Skagen är ett klassiskt färdmål för många Västkustbor. Här ligger Danmarks nordligaste udde Grenen, där Kattegatt möter Skagerrak.
Mina kamrater har hånat mig gruvligt de senaste åren. "Har du inte varit på Skagen? Och du ska kalla dig seglare", sa Lulle. "Bästa stället att ragga brudar på. Hamnlivet är enormt", sa Per. "Har du inte sett ljuset på Skagen och solen gå ner i Skagerrak vet du inte vad skönhetsupplevelse är", sa Bodil. Jag hade tydligen missat allt som gör livet värt att leva. Så jag seglade dit och fann att allt stämde. Och mer därtill. Skagen, Jyllands norra spets och en av Nordens stora sevärdheter, är mest känd för ljuset.
Havet och sandstränderna runt halvön Skagens Odde reflekterar ljuset på ett speciellt sätt, men kanske inte mer än på många andra liknande ställen. Men de skickliga konstnärerna med Anna och Michael Ancher i spetsen hade en sjusärdeles förmåga att fånga det. Många av konstverken av Per Severin Krøyer från Danmark, Christian Krohg från Norge och svenskarna Oscar Björck och Johan Krouthén och alla de andra finns nu på Skagens museum. Tvärs över gatan ligger hotell Brøndum, ett klassiskt pensionatshotell där Skagenmålarna samlades under slutet av 1800-talet.
Det var familjen Brøndum som startade gästgiveriet för de få som i mitten på 1800-talet sökte sig till denna vindpinade plats. 1859 kom HC Andersen hit och skrev världsberömda sagor och tio år senare gifte sig konstnären Michael Ancher med gästgivarens dotter Anna. Så blev hotellet samlingsplats för de nordiska friluftsmålarna och Skagen, som blev stad redan 1413, fick ett uppsving. För att skåda havets ljus hyr man sig lämpligen en cykel i gästhamnen på Skagens östra sida. Och trampar en kvart till Gamla Skagen som ligger på Västsidan - mot Skagerrak.
Det är förödande vackert och något att absolut rekommendera tillsammans med en grön Tuborg och en kär vän. Hamnlivet då? Jovisst stämmer det som Per sa. De flotta båtarna har förtöjt strategiskt intill kajkanten där flanörerna kan beundra både båt och brunbrända besättningsmedlemmar. De måste ha varit där för flera månader sedan för att lyckas kapa åt sig de gästplatserna. Själv hamnar jag med min lånade IF i fjärde led intill glada, gästvänliga danskar och tyskar. Det är minst lika trevligt. Hamnen kantas av restauranger, barer, affärer. Små rödmålade hus på rad som tidigare varit sjöbodar, lagerlokaler och fiskestugor. Det är precis så rörigt som det ska vara i landet utan regler. Maten är förträfflig på de flesta ställena. Fisk och skaldjur står självklart överst på listan. Men en Toast Skagen är svårare att få. Denna svenska rätt är tämligen okänd i Danmark. ?
Skagen
Läge:
Danmarks nordligaste spets.
Gästhamn:
Stor gästhamn med alla faciliteter.Blå flagg.
Sevärt:
Grenen på Jyllands nordspets, GamlaSkagen, Skagens museum. "Den Tilsandede
Kirke".
Text & Foto: Mats Göthlin
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu