Skrev just ett långt svar, sedan gick det inte att skicka.... :-( Provar igen
Jag har precis avslutat ett ombygge av mitt elsystem. Båten är motorseglare från 79 med 1 start + 4 förbrukning. Hade tidigare inga huvudsäkringar och bara två huvudbrytare (start + förbrukning). Laddning via MD17C + Volvo regulator, samt via gammal solpanel och enkel regulator.
Nu, CTEk 250 dual + Smartpass. Panel med huvudsäkringar och 5 huvudbrytare. Mycket jobb, framförallt med att tillverka all kabel (Använde Biltema 16-35-kvadrat, och lödde samt krymplslagade alla kopplingar), men helt klart värt att få ordning och reda på elen.
Brytare:
1) Start
2) Förbrukning (på huvudsäkring 1)
3) Alltid på (huvudsäkring 1). Här sitter t.ex. länspumpar. Skönt att kunna stänga av på vintern, eller vid arbeten med pumparna.
4) Säsong (huvudsäkring 2). Matas från Smartpass och skyddar batterierna från för djup urladdning. Här sitter t.ex. kylskåpet inkopplat på en liten säkringspanel.
5) Nödstart. En brytare som alltid är öppen, men som i ett nödläge kan koppla ihop start och förbrukningsbatteri. Framförallt om man lyckats göra slut på startbatteriet.