Jump to content
Thursday 23 September 2021
Guest
Guest

Projekt Predator, generation två - snart Sveriges snabbaste Nimo Offshore

Sign in to follow this  

Vi ska renovera den gamla motorn. Bygga en helt ny motor. Ersätta den gamla V-botten med en ny. Byta tankarna. Montera nytt drev. Måla om hela båten, Och lite till. Det är dags för andra generationens Predator, förhoppningsvis världens snabbaste Nimo Offshore.

Projekt Predator startade 1997.

Då beskrev vi i sex avsnitt förvandlingen av vår projektbåt. En hyfsat potent daycruiser av modell Nimo Offshore förvandlades till fullfjädrad muskelbåt med alla attribut. Sju år har gått. Båtens prestanda är inte lika uppseendeväckande längre. Tiden har hunnit i kapp den 27 år gamla modellen.

Numera har var och varannan båt försetts med effektiva stegbottnar. Motorerna har blivit starkare och dreven bättre. 60 knop är ingen fantasifart i dag. Predator har hunnit tillryggalägga drygt 8 000 sjömil och motorn börjar visa ålderskrämpor.

Tankar på att ersätta den gamla trotjänaren har väckts.

Men med vad?

Vilken enmotorig båt med fem fullängdskojer i ruffen och "alla bekvämligheter" kan marschköras i dryga 50 knop med god bränsleekonomi? En båt som tas väl om hand kan bli hur gammal som helst, heter det. Att ge den gamla båten ett nytt värdigt liv är en utmaning. Och vi gillar utmaningar!

Bristen på lämpliga ersättare och nyfikenheten på hur långt man ta en gammal båt födde Predator, generation två. Motorn, eller snarare motorerna (vi har hunnit avverka två) i Predator har varit en stor huvudvärk. Flera konstruktionsfel har lett till inte mindre än fem haverier! De har haft egenheten att sammanfalla med sommarens finaste veckor eller inträffa några få dagar före en båttävling. Frustrationen över att stå där med båten på land med trasig motor är lätt att förstå för den som älskar båtlivet.

 

Första deluppgiften i detta jätteprojekt blir en utförlig renovering av motorn. Ni ska de sista barnsjukdomarna botas så att maskinen blir tillförlitlig. När det är gjort ska vi köra maskinen i bromsbänk för att bekräfta resultatet.

Min dröm har varit att bygga en helt ny motor från grunden med enbart de bästa delarna. En motor som är driftsäker och bränslesnål. Den får gärna leverera högre effekt (helst mycket högre) än den gamla.

Nu ska drömmen bli verklighet; I ett delprojekt ska vi bygga Predators nya motor, en V8:a med mycket godbitar och specialfinesser. Du får följa projektet redan från ritbordet då vi väljer delar och beställer.

 

Vi ska preparera och "blueprinta" maskinen så att alla toleranser blir optimerade. Vi ska justera in och hårdtesta den unika motorn i bromsbänken innan den får bekänna färg på vattnet i vår nya Predator. När "värstingen" är klar ska vi ställa undan den nyrenoverade originalmotorn som får bli reservmaskin. Förhoppningen är att vi aldrig mer ska bli stående på kajen och se andra fara iväg.

 

Det stod tidigt klart att enbart mer motoreffekt inte skulle ge båten några blixtrande prestanda.

Med en gammal, konventionell V-botten äter vattenmotståndet upp en stor del av effektökningen. Faktum är att ingen Nimo Offshore har gått fortare än 70- 72 knop, inte ens lätta tävlingsekipage med över 700 hk i maskinrummet.

Med det i bakhuvudet fattade vi ett i mitt tycke djärvt beslut:

Vi måste bygga om botten på Predator!

Då - så vitt vi vet - ingen bytt botten på en Nimo Offshore - är vi på djupt vatten. Vilka blir konsekvenserna? Kommer det över huvud taget att fungera? Kommer botten att hålla?

Vi får svaren i sinom tid, men det blir en nervös väntan.

 

Med helt ny botten och starkare motor blir det gamla Bravo-drevet en dålig kandidat för framdrivningen. Drevet får ta plats i reservdelsskåpet och vi går på jakt efter en lämplig ersättare. Det kommer att kräva modifiering att vårt helhydrauliska styrsystem och ställa höga krav på propellervalet. Vips så har vi skapat en handfull nya problem som vi löser under resans gång.

Med en helt ny botten blir vi tvungna att skrota båtens bränsletank och beställa skräddarsydda och finurliga lösningar för att återfå den tankkapacitet som gått förlorad på grund av ombyggnationen. När vi ändå rotar med bränslesystemet ska vi passa på att bygga om det. Det blir speciallösningar och hi-performance delar. Det ska ju fungera klanderfritt och gärna se läckert ut också.

Är det är en ny Predator måste det synas.

 

Daniel Fahlström som med airbrushteknik gjorde konst av Predator förra gången tar sig an Predator generation två! Han börjar med att slipa bort dom gamla mästerverken för att utgå från ett vitt skrov. Följ tillkomsten av nya Predators yttre, lager för lager.

Syftet med projektet är inte att bygga en ren tävlingsbåt. Snarare att behålla båtens bruksvärde och optimera prestanda - förhoppningsvis med högre tillförlitlighet.

När allt är klart ska vi testa resultatet av våra ansträngningar. Vi ska redovisa båtens prestanda före och efter. Vi ska ge dig tips och råd. Vi ska redogöra för vilka experter vi anlitat och hur du själv kan komma i kontakt med dem. Tanken är att anmäla Predator till några offshore-race i den största och snabbaste klassen för trimmade V8- motorer, klass U. Målsättningen är inte att bli snabbast, men lyckas vi bygga Sveriges snabbaste Nimo Offshore har vi nått ett mål.

Det andra är - som alla förstår - själva resan.

 

Av Ola Nordström


Sign in to follow this  


User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.



Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy