Gå till innehåll
lördag 21 juni 2025

LHM1877

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om LHM1877

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för era svar. Motorn var inte körd innan och oljan var jag lite snabb med att kassera men ska ta en kik längre fram efter provkörning m.m. Motorn är 20 år ska kanske tilläggas..
  2. Bytte växelhusolja idag i vår Honda BF50. När jag tappade ut oljan ur drevet reagerade jag på den grönblåaktiga färgen. Se bifogade bilder. Misstänker såklart att färgen mest troligt inte är något positivt och att det kan vara någon form av vatteninträngning..? Hade dock förväntat mig en mer grå-vit mjölkig sörja då. Här är ändå konsistensen relativt bra om än med udda färg. Finns det möjligtvis växelhusoljor med den här färgen? Motorn har varit på verkstad och osäker på om de bytte olja i samband med det och i så fall vilken olja.
  3. Lite återkoppling. Lämnade in båten för en snabbtitt på en marina, mest för att få en bedömning om det rör sig om större haveri eller något hyfsat enkelt åtgärdat. Mecken jag pratade med uppgav att svänghjulet var så trögt att dra runt att han misstänkte att den skurit på ett eller annat vis. På en så här relativt gammal motor är en reparation/vidare felsökning tydligen så meckigt/riskabelt att de inte lät sugna på att ens försöka. Prislappen (utan att veta exakt vad felet är) trodde han skulle gå på uppåt 15-20' och då är det osäkert hur länge motorn håller i övrigt.. Lutar åt ny motor i nuläget. Tveksamt om det är värt att bogsera den till annan marina för att hämta in ett annat utlåtande.
  4. Tack för svar. Kamremmen ser hel ut vad jag kan se. Sitter där den ska och verkar ha kuggarna kvar, dock har jag svårt att se kuggarna på en tredjedel av den som döljs av svänghjulet. Propellern roterar fritt. Vidare har jag tagit bort tändstiften för att se ifall svänghjulet lättare kan dras runt, men det sitter fortfarande lika hårt. Detta är en aning oroväckande enligt en kompis... Ska tilläggas att jag (om det inte redan framgått) inte är nån stjärna på motorer och kanske kan ha missat något relevant. Inte varje dag jag lyfter på kåpan och inspekterar. Bytte oljefilter, oljor och tändstift för någon månad sedan men har kört motorn minst nån timme eller två sedan dess.
  5. Hej, Vår Honda 50hk från 2000 slutade fungera över en natt. Senaste färden innan den förtöjdes gick utan problem. Misstänkte först startmotorn eftersom den lät normalt i 0.5-1 sekund innan den nu istället bara klickar vid försök att dra igång. Huvudet hoppar upp och kuggar i svänghjulet men drar inte runt. Batteriet testade jag byta som första åtgärd utan skillnad. Powertrim m.m. fungerar felfritt. Vid försök att dra runt svänghjulet "manuellt" med nödsnöret är det helt stumt. Jag orkar inte få det att snurra en centimeter. Startmotorn flyttar svänghjulet nån millimeter per klick så helt fast sitter det inte. Har förstått att det kan vara illa ifall svänghjulet inte går runt och att det i så fall kanske inte är startmotorn som felar utan att den kan ha skurit, eller att nån rem har satt sig, men det känns konstigt att motorn när den senast var igång gick problemfritt. Tankar/idéer/tips på felsökning?
×
×
  • Skapa nytt...