och fint som helst. Sen helt plötsligt lägger motorn av och är jättesvår att starta, kontrollerade bränsle i tanken och tryck i slangen och allt var sjysst, provade choka och ge lite handgas men ingenting hjälpte men efter att försökt ca 10 minuter så startade den igen men gick då väldigt ojämnt precis som när jag skulle iväg från land. Ska tillägga att när den går sådär ojämnt så provade jag trycka in nyckeln lite för att choka och se om det var bränsle som motorn behövde men då bluddrade den istället så det verkar inte komma för lite bränsle
  15. Hej! Jag har en Fjord 18 tour från 79, motorn är en Evinrude 90hp 2-takt från 1981. Jag har haft båten i knappt en vecka och var medveten vid köpet om att motorn är känslig precis i starten och förra ägaren sa att den behövde lite extra choke och handgas för att komma igång fint, han trode själv det var bränslerelaterat och har nyligen bytt packningar och membran i bränslepumpen. Jag upplever dock ett annat problem när jag är ute med båten, motorn startar fint men jag tycker motorn går lite ojämnt i början. Om båten står med neutral växel och jag ökar handgasen så bluddrar motorn och vill lägga av om jag inte slår av på gasen, om den får stå på tomgång en stund så kan jag efter ca 1 minut öka gasen lite till och den går bättre, ökar jag ännu lite till så vill den bluddra och lägga av så jag får liksom stegvis öka gasen tills den går rent. Likaså om jag lägger i växeln och ger lite gas så hör man motorn gå ojämnt en ganska lång stund innan den blir rappare och tillslut går helt klockrent och då är det bara vrida på full gas och den spinner som en katt. Jag är ingen expert på båtmotorer och försöker läsa mig till det mesta, så jag hoppas det finns några motorkunniga på denna sida som kan komma med lite tips och trix vad jag kan undersöka för att försöka komma till ordning med detta problem. I båten finns två separata trycktankar med egen bränsleslang, och jag upplever samma problem oberoende vilken tank som är inkopplad. Av vad jag läst och min egna erfarenhet av diverse annat skruvande på motorer så är min plan: 1. Kontrollera att varvtalet för tomgången på motorn är korrekt inställd (med risk att den är för låg och inte förbränner all bensin?) 2. Byta tändstift (Har hittat någon tabell som säger att det ska vara BR7HS stift) 3. Beställa ett packningskit till förgasaren och plocka isär den för rengöring, även kontrollera att munstycken är sjyssta. 4. Installera ett inline bränslefilter då "silen" i bränslepumpen kanske inte är tillräcklig? 5. Kontrollera så det inte läcker in luft i förgasaren, vet dock inte hur riktigt... kan man ta en burk startgas och spraya försiktigt runt området kring förgasaren? borde väl svara ganska snabbt om den skulle dra in startgasen? Skulle verkligen uppskatta era tankar kring problemet, och om ni har någon aning om vad det skulle kunna vara.
×
×
  • Skapa nytt...