Gå till innehåll
onsdag 23 juli 2025

Christopher86

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Christopher86

  • Placering
    Kadett
  1. Jo de verkar så. Jag bestämde mej iaf för att de ska vara så
  2. Hur fungerar tilten på mercury? Alltså när ska motorn vara låst och inte gå att tilta? Efter att jag satt tillbaka växelhuset så låser den på neutral och back, är de riktigt?
  3. Instämmer helt med ovanstående. Jag körde 40 papper för att avverka ett tjockt lager bottenfärg. Jag tänkte inte så långt att trådskaparen ska ju faktiskt måla ovan vattenlinjen och då blir 40 på tok för grovt. Och nej bandslip är ju inte alls bra men är de det enda man äger kan man ju prova sig fram lite försiktigt.
  4. Jag håller på att slipa bort bottenfärg från min båt med excenterslip och det fungerar utmärkt. Jag kör med 40 papper. Bandslip går säkert det med med de finns ju alltid en risk att det blir för varmt när man slipar med maskin så prova dej försiktigt fram o känn efter med handen. Går det att ändra hastighet på maskinen så är de ju bra att börja på låga varv. Resten är jag inge insatt i.
  5. Nya problem! Har tagit lös växelhuset och hade såklart vatten i oljan. De är rejält otätt vid vattenpumpen så den ska bytas ut med nya tätningar. Men borde jag riva resten också o kolla hur dreven ser ut? Från början när jag vred på drivaxeln så snurrade propellern fint med framväxeln i men klåfingring o nyfiken som man är började jag ratta på växelreglaget bakom vattenpumpen och nu "klickar" propellern om jag håller emot den när jag vrider på drivaxeln. Har jag inte lyckats få i växeln ordentligt eller tyder detta på något fel?
  6. Är de nån som vet vad man behöver för motor till en sån här båt? Crescent 49 heter den o väger styft 300 kg har jag googlat mej till. Räcker de med en tvåtaktare på 25-30 hk? Jag behöver inte åka fort ska bara glida runt o fiska lite i insjö men förhoppningsvis i dalälven.
  7. Nu är nå vajsing... bara första meningen i mitt inlägg syns. Resten kom inte med...
  8. Underbart! Då är jag helt med på hur jag ska göra. Tack så mycket! Nja, än så länge är jag väl "bära batteri-ung". Tills jag får råd med en rejäl solpanel iallafall. Det blir nästa projekt när allt annat är klart
  9. Startar en ny tråd då den andra hamnade fel. Jag har köpt en Crescent 49 från 70-talet som jag gör iordning till fiskebåt. Har ingen tidigare erfarenhet av båtar mer än att jag rott en hel drös ekor på fisketurer. Jag har fått en hel del bra hjälp på de här forumet redan men nu startar jag en tråd på rätt ställe och tänkte ta alla mina funderingar här. Har bestämt mej för att dra om all el och detta har gjort mej gråhårig på 2 veckor... Jag har googlat, läst böcker, forum o elscheman men en sak förstår jag inte: jord!!!! Vad jag förstår så är motorn, en mercury thunderbolt 500 från 1976, jordad i vattnet via motorblocket o riggen. Men jag vill ha motorn på ett eget startbatteri och sen alla förbrukare på ett annat batteri. Tex. elmotor, ekolod, lanternor, belysning och usb-uttag. Funderar även på att ha ekolodet på ett helt eget tredje batteri för att undvika störningar. Men hur jordar jag dessa övriga batterier som inte är sammankopplade med motorn och dess startbatteri? Behöver det jordas? Jag kommer inte ha nå laddning i båten utan kommer konka hem alla batterier för laddning. Mycket att läsa men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
  10. Du hade helt rätt. Man fick pilla bort den svarta plasten i mitten sen gick de lätt att peta loss ratten med en dusch sprayfett på axeln
  11. Okej. Då bryter o bänder jag lite så får vi se vart det slutar.
  12. Tack för ditt svar. Ja så har jag läst att man gör men jag tycker inte det verkar vara nån bricka i mitten på ratten. Det verkar mer som att mitten o ratten är ett samanfogat stycke. Kan de stämma?
×
×
  • Skapa nytt...