En sommar med Silver Wolf 510 BR har bjudit både på perfekta utflykter och stötiga färder över fjärdar. Efter några veckor i Stockholms mellersta skärgård med Silver Wolf 510 är vi kompisar, jag och båten. Den är perfekt när man som jag har två barn och obegränsat med bra utflyktsmål inom en timmes radie. Marschar jag drygt 20 knop kan jag åka både in till Kungliga slottet och ut till Möja eller Sandhamn. Men det gäller att åka i skyddade vatten för att Silvern ska vara behaglig.
Så länge vi är en eller två vuxna ombord och ett par små barn går den bra med en Honda BF 60. Fören sticker upp en stund innan den planar, sedan ligger man bekvämt i dryga 20 knop. Den kastar undan vattnet bra, de som sitter i aktersoffan får en liten dusch någon gång men håller sig nästan alltid torra. Föraren och passageraren som sitter på stolar är väl skyddade och med dörren och luckan mellan konsolerna stängd är det lä i brunnen. Rutan är så pass hög att även när jag halvstår och kör, lutad mot stolen med klaffen i uppfällt läge, är det vindfritt. Ställer jag mig raklång blir det förstås blåsigt, men det behövs inte för att få bra sikt. Det enda som stör synfältet är att rutan är böjd i främre hörnet, där blir sikten förvrängd på båda sidor, något som kan irritera när man spanar snett framåt.
Stolarna går att skjuta bakåt så att även vi som är långa får plats. Då blir det ganska trångt för dem som sitter bakom i soffan. Passageraren har ett handtag monterat i skrovsidan och det går även att hålla sig i röret som går längs hela rutan. I aktersoffan finns inga handtag men båten rör sig inte särskilt mycket i aktern vid normal körning. Jag har haft både småbarn och mamma där under många turer utan att någon blivit orolig. Det går att lägga en hand på stolen framför om man ändå vill hålla i sig.
Friborden är höga och med dörren stängd till utrymmet i fören känns det tryggt att åka med familjen. Jag har inte låtit dem sitta i fören under gång, trots att det även här är höga fribord. Men ungarna klättrar gärna upp på trappstegen i fören och hamnar då lätt uppe mellan pulpiträckena och det känns inte tryggt. När vi åkte tre vuxna och några barn blir Silvern trött. Det tar mer tid att komma upp i plan och ligger du i dryga 20 knop går det långsamt att accelerera upp i högre fart. Vid kraftiga svängar faller du ur plan, men så länge du ligger och kör rakt fram går det bra. Men det blir ingen sportig körning när det är fler än två vuxna ombord. När det går mer sjö, som det ofta gör på exempelvis Kanholmsfjärden blir det stötigt. Då känns den liten och jag blir trött av att köra. Den klarar av det utan att det känns otryggt, men det är inte längre behagligt att åka. Den är också känslig för sidovind, det börjar luta en hel del och jag får flytta passagerarna till ena sidan som mänskliga trimplan för att få gången hyggligt rak.
När jag stannar för att tanka ligger en lös trycktank på 25 liter i akterstuven under soffan. Den ska hållas uppe av en enkel fjäder som fått en knäck redan i början av testperioden och luckan får du hålla uppe med handen, eller med en sko fastkilad på lämplig plats. Jag har alltid med en reservdunk och den går att stuva in vid sidan av tanken. På andra sidan finns plats för en väska eller två och flytvästar när du inte är ombord. Luckan är så lång att det även går att få ned fiskespön och håvar på bredden. Under pulpeten vid passagerarplatsen finns en förvaring som upptas av batteriet, ovanpå finns ett fack med en lucka i halvgenomskinlig plast för solglasögon, kikare och andra prylar som du vill ha till hands. På förarens sida finns ett litet utrymme med lucka som rymmer småsaker. Här sitter en Garmin 521 som standard, en femtummare som räcker till för att hålla koll på var du är, men för överblick bör du ha med ett papperskort.
Testbåten är utrustad med ett kapell som är lätt att få upp, det kostar drygt 12 000 kronor extra men fungerar både som skydd för båten och är så högt att det går att köra med det uppfällt när det regnar. I förbrunnen finns en stuv på babordssidan framför konsolen som rymmer ett par mindre väskor. I fören finns en stuv i bänken som är lite bredare där du får ned en kylväska av mellanstorlek, samt ett utrymme för ankare och låskedja. I aktern finns två stuvar på vardera sida om motorn som är små, de rymmer tampar men jag får inte ned blyplätten på åtta kilo, den får ligga lös eller förvaras i förutrymmet. I fören finns även en låsögla på ovansidan som gör det lätt att låsa fast båten. Jag tycker att Silver Wolf 510 är perfekt för dagsutflykter i skärgården. Så länge det är lugnt går den bra och känns robust, när det är stökigt får du stå ut med att det smäller och skumpar en hel del. På vår testbåt finns ett problem som 2012 års modell dras med, självlänsen är felkonstruerad. Vattnet rinner inte ut när båten ligger still utan först när du kör med båten, Det ska vara åtgärdat på 2013 års modell, men kolla det om du är spekulant.
60 hästar är maxstyrka på motorn, det duger som sagt bra när ni är ett par stycken i båten. Bränslekostnaden blir också rimlig, speciellt när jag jämför med att tanka vår Flipper 670 full för drygt 4 000 kronor och köra upp det på kort tid. Under några veckor med ett par hundra sjömil körda har jag tankat för runt 2 000 kronor. Jag har inte gjort exakta mätningar men den verkar dra drygt en halvliter per sjömil med lätt last. Det är fördelen med en klenare motor, du får väga det mot att det saknas kraft när ni är flera i båten.
Tre konkurrenter
Buster L
Klassens storsäljare med fler inredningsmöjligheter. Likvärdig men lite sämre vindskydd bakom pulpeten.
www.buster.fi
Faster 515
Finsk uppstickare som på senare år har hyfsat till formerna.
www.faster.fi
Silver wolf 510 dc
Lika som Silver Wolf 510 BR men du kör i aktersoffan och har mer plats i förbrunnen.
www.silverboats.fi
Fakta
Längd 5,1 meter
Bredd 1,98 meter
Vikt 480 kg
Motor Max 60 hk
Pris 245 200 med Honda BF 60
Testkörningen Last 1 person Motor Honda BF 60 Fart 31 knop
Värt att notera + Trygg sittbrunn - Stötig i sjögång
Kontakt Terhitec 072 744 40 08 www.silverboats.fi
Outspätt
Silver Wolf 510 BR passar bra för dagsutflykter med två vuxna och ett par barn. Den är som bäst lugna dagar. När det är skvalpigt går den stötigt i sjön.
Av Max Carlgren foto Mikael Mahlberg och Max Carlgren. Tidningen ViBåtägare
Fler bilder på www.vibatagare.se
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu