Vid tilläggning gick det plötsligt inte att lägga i framväxeln efter att ha backat. Motorn varvade endast upp i friläge. Backen gick fortfarande att lägga i.
Jag har öppnat locket bak på drevet och konstaterar:
* När jag drar i kabeln, dvs lägger i backen så vrider sig växelföraren och växeln går i (konstaterat genom att försöka vrida på propellern)
* När jag för reglaget till framåt så verkar växelkabeln inte kunna knuffa växelföraren som står stilla. Jag kan dock därefter föra växelföraren i framläge genom att dra i den med händerna.
* Därefter går det att föra reglaget till neutral och kabeln drar då växelnföraren till neutral.
Det verkar med andra ord som att när växelkabeln ska trycka på växelföraren uppstår ett slack någonstans som går att spänna upp genom att manuellt flytta växelföraren och det går alltid att skapa växling om kabeln är spänd och jag skapar drag i växelkabeln.
Någon som har en aning om vad som kan orsaka detta? Kan verkligen en sliten kabel orsaka detta? Hur sitter växelkabelhöljet fast i de båda ändarna? Kan någon av dessa ha släppt? Går det att inspektera dessa när båten är i vattnet?