Gå till innehåll
lördag 18 oktober 2025

Kaparen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kaparen

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hur stor får generatorn vara? I min havskryssare som helst seglas finns en Volvo Penta MD11D med originalgenerator som ska ge 60 A när generatorn är kall. Jag önskar större generator för att snabbare kunna ladda en större AGM-batteribank men hur stor får generatorn vara? Eller rättare sagt, hur stor effekt får generatorn ta från motorn? Jag har kommit över en större generator (Balmar) och en laddningsregulator (Wakespeed WS500) med vilken man kan ställa in generatorns effekt vid olika varvtal så att tex generatorn inte belastar motorn tungt vid tomgångsvarv. Jag är klar över att starkare laddström kräver översyn av elsystemet med grövre kablar och säkringar men nu undrar jag om belastningen på motorn. Finns det risk att tex vevaxel eller vevlager far illa av en generator som drar svänghjulet hårt åt ett håll? Eftersom originalgeneratorn är på 60 A och det har gått bra i många årtionden ska kan man ju utgå från att det fungerar. AB MarinService säljer en 90 A generator som ska kunna monteras på bla MD11D. Om det är rätt tänkt vet jag inte. Men kan man ta ut högre effekt från generatorn?
  2. Jag har använt en Aquair 100 som hasse_A nämner. Jag har aldrig använt släppropellern, den gör sig inte så bra i skärgården men den skulle nog fungera fint vid havssegling. Men när jag förtöjt eller ankrat jag hissar gärna upp min vindgenerator i riggen. Med fyra särskilda avpassade och färgkodade linor, en kort lina till fallschackel runt förstaget och tre linor nedåt till förstäv respektive röstjärn om SB och BB tar det < 5 min att montera propellern och hissa upp den högt och ansluta kabeln. Uppifrån riggen kan anas ett lätt vinande som jag inte tycker är störande. Blåser det mycket viner det ju i riggen i alla fall och blåser det inte så snurrar ju inte generatorn. För egen del vill jag gärna slippa segla runt med en massa stolpar och snurror och ställningar och det passar mig gott att hissa upp en vindsnurra när jag förtöjt, högt upp där den är ur vägen, inte kan skada något eller någon och där ljudet inte stör. Vad jag förståår behövs ingen laddningsregulator om man är om bord och kan övervaka laddningsspänning. Men eftersom jag gärna hissar generatorn vid bryggplatsen i hemmahamnen så behövs en regulator, generatorns spänning är helt varvtalsberoende och således blir varvtalet beroende av batterispänningen. Men om det blåser friskt länge så kan batterierna överladdas utan regulator.
×
×
  • Skapa nytt...