Gå till innehåll
lördag 21 juni 2025
Gäst
Gäst

Vind & väder - Tillbakablick

Vintermörkret har lagt sig och marinorna ligger tysta. Det är bara en och annan båt som ligger kvar vid bryggorna. Bortglömda infrusna ekor i marvatten eller välkonserverade båtar för övervintring, väntande i startblocken på våren och islossningen. Rent statistiskt bör vinterisarna ungefär var tionde år lägga sig så tjocka att småbåtstrafik omöjliggörs utmed Svealands och Götalands kuster. Och när det gångna sommarvädret nu börjar diskuteras på ljugarbänkar och i stugorna, är kampen hård mellan den auktoriserade väderstatistiken och vad man själv minns. Även statistik kan vara missvisande, det är jag den förste att erkänna. Vid flera tillfällen har jag, trots att jag är meteorolog till yrket, tvingats inse att den rent statistiska beskrivningen av ett väder jag själv upplevt inte stämmer med mitt minne av hur vädret faktiskt var. Ändå ska jag med statistikens hjälp försöka sammanfatta sommarvädret år 2004, med reservationen att Sverige är långsmalt och därför under samma tid kan rymma en mängd olika vädertyper. De fina somrarna har varit många under de senaste 15 åren.

Flera har gått till historien som de varmaste, finaste och längsta, men också som de regnigaste sedan mätningarnas början. Vi har några obrutna mätningsserier på närmare 300 år här i Sverige. Ska vi enas om att sommaren 2004 var den sommar som aldrig kom igång? Vi väntade och väntade på de stabila högtrycken. Ända till sensommaren. Den riktigt sena semesterfiraren fick känna på ett härligt sensommarväder i slutet av juli och en bit in i augusti. I år kom den allra första sommarvärmen redan i april, lagom till vårrustningen i landets södra hälft och förhoppningarna inför sommaren steg. Och den som inte gillar åska kunde mycket väl tycka att det åskade lite då och då från denna tidiga sommarvärme till långt in på hösten. Detta bekräftar statistiken som berättar att årets första riktiga åskväder drog fram redan den 21 april och då över inre Götaland. Så kom då den riktiga vårmånaden maj. Ibland kan den bjuda på fin skidåkning i fjällen och samtidigt rejäl sommarvärme i söder, men i år blev majvädret inte mycket att hurra för.

Ostadigt och kyligt för årstiden och med en synnerligen ojämn fördelning av nederbörden. Det var inte lätt att pricka in några fina båtturer den månaden. Maj hade också flera blåsiga perioder, främst på västkusten med en medelvind på 23 m/s från Trubaduren. Den 19 maj blåste både träd och hustak sönder i Göteborgstrakten. Under juni månad lovades några gånger omslag till ett stabilt högtrycksväder, men det blev en helt annan väderlek. Alla möjliga typer av väder stod på kö, som nattfrost i Götaland, 17 dagar med snöbyar i fjällen, 11 åskdagar i Svealand, och ösregn på många platser. Några få fina försommardagar kunde man dock finna, dels på ostkusten och dels i Norrbotten där temperaturen passerade 25 grader plus. Den stora semestermånaden juli gjorde få glada med regn och översvämningar och ett extremt litet antal soltimmar. Sista veckan kom äntligen högtrycket in över Skandinavien. Det var ett måttligt stabilt högtryck, men det svängde fram och tillbaka och gav några dagar med högsommarvärme tangerande 30-gradersstrecket. Augusti kom med sommarens första och enda värmebölja, lagom till att skärgården började tömmas på hemvändande semesterfirare.

Vattentemperaturen passerade då snabbt badbara 20 grader ända långt ute i Stockholms ytterskärgård. Men till Lovisa eller några dagar innan (Lovisa har namnsdag den 25 augusti) kom kylan tillbaka, vattentemperaturen blev åter blygsam och därmed dog hoppet om fler varma sommardagar. Lovisadagen är bland skärgårdsbor känd för att dra igång det första höst lika blåsvädret. September kan ibland skänka ett underbart sensommarväder, men kunde i år sammanfattas som rätt mild men med tidigt höstrusk. En bit in i och slutet av september kunde vi trots allt njuta av några fina dagar. Vid flera tillfällen blåste det ordentligt både på västkusten, ostkusten och i Lapplandsfjällen. Den sjätte september noterade Tarfala i Kebnekaisefjällen 46 m/s i byarna. Med det lägger vi förra sommaren bakom oss och hoppas att nästa sommar ska bli en underbar och varm sommar. Samma förhoppning som vi hyser inför varje sommar.

Text: Lage Larsson

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...