

edenmarken
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm edenmarken
-
Placering
Kadett
-
Har kollat flödet och det är 4 liter per minut vilket bör räcka om vattnet är varmt. Återstår att kolla hur varmt vattnet är med motorn varmkörd. Vad gäller värdeminskningen är motorn 20 år gammal plus att det blir till att koppla om en slang(=lätt att återställa). Det är en 6m HT- båt. Handlar om att få lite värme under halvtimmen till stugan under vår och höst. Jag kollar tempen på vattnet och återkommer.
- 26 svar
-
- 1
-
-
Har inte kollat på den här motorn men på min gamla 20-hästare gick slangen till skvallerstrålen direkt från topplockets kylkåpa=varmt. Får kolla det
-
-
Hej Fick en idé om att dra en slang från skvallerstrålen in i båten och koppla på ett vattenburen fläktvärmare och sen ut igen för att få lite gångvärme i båten. Någon som provat? Någon som tror att det skulle vara skadligt för motorn? Största delen av kylvattnet går väl ändå ner genom riggen och ut. Det sprutar ca 4 liter per minut vid förhöjd tomgång på min motor och termostaten är på 60 grader så det borde gå att få lite värme ur det vattnet.
-
Sådär, nedre förgasaren rengjord igen, ett av tre små hål i lågfartskretsen var lite igengeggat, ca 1 tredjedel av hålet. + att en hemtillverkad gummiplugg som pluggar pilotmunstycket var för lång så att den täppte igen ett hål i sidan på hålet som munstycket sitter i. Tillverkade en ny i rätt längd och satte i. Körde den i tunna igen och nu gick den mycket bättre. Gick själv på övre/nedre om man kopplade bort en i taget vilket den inte gjorde förut, då gick den bara om man kopplade bort nedre cylindern.
-
Så sant. Får ta och göra det. Och blåsa rent nedre förgasaren igen. Tack för tips
-
Men i så fall borde den väl inte gå bättre med choke och på högre varv?
-
Har blåst rent båda förgasarna. Har nu swapat reedventilerna övre/nedre och ska prova för att utesluta dem. Vad kan det vara annars? Tjuvluft?
-
Hej Har en liten buster med en Yamaha 20DEO från 1989. På tomgång och låg- till mellanvarv går motorn oroligt och stannar titt som tätt. Chokar man nedre cylindern så går den upp lite i varv och går renare men chokar man den övre så dör den efter några sekunder. Om man lyckas komma iväg och dra på så går den dåligt upp till ett visst varv, sen rycker den till och går bra, båten gör då ca 20 knop. Misstänker att den bara går på övre cylindern på låga varv och mellanvarv, men när den kommer upp i högre varv så går den på båda, Har kört i vattentunna på land och körde då en cylinder i taget genom att koppla bort tändhattarna och köra ett stift utanför motorn. När man kör på den övre så går den som när båda är inkopplade. När man kör på den övre så går den nästan inte få igång alls. Jag har bytt membran i bränslepumpen och den går inte bättre om man pumpar med blåsan, därför utesluter jag bränslepumpen. Har lossat reedventiler och visuellt så ser jag inget fel på dem, inga böjda blad och inget som fastnat. Har även provat att swapa tändspolarna mellan cylindrarna. Ingen skillnad. Så min hypotes är att den bara går på övre cylindern på låga varvtal, och på båda vid höga varv. Jag vill tro att nedre cylindern får brist på bränsle av någon anledning. Någon som har något tips på vad det kan vara? MVH Andreas