

Beppo77
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Beppo77
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag pumpade i vatten i båten och kollade var det läcker ut. Det sipprar ut vatten ur skruvhålen för hastighetsmätargivaren! Inte mycket, men det rinner ut. Och med tiden förstår jag att det kommer in mycket vatten. Skruvarna som någon tidigare ägare har använt för detta orsakar problemet. Hur kan man täta detta på bästa sätt?
-
Det förklarar ju fortfarande inte varför det läcker in vatten till en given nivå, och därefter stannar där. Det sker alltså direkt efter man lagt i båten. Första turen man tar med båten så går den 7-8 knop snabbare än när man tog upp båten. Och andra turen man tar så är läget tillbaka som det var innan man tog upp båten. Men hur kommer det sig att läckaget därefter stannar? Varför läcker det inte in mer vatten efter det?
-
Min Ryds 400 CB tar in vatten någonstans i det yttre skrovet. När man tar upp båten på hösten och skruvar ur dräneringspluggen i aktern rinner det ut flera hundra liter vatten. Det förklarar båtens mediokra prestanda (annan tråd) för när man lägger i båten på våren och tar första provturen går båten 7-8 knop snabbare än den gör senare... Jag ser inga skador på skrovet där det skulle kunna läcka in vatten, så jag misstänker självlänshålen i båten. Men en sak som gör mig förbryllad: Det verkar som om det bara läcker in vatten till en viss nivå, och sedan stannar det där. Det fortsätter inte att läck in tills båten sjunker, utan när nivån har uppnåtts så stabiliseras den. Hur är det möjligt? Vad beror detta på?
-
Beppo77 började följa Läckande skrov?
-
Hej. Ännu ett trådlyft! Jag hittade förra säsongen vad som orsakade problemet, och det hade ju inte med motorn att göra alls! När jag skruvade ur dräneringspluggen i båten innan sjösättning, så rann det ut massor med vatten! Det stod som en stråle ut ur båten i 10-12 minuter, så vi pratar flera hundra liter vatten! Efter sjösättning så gjorde båten utan problem över 30 knop vid första provturen. Men efter en tag så återgår läget till det vanliga, vilket betyder att båten tar in vatten någonstans. Vid upptagningen i höstas så bekräftades det, när det återigen fanns massa vatten i skrovet. Frågan är var det läcker in? Och hur kan det läcka in till en viss gräns och sedan inte komma in mer vatten. Det blir ju inte värre med tiden, utan när nivån har satt sig, så stannar den där. Jag misstänker att det läcker in i skrovet via självdräneringshålen. Men frågan är ju då varför det inte fortsätter att läcka in tills båten sjunker??
-
Lyfter tråden igen, då det är dags att sjösätta skuta igen. Ett av de tre propellebladen är lite böjt. Det är inget som känns eller vibrerar eller så när man kör. Men kan det inverka på prestandan mycket? Första bilden visar det skadade bladet. De andra bilderna de andra bladen. Så har propellern sett ut sedan jag köpte båten, och jag har aldrig märkt något konstigt. Men kan det orsaka prestandaförlust?
-
Kom på en sak till: Motorn är nog aningen för tung för båten. Max effekt enligt ryds är 30 hk. Och jag har som sagt 40 hk på. Dräneringspluggarna på båten ligger under vattenlinjen, även när båten ligger i hamn, så självdräneringen funkar inte. Drar man ur plopparna så fylls båten sakta med vatten. Men detta borde väl inte påverka?
-
Jag mäter farten med GPS, Tryckloggen visar något högre hastighet, ca 1-2 knop. Helt säker på varvtalen kan jag inte vara, men jag har ingen anledning att betvivla varvräknaren. Man hör ju skillnad på motorn om det står 5000 eller 6000 rpm på mätaren.
-
Kanske ska kolla vad som sitter på motorn, och vad som satt på motorn från början. Det kan ju hända att man tog det man hade på hyllan och att det blev helt fel... Som parallell till den tanken kan jag nämna knopmätaren i båten vilken är utbytt. Den går till 60 knop och den första fjärdedelen av den hanterar hastigheter upp till 30 knop, och övrigt hanterar upp till 60 knop. Dvs helt fel mätare till den båten....
-
Ja, innan riggstoppet monterades så trycktes ju fören ner i vattnet ordentligt. Egentligen märktes det inte så mkt, det man märkte det mest på var att när man från låg fart drog på, så gick båten upp till planing väldigt snabbt. Nästan direkt. Men toppfarten var även då samma som nu, när riggen var vinklad så långt in det gick mot akterspegeln... På hösten så bottentvättar jag båten, och vaxar upp den så att det är ren och fin när jag sjösätter. Nu ser det ju rätt geggigt ut, men det är ingen skillnad i fart om man jämför direkt vid sjösättning och nu.
-
4pers med packning så varvar den 5500rpm på full gas. Men hastighetsskillnaden mellan 4500rpm och 5500rpm är nästan ingen alls..
-
Jag har en liten Ryds 400 cb, med en 40 hk Evinrude på. Motorn går kanon och sitter jag själv i båten så varvar motorn ca 6000rpm på fullgas. Hastigheten mätt med gps är då ca 23 knop. Borde inte den lilla båten gå fortare. Är vi flera i båten så kan man utan problem marscha i 20 knop, och med ett varvtal på ca 4500rpm. Enligt Ryds ska båten göra 27 knop med 30hk motoreffekt, därav min fundering. Kan det vara fel propeller på? Tilt assist cylindern är trasig, men jag har byggt ett litet stopp som ska hindra riggen att få för liten vinkel mot aktern. Utan detta stopp "plöjde" båten med fören i vattnet, men nu så ligger den och nästan slåtr med fronten vid marschfart.
-
Det kanske är en gascylinder? Men det finns en skruv längst ner under där vajern som manövrerar cylindern går in. Och skruvar man ur den kommer det ut olja där!
-
Lyfter tråden igen ( efter sex år...) Fick du ordning på problemet? Jag har problem med samma sak fast omvänt! Min motor rör sig hur fint som helst men det är inget motstånd alls i tilt assist cylindern. Lyfter jag upp motorn så faller den fritt när jag släpper ner den. Kan det vara cylindern som är trasig? Någon som vet om det går att fylla på hydraulolja och iså fall hur?