Gå till innehåll
söndag 30 november 2025
Gäst
Gäst

Paul Mc Cartney i Stockholms skärgård

Förra våren hände något märkligt. Min vän den glade bagarn och jag satt på bryggan en dag. Han berättade om sin framgångsrika dotter. Hon jobbar som fotomodell i New York och bor i en takvåning högt uppe under Manhattans moln. Med utsikt över Central Park kan man säga att hon har det vad man kallar förspänt.

Dock vet vi att en karriär av den sorten normalt inte blir så lång och det gäller därför att se om sitt penthouse medan arvodena flyter in. När man lever i en värld av den sorten får man vänner därefter. Just denna dotter är därför nära bekant med en annan dotter, nämligen Paul Mc Cartneys, som heter Stella. De båda flickorna träffas lite varstans i världen och trivs gott tillsammans.

Jag frågade bagaren om han träffat sir Pauls dotter, och det hade faktiskt hänt en gång. Det var här i Stockholm och hon hade då berättat att pappa Paul en gång också hade besökt skärgården. Detta korta besök hade imponerat stort på honom och han hade sagt att han gärna skulle vilja komma tillbaka för att se mera av denna fantastiska arkipelag. Det var då jag fick min idé.

»Bjud hit honom då«, sa jag till bagaren. Så kan han bo i sjöstugan ute på ön. Du kan sova i friggeboden. Det kan bli skitkul.

»Hm, svarade han. Du vet såna där människor har stora problem. De kan inte röra sig som vi utan är ständigt påpassade av fotografer, pressfolk och i stort sett varenda människa med synen i behåll. Om Paul Mc Cartney skulle få för sig att göra en sån resa måste den vara planerad i minsta detalj.« Jag stod på mig och sa att han kunde väl resa inkognito, sätta på sig ett lösskägg och låta sig fraktas osedd i ett privat jetplan till en mindre flygplats, där han kan plockas upp i hemlighet.

»Hm, sa bagaren igen. Jag ska tala med min dotter, så får hon höra med Stella hur det i så fall skulle gå till.«