mostwanted-lkpg
Medlemmar-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm mostwanted-lkpg
-
Placering
Kadett
-
Har lite problem med min Johnson 50hk från 1991 som har väldigt tråkig tomgång och dör/går bluddrigt när man vill köra drag. Jag tittade lite på länkaget som går till gas och tändingen och den ser inte ut o stämma riktigt. Den översta bilden med ringar visar hur länkaget ser ut när gasreglaget är på "noll" Den nedre bilden visar full gas. den gröna ringen : borde vara en bussning som tar tätt mot spåret, just nu är det 5mm glapp. Och vid "noll"-läge på gasen, ska den vara i pilarnas läge då? Den gula ringen; borde inte den bottna på stoppet? även om jag skruvar den i max läge så bottnar den inte, såvida jag inte trycker den för hand emot. Den röda ringen ; där har jag justerat så att förgasarnas spjäll är öppet fullt, det var det inte innan. Blå ring; hur ska den vara inställd ? Tack på förhand !!
-
Styrningen går väl alltid att ordna men det krävs att jag kapar ur lite på den sidan det tar emot och sätter dit inåtvänd en box som jag tätar dit. Akterspegeln är precis 38cm lång och skölden på motorn är 33cm om jag inte missminner mig. Kav.plattan hamnar precis i kant med botten när motorn hänger på plats, som den ska. Jag funderar på om jag ska kapa upp ett avlångt hål i motorbrunnen och fästa de undra bultarna och sedan lägga över en täckplåt. Kruxet är ju att det är en vinkel på akterspegeln , måste göra en triangelformad kil så att det blir jämnt tryck... alt. kapa på motorns fäste :S
-
Häpp! Så var reglaget ombyggt till högersida Tog 20min Men, den där jäkla motorn verkar jag inte bli klok på. Som ni ser på bilderna så är motorfästet även för långt, om jag skulle fästa med de övre bultarna så går fästet över vinkeln(som av nån konstig anledning finns där) på akterspegeln och bilda en glipa. Skulle behöva kila emellan nånting isåfall. Och om ni tittar på den andra bilden så tar även styrningen emot... om jag får för mig att svänga höger så tar den emot direkt :S Brawn: Jag har googlat och sett att det finns 2 varianter, en med lång o en med kort riggfäste. Kolla gärna hur styrning fungerar på din Terhi
-
Ska ta isär reglaget o kolla imorgon Vad tror ni om motorfästet på akterspegeln, går det montera på dom 4 översta bulthålen på motorns fästplatta och skippa de 2 undre? För som min båt är uppbyggd så är det alldeles för kort på insidan av akterspegeln för att montera de undre. Inga hål förborrade dock.
-
Hur ska jag lösa det här? Fel motorfäste + styrning
mostwanted-lkpg postade ett ämne i MotorbåtSnack
Köpte en styrpulpetare utan motor nyligen, Terhi 415R, som skall klara 35hk. Hittade efter lite sökande en motor till ett bra pris och slog till. När jag skulle montera motorn så märkte jag att det inte finns några bulthål i akterspegeln utan den är gjord för "tving-fästen". Jag tänkte aldrig på att båtar som ska klara 35hk hade tvingfästen, trodde det bara var småmotorer, typ upp till 10hk som hade såna. Hur löser jag det? Kan jag borra hål i akterspegeln och bara använda de översta bulthålen och den lilla klacken på motorn? Eller finns det nån adapterplatta man kan fästa på motorn som gör den till tving-fäste? Då börja jag istället montera gasreglage, och stötte på patrull där också Reglaget som medföljde är gjort för o monteras på vänster sida av båten. Och jag vill ju inte montera det på utsidan av båten på högersida Går det ta isär reglaget och ändra sida? Ev. tänkte jag bygga en platta på insidan av båten där jag kan stoppa in reglaget och montera det, om ni förstår vad jag menar Lite bilder: -
Tack för utförligt svar ! Blir o leta vidare efter mer passande propp
-
Tack för bra svar! Gött med lite mer info om liknande båtar, då har jag lite att utgå ifrån och förhoppningsvis lite mer fart att hitta Ska hitta en orginalpropp och prova så jag har nått att utgå ifrån i propp-letandet. Här är en bild på skutan:
-
Jag har precis köpt en Challenger 24 DC , och vad jag förstått så är det en Smuggler 24 med annan topp på. Det sitter en Suzuki DT200 -90 med insprutning på som har en propeller som heter Suzuki 14-1/4 x 20 som nån har moddat lite genom att slipa ner innerkanten på och gjort en halvmåne. Nån här som vet varför man gör så? Jag har faktiskt inte hunnit provköra båten men förra ägaren sa att den gjorde ca 40 knop. Jag tyckter det låter lite långsamt för den motorn ? Det sitter även en hydraulisk hiss på och motorn är bakflyttad en bra bit från skrovet, det är 110cm från aktern till där propellern börjar. bild på proppen:
