Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025
Gäst
Gäst

RIB-katamaranen kan uppnå 2,5 G i svängarna...

Den 4,2 meter korta RIBkatamaranen klarar extrem havssjö, kan uppnå 2,5 G i svängarna och har på nolltid blivit världens största klass inom motorbåtsracing. Våghalsen besöker norska Bergen och hårdkör den strikta entypsklassen Zapcat - racingens räddare. Co-piloten Tim Solsvik trycker fast sin ena fot i stroppen på sidan av gummipontonen. Fattar krampaktigt tag om relingens tamp och klistrar sig fast på durken i fören. Förbereder sig för fart. Jag gasar fullt. Tim trycker sig hastigt framåt för att kompensera lyftkraften och båten planar direkt, nästan utan tröskel. Ögonblicket efter kastar vi oss akterut för bästa viktfördelning. Skrovet balanserar nu perfekt med bara aktre delen av skroven dansandes på ytan. Tohatsumotorn på 50 hästar når toppvarv och 45 knop. Allt sker inom loppet av tre sekunder. Det är inte konstigt att accelerationen är bra. Båten väger futtiga 75 kilo och motorn 70, vilket innebär ett vikt/hästkraft-förhållande i klass med värsta Lamborghinin. Att Zapcaten därtill bara mäter 4,2 meter på längden och 2,1 på bredden, samt har två skrov vilket gör motståndet minimalt, borgar för fartupplevelser utöver det vanliga. På pappret är Zapcaten en övermotoriserad flugviktare som borde vara farlig att köra i stiltje. Absolut inget man ger sig ut på havet med. Konstigt nog sägs den tåla det mesta. Och jag tvekar inte att testa. Fritt fall Häpp! De vågbrytande klipporna svischar förbi som siluetter och Nordsjöns dånande dyningar närmar sig. Vi är iklädda grova räddningsvästar med både grenstroppar och "barnkrage", samt hjälmar som är specialutvecklade för Zapcat-racing med visir och uppblåsbara kuddar som gör att de passar allas skallar. De är vår säkerhet om det går åt pepparn. Men risken för skador är liten. Båten är helt öppen och det är därför enkelt att komma upp till ytan vid kapsejsning, till skillnad från många andra racingbåtar där man sitter fast i en cockpit. Zapcaten är också enkel att vända tillbaka. Nästan all vikt ligger i aktern och det räcker att ta tag i en tamp som sitter i fören och luta sig ut från aktern för att få den på rätt köl. - Om båten är på väg att välta är det viktigt att hålla i sig tills den slagit runt helt, annars är det lätt att slå sig på motorn. Skulle vi välta åt sidan är det dock rätt att kasta sig ur direkt, uppmanade Ståle Birkelid vid instruktionen innan start. I full fart forcerar vi första vågen. Den visar sig vara liten, landningen blir mjuk och jag modigare. Reflexmässigt gasar jag fullt igen. Adrenalinet pumpar. Jag vill ha mer. Vi flyger mellan vågtopparna och håller hög fart mot den öppna horisonten. Motorn är monterad så att propellern precis når ned till ytan och varje gång vi lättar från en stor våg hör jag den piska mot vattnet. Kraften avtar då tvärt för att vid landningen återvända med starkt tryck. Snart tornar riktigt grova dyningar upp sig framför oss och en stickande spänning stöter ut i kroppen. Precis innan den första träffar oss lättar jag aningen på gasen. Dyningen visar sig vara skarp på toppen och vi skjuts mot himlen. Tim klänger sig fram för att tynga ned fören och hindra oss från att slå runt. Gasen är släppt. Propellern susar. Under en hundradels sekund råder tystnad. Det suger i magen. Kroppen lättar från durken. Fritt fall. Och plask! Båten har säkert flugit tio meter och vi svävat ovan durken. Körställningen är liggandes med det undre benet böjt och det andra utsträckt och fastsatt i en stropp. Vid landningen är baken och ena handen det enda som tar emot. En enkel styrpulpetbåt hade förmodligen börjat släppa i fogarna efter ett par liknande hopp och besättningen brutit. Att vi inte slår oss fördärvade utan fortsätter i samma takt kan vi tacka skroven för. De två är vassa som sylar och skär ytan mjukt. Båten går som på räls och det är en häftig känsla att köra på toppvarv och hålla jämna steg med en sjumeters RIB i dessa dyningar. De luftfyllda pontonerna skyfflar ut bogvattnet åt sidorna och som på alla andra RIB-båtar fungerar de också som stöd när båten hamnar skevt i en våg, samt bidrar till bra bärighet och stabilitet. Racingsportens räddare Zapcatens födelse ägde rum i Sydafrika i början av 1980-talet. Tanken var att den skulle klara höga farter på landets lugna fjordar och samtidigt fungera som räddningsbåt för surfare vid de vågkraftiga stränderna. Men inte förrän RIBteknologin (Rigid Inflatable Boat) tog fart på allvar i slutet av 1990- talet kunde Zapcatens egenskaper fulländas och tävlingsklasser startas. I Storbritannien blev intresset enormt när den kom dit 2001. Folk som tidigare sysslat med motocross, bilracing och andra fartiga sporter fick plötsligt lust på vattensport. Jag förstår dem. Fartupplevelser blir starkare på vattnet, smuts existerar inte och eftersom vatten är mjukare än både grus och asfalt är skade- och haveririsken mycket mindre. En stor tävlingscirkus startade, media följde upp med häftiga TVreportage från tävlingsserien varje vecka (finns att se på www.high.tv) och snart blev Zapcat-racing världens största klass inom motorbåtracing. Nu ska den lilla tvåskrovaren rädda den utdöende motorbåtsporten i Skandinavien. - Tävlingarna ska köras på publikvänliga platser inne i städer och på attraktiva stränder där vädret kan vara tufft. Variationen gör utmaningen större för förarna och showen bättre för publiken, säger norrmannen Dag Finn Haarbye som är importör för Zapcat i Skandinavien. Svensk motorbåtracing har det sista årtiondet urholkats rejält. Främsta anledningen är att reglerna inte är tillräckligt strikta. Det finns kryphål för att förbättra och trimma vilket gör att racen avgörs i garaget - dyrast utrustning vinner. Mest rättvist skulle det bli om varje förare köpte en andel i en flotta från vilken båtarna sedan lottades ut innan varje race. Allt skulle vara lika förutom möjligtvis förarplatsens utformning. I Zapcat - racing har man kommit en god bit på väg. Klassen är strikt entyp och ingenting får ändras. Något som både gör racingen roligare och billigare. Alla kör med standard Tohatsu 50-hästare. De är av enklaste slag med tre cylindrar i stället för två för att enkelt kunna handstartas. Förgasare i stället för insprutning för att motorn inte ska gå sönder om den hamnar under ytan. - För att få igång en dränkt motor behöver man bara skruva bort tändstiften och dra i startsnöret ett par gånger så att vattnet som kommit in i cylindrarna försvinner. Sedan monterar man dit stiften igen, pumpar fram bensin och så ska motorn starta. Vi fick igång vår efter bara sju ryck, berättar Per Bostedt som driver företaget Sotra extrem sport och har fyra Zapcats för uthyrning i Solsvik utanför Bergen. 2,5 G Efter havsturen provar jag en kort bojbana inomskärs och Zapcaten visar sig vara häftig att köra också på platt vatten. Inte minst för att det går att vända på en femöring i över 40 knop. Att uppnå 2,5 G i svängarna, vilket jag får höra att den ska klara, är säkert möjligt men det kräver mod, benstyrka och platt vatten. Främst det förstnämnda. Jag provar självklart. Med tvärspända benmuskler och max gas skjuter jag styrstången snabbt ifrån mig och min co-pilot Tim hänger sig raklång över inre pontonen för att hålla båten på rätt köl, precis som i motorcykelracing med sidovagn. Skroven biter tag direkt och tack vare Tim tvärvänder vi utan att kränga det minsta. Under tävling är samarbetet mellan besättningen avgörande. Efter ett par varv har pulsen stigit rejält och mjölksyran trängt sig på. I de flesta fall anser jag att motorbåtar är till för lata soffliggare som inte vågar sig på att utmana naturens element, men med Zapcat är sitsen en annan. Den är tillräckligt liten för att färden ska bli häftig och naturens krafter påtagliga. Den ringa storleken och fartegenskaperna gör den också till den mest fysiskt krävande motorbåt jag kört. Zapcat passar alla som gillar fart och om de strikta reglerna får fortsätta att råda kommer den definitivt att locka nytt folk till båtracingsporten även i Skandinavien. Frågan är om det nuvarande båtracingfolket vågar satsa i en klass där lika villkor råder. ?

Data

Zapcat

Längd: 4,2 m

Bredd: 2,1 m

Skrovvikt: 75 kg

Max motor 70 hk (tävling 50 hk)

Max antal personer: 5 st

Fart 50 hk och 2 pers .45 knop

Bränsleförbrukning i

racekörning: ca 20 liter/tim

Pris inkl 50 hk Tohatsu: ca 100 000 kr

Pris inkl 30 hk Tohatsu: ca 70 000 kr

Hemsidor:

www.zapcat-racing.com

www.sxs.no, www.zapcat.no

Importör Skandinavien

Tel +47 69 19 64 55




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...