Gå till innehåll
fredag 13 juni 2025

LottaN

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

LottaN senast vann den dag 1 Juni

LottaN hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om LottaN

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack alla för goda råd! Efter tredje luftningsvarvet idag så startade motorn och går nu som en klocka 😄. //Lotta
  2. Tack för goda råd. När vi skulle återuppta luftandet ikväll, så pysflödade bränslet direkt efter tre varv på skruven. Alltså utan att vi pumpade. När vi sedan pumpade kom en luftfri stråle. Dock startade inte motorn och inte heller efter ytterligare en luftning vid bränslefiltret. Får lägga till luftningspunkt 3 och 8 enligt md5 for dummies imorgon när vi har laddat ficklampan. Kanske inte dumt ta det lugnt och låga självtrycket jobba 😄. Om det nu var det som löste det fram till filtret. Såg förresten i annan tråd att man skulle fylla diesel i filtret när man monterade. Det hade vi missat. Kan det vara därför vi fick pumpa så länge och så fylldes det sedan med hävertverkan över natten?
  3. Vi har provat med svänghjulet i olika lägen, men kanske inte vridit så mycket som ett halvt varv. Vi har inte passerat läget där det är som störst motstånd (= kolvens högsta läge?). Ska/kan man det?
  4. Rätt snart efter första start för säsongen svajade motorn i varv för att därefter dö. Tänkte dags byta bränslefilter, så gjort detta samt tömt vattenavskiljaren plus rengjort silen i bränslepumpen enl. instruktioner i MD5 for dummies. Öppnade luftningsskruven på bränslefiltret och började handpumpa. Vattenavskiljaren fylldes genast men trots idogt pumpande får vi inte fram bränsle till filtret. Tanken ligger högre än motorn. Minns inte hur det var vid tidigare filterbyte - hur länge behöver man pumpa? Hur felsöker man? Vi är (som kanske framgår) inga motorwizzards så förklara gärna med enkla ord 😄.
  5. Tack - får väl bli så. Kör lite ny teflonspraj på travarna bara. Fick lite brått pga skadad hand, som gör det svårt att ta i + det fina seglingsvädret nu + att högtryckssprayen var skyltad för marint bruk. Men blir kanske klet som samlar smuts. Och - oj skrev schackel när jag menade block 🤭. Kör parallell tråd om schackel.
  6. Köpte ny stor till vår Maxi magic för några år sedan. Klagade på att den var tröghissad och behövde hjälp för att komma ner och fick svaret att det tar ett tag för travare att slitas in. Tycker inte det blivit bättre. Den gamla storen hade seldéns plastschackel till travarna, denna har band som är fastsydda i travare och löper genom öljetter i seglet. Banden har alltså någon liten rörlighet i förhållande till seglet men inte till travare (de är lika breda som öglan i travare och stumt sydda). Även vid (full-)lattorna sitter det band. Varför väljer man en sådan lösning och hur stor betydelse har det? Har det stor betydelse känns det som reklamationsfall. Tillverkaren kan skicka plastschackel men varnar att avståndet mellan mast och segel, som nu är optimalt, kan bli sämre. Tacksam för synpunkter. Vill ju vara säker på att det är rätt väg innan vi börjar klippa bort banden. En variant vore att byta banden bara vid lattorna där ju momentet på travarna blir som störst, men då gäller det att schacklen håller samma avstånd som banden.
  7. Handlar om falltrissor på mast och i schackel. Storen har blivit tung att hissa och tänkte börja med sånt som är lätt att åtgärda och eftersom vi har högtrycksfett men inte silikonspraj och har en bit att köra för att skaffa så ville jag veta om det kan vara nackdel med högtrycksfett. Tänkte också fästa en svamp på en lös travare och hissa för att rengöra och smörja likrännan. Aldrig gjort detta, så tacksam också för råd om tillvägagångssätt och lämpligt rengörings-/smörjmedel.
  8. Står i t.ex. seldéns anvisningar att man ska silikonspray. Någon nackdel ta högtrycksfett (som vi råkar ha)?
  9. Tack för snabba svar - och rätt svar 🙂! Skönt slippa böka i det trånga motorrummet. Hm - bytt glykol har jag inte gjort. Och läste nu nånstans att det var viktigt att inte blanda glykolsorter, vilket jag helt säkert gjort. Brukar tömma expansionskärlet på våren och fylla i rent vatten (för att kyleffekten blir sämre med hög glykolhalt) och på hösten tömma det till en del och fylla på ny glykol. Hade problem med kylningen tidigare och fick detta tips (som hjälpte), men alltså dags byta helt och kanske skaffa en glykolmätare. Och hålla sig till en sorts glykol.
  10. Har en Maxi Magic från -84 med MD5b med sötvattenkylning. Motorn funkar bra men jag börjar undrar om man borde byta alla gummislangar bara för att de börjar bli gamla. De är svarta och kraftiga och ser fina ut. Eller om det är några andra delar som borde ses över eftersom motorn trots allt är så gammal? Som ni förstår är jag inte så haj på motorer, så svara gärna pedagogiskt och enkelt 🙂.
  11. Vår värmare gick igång obemärkt (det är idiotiskt lätt att komma åt startspaken) och hann köra en bra stund med hatten på. Sedan dess död. Ser inte ut som om temperaturbegränsaren löst ut. Någon som kan förklara vad som kan ha hänt? Har glödelementet bränt och kan man i så fall få tag i ett nytt? Verkar som om Thermo Marin gått i graven.
  12. LottaN

    gammalt ekolod

    Displayen på vårt ekolod Navico Corus C300D visar kort och gott OLD. Det är förvisso gammalt (-84) men manualen anger inte någon förklaring. Min undring, som lågbudgetseglare, är om det finns något man skulle kunna testa innan man köper en ny?
×
×
  • Skapa nytt...