

MarcusH
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm MarcusH
-
Placering
Kadett
-
Gjorde ett test idag och värmde på ett lager med krympslang över konan. En sån kraftigare tjockare typ med lim på insidan. Nu går inte konan igenom sätet och den reglerar tomgången som den ska igen. Tomgången ligger nu på 750rpm utan växel i. Ska den ligga lite lägre på efi motorn eller vad är normalt? Stryper jag ändå mer med ett finger så börjar konan arbeta sig utåt igen för att höja varvtalet.
-
Det är 25mm från tomgångsmotorns infästning till det mindre hålet. Ja det verkar nästan vara så att det sitter fel tomgångsmotor i den. Det måste ju vara så att konan ska stoppa mot sätet och inte gå igenom. Verkar dock lite klurigt och hitta vilken det är jag ska ha.
-
Tack så mycket för måtten. Då verkar det med andra ord finnas minst ett par olika varianter på kona. Med dom måtten som du har skulle ju inte konan gå igenom som den verkar ha gjort i mitt fall. Är det gummi på din kona också alltså? Ser motorn lika ut i övrigt som min? Jag fixade precis till en extra bild på själva tomgångsmotorn i första inlägget.
-
Gummitutan?? ska det sitta en sådan på konan? på min har ju jag bara en stålkona som syns lite dåligt på bilderna
-
Om du har ett par liggandes. Har du lust att mäta diametern på konan på största stället? Min är 12mm längst ner på "kransen".
-
Köpte våran båt sent i höstas och upptäckte inte då vid provkörning att tomgången låg väl högt när den blivit varm. Har nu sjösatt sen en tid och som det är nu kan man starta den kall och då ligger tomgången fint på runt 750rpm men när man kört ett tag så ligger den på runt 1000rpm. Har börjat att titta lite och upptäckte rätt så snart att själva "gängan" på tomgångsmotorn gängat ur sig helt och konan ramlat av och därav har den inte haft några möjligheter att reglera tomgången alls. Har testat att köra tomgångsmotorn löst hängande vid sidan av genom att reglera tomgången manuellt med ett finger där konan ska täta. Stryper jag bypassen med fingret går tomgången ner och konan på tomgångsmotorn går ut. Ökar jag tomgången går konan åt andra hållet så motorn verkar fungera. Problemet är att det inte verkar finnas något stopp utan konan går ut ända till det inte finns någon gänga kvar och hela gängpinnen med kona lossnar. Ska det finnas ett stopp här eller är detta normalt? Nästa funderingen är om inte konan ska täta och ta stopp i motsvarande ände i trottelhuset? Som det är nu kan konan gå rätt igenom utan att täta till 100%. Det verkar vara detta som har hänt att konan gått rakt in och förbi själva "sätet" i trottelhuset för att sen lossna(syns på bild 2 att konan gått rakt igenom). Själva sätet verkar vara lite lite större än konan på tomgångsmotorn. Frågan är om någon köpt fel tomgångsmotor då denna ser rätt så ny ut. Finns inte en smutsfläck på denna kona. Har tyvärr ingen historik på detta. Finns det olika storlekar på dessa? Ser inte någon tendens på slitage på sätet heller. Bifogar lite bilder på det som kanske förklarar det hela lite bättre
-
Orkar inte med att vara orolig hela sommaren som jag rev isär allt idag. Knutkorsbälgen hade nog gått nåt år till men växelvajerbälgen ser riktigt illa ut med riktigt djupa sprickor. Avgasbälgen är inte heller allt för fin men den är ju som sagt inte lika kritisk. Blir att byta alla 3 bälgar + vattenslangen. På trimgivarna var isoleringen borta på kablarna på ett par cm. Konstigt nog visade den läget som den skulle ändå i vattnet men stoppade dock inte vid uppkörning utan fortsatte ända till trailerläget. Kanske skulle ha bytt dom när man ändå är i farten Grejerna verkar sitta rätt så lika på alpha och bravo vad jag kan se på div instruktionsfilmer(Har aldrig själv bytt bälgar på ett mercruiser drev). En sak som verkar värre på bravo drevet är att vattenslangen är låst från insidan med nån plasthylsa som kräver att den lossas från motorrummet är där är det ganska trångt i våran maxum 2300 men det ska nog gå att få till. Har bytt bälgar ett par gånger på ett aq280 penta drev och den är ju mycket enklare att byta på.
-
Har börjat att göra iordning våran nyköpta båt inför sjösättningen och vid en koll av bälgarna så ser dom inte helt frächa ut. Bifogar en bild. Vad säger ni? vågar vi åka den här sommaren för att byta dom till hösten? Bilden är på avgasbälgen. Knutkorsbälgen ser bättre ut men bälgen till växelvajern ser lika illa ut. Den känns så klart lite stel men ytsprickorna blir inte värre när man trycker ihop bälgen och "belastar" den lite. Förra ägaren som bara ägde båten i ett par månader vet ingen status när de senast byttes men ägaren innan var tydligen båtmek och skulle ha servat allt enligt konstens alla regler. Men det syns att bälgarna inte är bytta på ett tag. Skulle ha varit skönt att kunna åka i sommar och kunna svarva alla specialverktyg som verkar behövas i lugn och ro. Är ett Mercruiser Bravo 1 drev.