Gå till innehåll
söndag 11 maj 2025
Gäst
Gäst

Test: Micore 570CC Offshore/630CC Offshore

Svenska Micore kan hota Finlands segertåg i sexmetersklassen. De gör snygga båtar till bra pris med strålande sjöegenskaper. .

Det började riktigt illa för Micore. Ägaren Peter Tholérus hade två båtar redo för vår stora test i Kungsbacka på Västkusten, den nya 570CC Offshore och storasyster 630CC Offshore. Två dagar innan hela kalaset skulle dra igång ringer Peter. Rösten är lugn när han berättar på båtbranschens bredaste östgötska att han har fått sin 630CC Offshore med 115-hästars Hondamotor stulen.

Millisekunden senare börjar jag planera för att få till en test senare i april, men innan jag hinner fråga om hur det ska gå till säger Peter i nästa andetag:

- Men jag bygger en ny båt. Den ligger i två halvor här på fabriken och om vi jobbar på kanske vi får ihop dem.

Att jobba på betyder arbete dag och natt, inte bara för Peter utan också för de anställda i fabriken. När jag ringer en dag senare får jag reda på att han lyckats. Hondamotorn på 115-hästar har han grejat via kontakter i Laxå och båten sitter ihop som den ska.

Arbetsmoralen ingjuter respekt.

Den Micore 630CC Offshore som ligger vid bryggan är kritvit som bara en nyplastad båt kan vara. Eftersom motorn är helt ny lägger Peter i en växel och låter den stå på lägsta varvtal, fortfarande förtöjd vid Y-bommen.

- Ta 570:an så länge, då hinner motorn bli lite inkörd på den här båten, säger Peter.

Det blåser runt tio sekundmeter och vågorna där havet öppnar sig mot Kattegatt är alldeles för stora för en båt på 5,7 meter. Tror jag. När jag sätter mig bakom ratten känns det som om jag kommit hem till en god vän - allt sitter där det ska. Fötterna har bra stöd, reglaget sitter på rätt ställe och dödmansgreppet sitter på gashanden. Vissa pajsare får för sig att sätta dödmansgreppet på ratthanden vilket gör att man drar ur det när man svänger, följden blir att båten tvärstannar och det är farligt eftersom passagerarna inte är beredda.

Tanken med Micore är att skapa en båt som går bra med liten motor. På 570CC Offshore sitter bara en 75-hästare från Honda, men den känns som en 100-hästare. Kanske behövs mer krut om du packar på fyra personer och massor av packning, men med två personer i båten är 75 kusar fullt tillräckligt. Jag drar ut mot Kattegatt och det öppna havet. För varje meter blir vinden starkare och eftersom Micore 570CC Offshore går högt i vattnet tar förstäven vind. Färden blir så klart stötig och tuff med en båt som lyfter i de grova sidsjöarna och med en vind som vill räta på skrovet så fort det lyfter. Men jag är inte orolig utan fäller reglaget med fullt förtroende för sjöegenskaperna. Sjöarna parerar jag relativt enkelt, men det blir jobbigare när vi kommer ut på helt öppet hav och vågorna är högre än friborden. Det går inte att köra fullt någon längre tid och när skrovet landar slår det upp kastsjöar, som genast blåser in i båten. Jag blir dyngsur in till kalsongerna och efter 40 minuter längst ut beger jag mig in till hamnen för att sätta på mig Helly Hansen-underställ och Sorel-stövlar som klarar 40 minusgrader.

Påpälsad kliver jag ned i 630CC Offshore och slås av hur mycket större den är än 570CC Offshore. Jag börjar med att känna försiktigt på storasystern eftersom motorn är sprillans ny och knappast kan kallas inkörd. Efter några minuter i 20 knop kan jag inte hålla mig längre. Jag fäller reglaget, trimmar ut så långt jag kan - i motvinden är jag uppe i 38 knop - och njuter av att åka som på räls. Det är stor skillnad mellan båtarna, den extra längden och vikten gör att 630CC Offshore är mycket bättre anpassad för havssjö och stark vind. Innan jag drar ut mot de värsta vågorna testar jag hur båten klarar kraftiga girar. Först på halvgas och med måttligt utslag. Fullständigt odramatiskt. Efter tio minuter har alla spärrar släppt och nu svänger jag runt den i full fart med fullt rattutslag. Nu bär det av mot öppet hav igen och den här gången är färden helt annorlunda. Visst tar även 630CC Offshore vind, men man sitter väl skyddad bakom höga fribord och en pulpet som ger sprejskydd längs hela kroppen. Skrovet är fantastiskt och en Honda 115 (som mullrar mycket mer än det står på kåpan) räcker gott för att trycka mig genom sjön. Båtarna har ritats av Peter Tholérus, men just det här skrovet har Rolf Eliasson (som gjort båtar åt bland annat Nimbus och Aquador) också jobbat med. Det märks att en trollkarl har lagt sin hand på ritningen, för tricket att skapa en båt som klarar sig med liten motor men som ändå går bra i sjön är ett av de svåraste att lyckas med. Micore är 18 grader i aktern och mycket vassa i förstäven, och jämfört med till exempel Rocad, som också klarar sig bra med liten motor, är de mjuka i sjön. En fördel med en moderat V-botten är också att man får bättre acceleration och lägre planingströskel.

630CC Offshore är mycket torrare än lillasyster och knappt ett stänk kommer in i sittbrunnen.

I hamn går jag igenom inredningen och märker att det är stor skillnad mellan båtarna. 570CC Offshore är modernare, med förarplatsen om babord. Instrumentbrädan är klart bättre än storasysters, vars rattnav täcker instrumenten. Platsen för navigatorn är också bättre på 570CC Offshore än 630CC Offshore eftersom den är i blickfånget. När jag nämner mina synpunkter för Peter Tholérus får jag reda på att den 630CC Offshore vi kört kommer att göras om helt till nästa säsong. Instrumentbrädan blir mer lik den från 570CC Offshore och förarplatsen hamnar på babordssidan vilket är klart bättre.

Pulpeten på 630CC Offshore är längre och skyddar mycket bättre mot kastsjöar än hos 570CC Offshore så den lösningen får Tholérus och gänget gärna föra över på de andra båtarna. Några tillverkare har satsat på bättre stolar det senaste året och Micore med andra borde ta en titt på Skibsplast och särskilt AMT som är långt före de flesta. En dyrare stol blir så klart en pryl.

Micore-5.jpg

Förarplatsen är genomtänkt och bra på 570:an. Nästa års 630 kommer att ändras så att den liknar denna förarplats.

Micore-6_0.jpg

Det finns gott om stuvutrymmen i 570CC Offshore. Tyvärr saknade testbåten dynor. De är tillval och kostar 6 900 kronor.

Micore4.jpg

Det här uppvikbara bordet finns ännu bara i 570CC Offshore, men det kommer även på nästa modell av 630CC Offshore. Instegen är väl höga i aktern och skulle kunna plockas ned några centimeter för att göra det enklare att kliva ombord.

Micore-7.jpg

Den negativa vindrutan gör det enklare att fästa ett kapell. Kapellet kostar 13 900 kr.

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...