Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst
Gäst

Predator del 4, Bygga om en båt får dominoeffekten

Att bygga om en båt får konsekvenser med dominoeffekt.

FLYTTAS EN SAK måste halvdussinet andra lokaliseras om. Med det nya steget i bottnen följde luftslangar som delar båtens tankutrymme på mitten.

Den nya bottnen gjorde också delar av utrymmet grundare. Inget bra utgångsläge när man behöver behålla tankkapaciteten.

Predators bränslesystem måste byggas om.

Nya tankar var ett krav.

 

Efter mycket funderande, skissande och mätande skickades ritningarna till Järna Rostfria som tillverkade nya tankar. Två tankar fick dela på det ursprungliga utrymmet. En större tank med originaltankens djup, en mindre grundare tank för området ovanför den nya bottendelen. Två elektriska pumpar matar bränslet via två bränslefilter till en hålltank i motorrummet. Den rymmer 20 liter och förser högtryckspumpen med bränsle.

Pumpen tryckmatas med bränsle då den sitter under tankens nivå. Arrangemanget kräver separat bränslekran som manövreras från sittbrunnen.

Från högtryckspumpen leds bränslet fram till motorn via två slangar. Ytterligare två slangar leder bort överskottsbränslet via en tryckregulator tillbaka till hålltanken. leds tillbaka till huvudtankarna. Om nivån sjunker i hålltanken tänds en varningslampa på panelen. De båda huvudtankarna kommunicerar med varandra genom en grov slang. Vid tankning fylls den aktre först, därefter den förliga. Genom att köra pumparna fyller man även upp hålltanken helt.

En fördel med systemet är att balansen i båten blir god. Genom att alltid tömma främre tanken först minimera tiden man kör med framtung båt. Det ger bra prestanda.

 

Att montera bränsletankar i motorrummet är kutym i amerikanska muskelbåtar - men inte uppskattat här hemma. Tävlingsreglerna kräver dessutom att tankarna är skilda från motorutrymmet för att förhindra läckande bränsle nära maskinen. Den omständigheten resulterade i en speciallösning. Vi tillverkade ett "andra skal" till tanken av aluminium som tätades mot kringliggande skott. Om hålltanken springer läck dräneras bränslet bort från motorrummet.

 

Kopplingarna till bränslesystemet hittade vi hos NBM Hydraulic. Eftersom bränsletillsatserna i dagens handelsbensin kan skada gummislangar valde vi genomgående teflonslangar. De tål det mesta och har mindre böjningsradie än en gummislang, men kopplingarna är inte helt lätt att montera. Efter provtryckning hittade vi flera läckande skarvar. Det var bara att göra om proceduren. Det gick åt tolv meter slang och 62 nipplar och slangkopplingar enbart till bränslesystemet!

 

Andra dominoeffekter: nya bottnen krävde nytt vattenintag, som i sin tur krävde ny huvudkran, som i sin tur ledde till att vattenfiltret måste flyttas, som i sin tur krävde ny slangdragning till oljekylarna. Drevboxen från IMCO är unik då den höjer och flyttar ut drevets placering utan att använda knutkors.

Boxen har en speciell innerplatta med högre motorfästen som flyttar upp motorn i nivå med drevet. Drevets drivaxel ersätts med en extra lång dito. Vips så har man kopplat ihop motor med det höjda drevet utan effektkrävande arrangemang. Lösningen kräver att motorns övriga fästen också görs om. En speciell förlängd tolk används för att få motorns stumma främre fästen på exakt rätt höjd.

Med motorn monterad 76 millimeter högre måste avgasrören i akterspegeln flyttas upp.

Drevboxen skapade ytterligare ett problem. När drevet flyttas ut 30 centimeter från akterspegeln måste även den externa styrningen förlängas på ett eller annat sätt.

Ett alternativ var att flytta ut styrcylindrarnas fästen från akterspegeln, knappast en optimal lösning.

Ted Chance på Latham Marine - som tillverkat styrningen - rekommenderade oss att montera en "wing plate" på drevet i stället. Det flyttar styrningens fästpunkter på överhuset närmare akterspegeln. På så vis kan man använda samma styrcylindrar till den nya boxen.

Nu var det bara ett litet problem: delarna var ingen hyllvara!

 

När delarna väl anlände till Sverige kunde vi börja montera beslagen på drevet. Vi gjorde proceduren på bägge dreven så att även reserven är redo för ett snabbt byte. Vi bytte även styrslangarna och nipplarna på akterspegeln. En ny drevdusch monterades innan det blev dags att lyfta på drevet på boxen.

Vi valde Mercury Bravo XR Sportmaster med integrerad noskon och två tum kortare underhus.

IMCO-boxen höjer drevet ytterligare tre tum. Med ursprunglig hissning och akterspegelns relativt lilla lutning blir totala hissningen 7 1/2 tum! Detta kan verka på tok för mycket, men den nya bottnen är grundare än original så det kräver extra hissning av drevet. Tror vi...

 

I motorverkstaden fortsätter arbetet ytterligare försenat. Vi upptäckte i ett sent skede att vi beställt fel kamaxel. Det blev att ringa USA och beställa en ny. Trots expressfrakt med flyg tog det två veckor att få hem delen. Med kamaxeln monterad mätte vi upp rätta längderna på stötstängerna till vippporna från Jesel. Det skulle finnas stötstänger att tillgå i Sverige, men inte i rätta längder. Vi ringde USA på nytt. Två veckor senare var alla delar hemma.

Nu återstår slutmonteringen och bänkkörningen av Predators nya maskin, samt motivlackeringen.

Sanningens ögonblick närmar sig för projektet. När du läser detta har tävlingssäsongen redan startat. Läs den spännande fortsättningen i nästa nummer.

 

Av Ola Nordström




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...