Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025

nittioettan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om nittioettan

  • Placering
    Kadett
  1. Hej. Har en Uttern 4100 som jag vill säkerställa att den inte har några större mängder liggande vatten i mellanskrovet. Har ingen dyvika eller annat i aktern utan endast en dyvika precis vid sitsen i fören. Har använt en pump för att pumpa ur vatten här hittills, men tvivlar på att lägsta punkten skulle sitta här. Så jag funderar på att antingen borra upp ett hål skrovet i aktern eller öppna upp en inspektionslucka i golvet. Borrar ju helst gärna inte i skrovet i onödan. Men är det det bästa alternativet så får det bli så. Men oavsett lucka eller dyvika så har jag ingen aning om lägsta punkt i aktern och vart hålet ska borras. Samma sak med luckan, hur ska jag veta var jag ska öppna för att det ska bli ett bra/rätt ställe för att sänka ner en länspump utan att förstöra eventuell förstärkningar mm. ? Så är det någon som har koll på vad en Uttern 4100 har för konstruktion eller till och med har ritningar eller vet var jag kan få tag på ? Mvh, Daniel.
  2. Hej! Har nu fixat så min johsnon 20 -76:a går som den ska men upptäckte vid provkörningen att svänghjulet drar med tändplattan lite gran för att sen släppa den vilket då medför att det rycker i gasarmen. Och jag undrar helt enkelt om det ska vara så här eller om jag gjort något vajsning? Motorn går som sagt bra. /Daniel.
  3. Ingen som har en aning om hur man ställer tändningen?
  4. Glömde visst nämna det. Det är en Johnson 20 hk från -76 (20BAL76E) Ryckstart.
  5. Hej! Som rubriken lyder så rycker och spottar min johnson på tomgång för att sedan dö helt efter väldigt ojämn gång! Den startar enkelt på ett ryck men börjar sen krångla efter kanske 10 - 20 sek sen dö med ett ryck, och ju längre man håller på ju sämre gång blir det samt att den blir mer svårstartad. Har försökt få bättre tomgång genom luftskruven i fronten, att växla blandningen mellan lean och rich men ingen skillnad, har även bytt tändstift. Har börjat fundera kring om tändningen står fel, men vet inte hur den ska stå, visste jag det vore det enkelt att fixa, någon som vet? Om någon har några tips och trix på andra saker det kan vara är det välkommet då jag behöver all hjälp jag kan få. Tack på förhand //Daniel. OBS: Har kollat allt som har med tank osv att göra så där ligger nog inte problemet.
  6. Först och främst får jag tacka för det utförliga svaret! Gör nog som du skriver, känns som det bästa i mitt läge, för vill gärna ha i båten i år också. Får se hur jag gör med bottenmålning, kanske stryker på ett lager när jag ändå har chansen nu. /Daniel.
  7. Började förstå det efter en del efterforskning. Men hur skall jag gå tillväga nu? Kan jag strunta helt i epoxyn och bara låta topcoaten vara? Kan tillägga att jag ännu inte lagt på något lager med epoxy primer.
  8. Hej, är i fullgång med att renovera en uttern 4100 plastbåt och är nu i sluttampen på skrovet, har lagat lite skador mm. Men har en fråga, efter lagningarna o allt därtill, som var under vattenytan, så håller jag nu på med behandlingen av botten och har lagt på 3 lager topcoat. Och fattade det sen som att jag skulle måla epoxi primer på topcoaten för att sen bottenmåla. Men har nu blivit lite fundersam om jag verkligen gjort rätt, är det kaka på kaka att måla på epoxi primer på topcoaten? Går det ens att få epoxin att fästa på topcoat? /Daniel.
×
×
  • Skapa nytt...