-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm jongro
-
Placering
Kadett
-
Tack. Dags att börja jobba. Så då ska jag plugga igen 21 och 23 med andra ord?
-
jongro började följa Konservering vp2002 utan startmotor, Vp2002 - kylsystem, Harken Radial 40.2ST - någon med erfarenhet av denna? och och 2 andra
-
jag har några funderingar kring min Volvo Penta 2002 som någon här på forumet sannolikt kan hjälpa mig med. Jag har en färskvattenkyld 2002-motor med VP färskvattenkylning (ej Martec). Jag har tidigare haft en varmvattenberedare som jag nu tagit bort. Vid demonteringen av varmvattenberedaren så har jag bara sammankopplat anslutning 21 och 23 i bifogad bild med en kortare slang. Om man inte har varmvattenuttag så skall det placeras en offeranod i den ena, eller båda?, av dessa anslutningar. Någon som vet hur man bör göra här? Har läst någonstans att offeranoden inte behövs om man har färskvattenkylning. Men min spontana reaktion är väl att sätta dit anoden i 23. Skall det även vara en anod i 21? Funktionsmässigt så ser jag inget bekymmer med min lösning att sammankoppla anslutningarna. Korrekt? Min andra fundering är också kopplat till kylsystemet. Anslutningen på värmeväxlaren, sjövattenanslutningen som kommer från vakuumventilen, får jag inte tät. Resultatet blir att det droppar vatten ner på startmotorn och solenoiden som då rostar på ytan. Jag har mer eller mindre försökt mig på allt här. Bytt packningar och gjort rent. Försökt täta med packning på tub mm. Inget har fungerat. Någon som har haft samma bekymmer och löst problemet? Tacksam för hjälp! /Jonas
-
Ska uppgradera mina skotvinschar till s.k. självskotande vinschar. Har Lewmar 40 idag, dock ej självskotande. Känns som hantering av genuan förenklas betydligt, roligare segling mm. Då till valet av vinschar. Har sneglat på Harkens modell som heter Radial. Jag tänkte köra på den som är av storlek 40.2. Någon som har erfarenhet av denna vinsch? Finns två typer. En i aliminium som egentligen tilltalar mig allra mest. Ser rätt sportig ut. Finns en kromad variant också som har lite annan räffling i trumman. Annars någon som har goda erfarenheter av andra fabrikat som Andersen, Lewmar m.fl? Jonas Grönberg Maxi 999
-
Tackar återigen för svaren i denna tråd. Det gick ganska enkelt att demontera min uppsamlare för duschvattned och sen var det som TB skrev d.v.s. det gick enkelt att lossa muttrarna när man stack in armen under toamodulen.
-
En förbättring till Maxi 33 då. Här "snurrar" det bara när jag drar bultarna så det sitter muttrar under.
-
Tacka för tipsen. Misstänkte att man "kunde sticka in armen". En kollega till mig gav samma tips. Mitt bekymmer i sammanhanget är min båt var ett utställningsexemplar som Pelle Pettersson AB nyttjade för olika mässor när det begav sig. Därav är den utrustad med något som kallas dusch. Min durk i badrummet är perforerad och under den sitter ett tråg med en pump i ena hörnet där man kan pumpa ut duschvattnet till en separat bordgenomföring på styrbordssidan. Således måste jag montera bort tråget för att komma in med armen under toamodulen. Det verkar sitta ganska ordentligt. Sannolikt mycket sika, men det ska gå. Tror aldrig någon använt duschfunktionen. Ironiskt nog kan den (duschen) vara en av anledningarna att jag faktiskt äger just detta exemplar av en Maxi 999 då jag har för mig att min sambo vid köptillfället tilltalades av funktionen :-)
-
Jag har kommit fram till att jag behöver byta ut min toalett inför sommaren. Spolanordningen läcker och reservdelen som behövs har i stort samma pris som helt ny enhet. Toalettstolen sitter med fyra bultar. Min fråga är hur jag kommer åt under den upphöjda del av toalettutrymmet för att lossa muttrarna? Har inte undersökt detta särskilt noggrannt ännu men har identifierat ett alternativ att demontera färskvattentanken som är placerad under durken i stuvutrymmet på styrbords sida. Men sätter visst hopp till att det finns några ytterligare ägare av 999 här på forumet som redan listat ut allt detta. Hälsningar, Jonas Grönberg Maxi 999, nr 264
-
Jag har kommit fram till att jag behöver byta ut min toalett inför sommaren. Spolanordningen läcker och reservdelen som behövs har i stort samma pris som helt ny enhet. Toalettstolen sitter med fyra bultar. Min fråga är hur jag kommer åt under den upphöjda del av toalettutrymmet för att lossa muttrarna? Har inte undersökt detta särskilt noggrannt ännu men har identifierat ett alternativ att demontera färskvattentanken som är placerad under durken i stuvutrymmet på styrbords sida. Men sätter visst hopp till att det finns några ytterligare ägare av 999 här på forumet som redan listat ut allt detta. Hälsningar, Jonas Grönberg Maxi 999, nr 264
-
Tackar för alla goda råd och tips i detta ämne. För närvarande så är jag inne på att försöka starta motorn med handveven. Antingen låter jag en mekanisk verkstad modifiera min vev eller så har jag en med kortare moment på gång via annons. Om det inte skulle fungera så har jag ju många bra tips från denna tråd hur jag skulle kunna gå tillväga för att klara vintern på ett säkert vis. Någon som har erfarenhet direkt från VP 2002? Jag tycker att det ser ut som att hela kylpaketet måste avlägsnas för att man skall kunna demontera startmotorn. Någon som kan bekräfta detta. Jag har provat med att bruka en del våld med en hammare på solenoiden för att den skall läka temporärt. Utan framgång.
-
För någon vecka sedan så lade min startmotor i VP 2002 av. sannolikt solenoiden men när jag väl demonterat en hel vägg för att överhuvudtaget komma åt att kika på startmotorn så ser jag att kylaren läckt sjövatten över startmotorn som börjat rosta. Känns som att man skulle göra ett lite större jobb nu när motorn är åtkomlig. Säsongen är slut p.g.a. massa andra orsaker med uppbokade helger så ingen stress att ordna detta En tanke var att ta allt på land istället i lugn och ro. Inga större problem att få båten till upptagningsplatsen utan maskin. Ligger precis bredvid kran och upptagningsplats. Men hur konservera om motorn inte går? Är det möjligt att konservera motorn med en extern pump istället? Min tanke var i så fall att ta ur impellern och se till att det huset tömms. Eller kan det vara ett alternativ att ta bort själva impellern, skruva på locket, och sen välja att koppla in på samma ställe där slangen från drevet ansluter? Sen koppla in en slang i systemet som då flödar in glykolblandningen i kylare och avgassystemet. Tänker jag galet här? Någon med erfarenhet? Ett annat alternativ är ju att veva igång motorn manuellt. Tyvärr har maxi 999 batterierna i motorrummet så veven kan inte snurras utan tar i batterierna :-(. Helt vansinnig lösning. Det är originalutförande. Men många har flyttat sina batterier varav detta kan vara en anledning. Men visst kan man ta bort startbatteriet och köra igång den då? Som jag ser det behöver inte motorn något batteri där. Generatorn kommer bara att ladda ett av förbrukarbatterierna som inte står i motorrummet. Alla pumpar drivs av motorn som jag tolkar det hela. Ett annat alternativ är att korta veven så att den går fri. Tror man klarar sig med ett lägre moment. Suck. Oljan är ett annat bekymmer men kanske ingen katastrof om det tas i samband med sjösättningen istället. Jag är ganska ny på detta men vet att det finns många kunniga. Hälsningar, Jonas
-
Tackar för svaren. Jag bor i Stockholm så svinninge är helt klart ett alternativ.
-
Grundstötte i tre knop i somras. Tog inte tvärstopp utan studsade på en klack. Tog upp för några veckor och tyckte initialt att allt såg fint ut undertill. Vid lite närmare koll så ser jag att det blivit någon typ av spricka. På bifogad bild i mörker med blixt blir den ganska tydlig. Ser inget inne i båten men det är lite svårt att se tydligt eftersom det är precis i skarven där motorrummet börjar. Båten har legat i vattnet ett antal veckor efter grundstötningen. Inga tecken på att det läcker in vatten. Båten är tidigare grundstött med tidigare ägare och försedd med en ny köl och ordentliga förstärkningar vid kölinfästningen. Ni som har erfarenhet inom området. Vad tror ni om denna skada. Kan det vara så bra att det bara är gelcoat som spruckit? Eller vad är sannolikt? Bör ju kontakta försäkringsbolaget. Hur brukar det fungera vid ett försäkringsärende? Anlitar man någon som besiktigar skadan för att bedöma hur man går vidare i ärendet?
-
Spekulerar på en Comfortina 32 från 1982. Den har med andra ord den riggen som kommer från Isomat samt motor volvo penta MD7B. Har läst på några olika ställen att Isomat-riggen inte är bra och att den som kommer från Selden är bättre. Klart att det fanns anledning till bytet. Sannolikt tekniska anledningar. Är det dock någon som vet vad som kan vara problematiskt med Isomat-riggen? Är det problem att den går sönder, ger sämre styvhet och således sämre seglingsegenskaper, problem med reservdelar? Vore skönt att få lite att ta på kring detta mer än att den inger ett sämre intryck än Selden vilket har ett generellt gott renommé. Sen är det motorn som jag hört mig för lite kring. Den har varit sjövattenkyld sen start och sannolikt mest gått i Stockholms skärgård. En bedömning eller besiktning måste till för att ge en uppfattning av hur mycket som är kvar på motorn. Men i övrigt. Någon som har erfarenheter av denna motortyp? Hur är tillgången på reservdelar och hur är det allmänna intrycket? När jag hörde mig för hos ett båtvarv så sa de att insprutningspumpen från Bosch kunde vara ett problem eftersom det var svårt att hitta reservdelar. Övriga tips och kommentarer kring denna båt emottages vänligen.
