Många är nostalgibåtsvärldens frågor. Här är de vanligaste svaren.
Telefonen ringer. Okänt nummer. En ännu okänd röst besvarar mitt hallå. Ämnet är gamla båtar. En entusiast har köpt båt efter hjärtats rytm. Och står nu med 1,5 ton mahogny hemma på garageuppfarten. I full färd med att förklara för sig själv och för sambon hur det hela gått till. Och framför allt hur det ska gå till i fortsättningen. Frågorna som mannen har (det är långt till jämlikhet mellan könen i nostalgibåtsvärlden) rinner ur honom som en våröversvämmad Norrlandsälv. För att inte drunkna får jag sortera och hejda strömmen en smula innan jag kan börja ge något slags respons. Som en liten hjälp, eller kanske som ett inspirerande startskott för ditt eget projekt, har jag nu sammanställt de vanligaste frågorna som jag bombarderas med. Så att du sedan själv kan gå vidare ut i den fascinerande värld som nostalgibåtshobbyn ändå är.F: Jag har köpt en gammal träbåt i höst som jag nu ska renovera. Den flyter och fungerar men behöver nytt trä här och var. Något som jag ska fixa i vinter. Vad tycker du jag ska börja med?
Inget. Flyter båten och motorn fungerar ska du ägna första vintern åt att lära känna båten du just köpt. Plocka ut allt löst. Sortera, tvätta, kassera och spara. Lägg på hyllor till våren. Plocka ut durkar. Tvätta undersidan. Töm kölsvinet på skvalpvatten. Tvätta noggrant med svamp och diskmedel. Gör rent i ruffen. Tvätta motorrummet. Byt den gamla länspumpen mot en mer tillförlitlig. Köp nya dynor till sittbrunnen om de gamla slokar. Skrubba rent i alla små utrymmen. Kolla jordningen till tanken. Fräscha upp den hängande isoleringen i motorrummet. Eller investera i ny. På sin höjd tar du och kröner vinterns arbete med en mattslipning av båten och ett eller två lager ny fernissa. Du står nu redo att möta nästa sommar med en fräsch båt. Som du och sambon tillsammans kan lära känna. Trivs ni ihop med båten, då kan du så smått börja planera för större arbeten till nästa vinter.F: Jag ska byta lite trä på båten i vinter och har förstått att epoxi är väldigt enkelt att arbeta med. Hur ser du på att laga veteranbåtar med epoxi?
Epoxi är ett fantastiskt material. Lättarbetat och användarvänligt. Går att använda till det mesta - som lim, spackel eller impregnering. Men att arbeta med epoxi är som att lära sig spela fotboll: du måste först behärska grundspelet innan du kan lära dig finterna. Jag har sett många tappra försök att ta genvägar med epoxins hjälp. Försök som bara har resulterat i ett sämre slutresultat än utgångsmaterialet. Så det är som vanligt - det finns inga gratisluncher. Ta tid på dig och lär känna träet som material. När du vet hur det fungerar kan du gå vidare och ta epoxin i hand. Lära dig genvägar med dess hjälp. Samt uppnå ett mycket bra slutresultat.F: Jag har hittat en båt som säljaren kallade Forslundare. Och vill nu gärna försöka hitta ritningar på den. Är det Sjöhistoriska Museet i Stockholm jag ska gå till?
Forslund är knepig. För det första är det ju två bröder Forslund det handlar om, Gideon och Henning. Gideon, eller Gidde som han kallades, var konstruktör och drev eget varv i Stockholm. Brodern Henning var »bara« ägare av varvet Sjöexpress på Lidingö och kunde inte rita båtar. Sålunda är det ritningar av Gidde du ska leta efter. På Sjöhistoriska finns en liten ritningssamling bevarad efter honom. Hittar du inget där rekommenderar jag hans böcker V-båtar (1925) och hans två Om motorbåtar (1920 och 1932). I dem finns gott om ritningsmaterial från hans penna. Blir det bom även där återstår bara tidningarna. Bästa källan är svensk Motortidning, som till och från publicerade ritningar från Giddes bord. Andra publikationer som kan vara värda att undersöka är Med Motorbåt och Rodret. Årgångar finns att läsa i Sjöhistoriskas bibliotek och i Kungliga biblioteket.F: Jag har köpt en gammal ruffbåt som sägs vara en »Petterssonbåt«. Hur tar jag reda på om min båt är en äkta CG Pettersson-konstruktion?
Sjöhistoriska Museet i Stockholm har stora delar av CGPs ritningsproduktion. Allt är mikrofilmat och sålunda mycket smidigt att arbeta med. Ta några eftermiddagar och gå igenom allihop och se om din båt dyker upp. Annars hänvisar jag återigen till gamla båt- och motortidningar. Det tar en bra stund att gå igenom allt som tryckts, men du får garanterat en rolig stund på vägen. Samt att du får en bra grundkoll på svensk båthistoria. Årgångar finns att läsa i Sjöhistoriskas bibliotek och i Kungliga biblioteket.F: Jag har köpt en gammal Chris Craft från tidigt 1960-tal - helt utan historia. Finns det någon möjlighet att hitta något?
Chris Craft importerades på den tiden av Owe Forslund som tog hem ett ganska stort antal båtar från det amerikanska stormärket. Vet ej om Owe själv kan komma ihåg enstaka båtars historik. Börja i stället med att kontakta Mariners Museum i USA. De sitter på hela det efterlämnade arkivet från Chris Craft. Leta upp båtens serienummer som brukar vara instansat bland annat på motorbäddarna och mejla det till museets kontaktperson Jerry Conrad, som nog kan hjälpa till med både ritning och skrovkort (där båtens alla data finns noterade). Vill du ha båtens svenska historia är det bara att ringa upp ägarlängden »baklänges«. Är ofta arbetsamt men brukar ge resultat till slut.F: På min gamla halvsalongsbåt har jag i stäven hittat skruvhål efter gamla namn. Och har listat ut att båten en gång har hetat Hobby. Hur kan jag nu gå vidare för att hitta något om just Hobby?
Att söka historia via gamla båtnamn är ett bra knep. Börja med att söka i de kungliga klubbarnas (Kungliga Motorbåt Klubben och Kungliga Svenska Segel Sällskapet) matriklar som kommer ut varje år. Där presenteras klubbmedlemmarnas registrerade båtar med data, byggår, varv och konstruktör med mera. Får du napp och är lite klurig går det att gå framåt och bakåt i årgångarna och lista ut en hel del om båten i fråga. Får du via matriklarna tag i byggåret är det logiskt att gå vidare till motortidningarna från just aktuellt år. Där kan du springa på ritningar eller kanske en notis om bygget. Om du har tur. Matriklarna finns på klubbarnas kansli i Stockholm eller på bibliotek tillsammans med tidningarna. Bor du utanför allfarvägarna kan ofta det lokala biblioteket hjälpa till och beställa hem vad du vill ha.F: Jag har en gammal veteranbåt som jag älskar. Men vill gärna bygga om den lite för att den ska passa mig bättre. Pentryt är lite trångt och förarplatsen skulle bli mycket bättre om den flyttades akterut en halvmeter. Är det fel att göra så?
Större båtar tål smärre ombyggnader utan att det påverkar vare sig värdet eller utseendet nämnvärt. Bara det görs på ett korrekt sätt med korrekta material. Men innan du sätter sågen i båten, tänk på att allt ombord har ett sammanhang. När konstruktören ritade båten hamnade allt på ett visst ställe av en anledning. Inte för att »det råkade bli så«. Så om du flyttar en sak i detta 15-spel är risken överhängande att du har satt stenen i rullning. Att du till slut måste bygga om halva inredningen bara för att du ville flytta styrningen en liten bit. Så mitt råd är att du i stället börjar titta efter en båt som passar dig bättre. Och dessutom - man bygger inte om gamla veteranbilar idag bara för att de ska »passa bättre«. Så varför skulle det vara annorlunda med veteranbåtar?
Text: Anders Værneus
Foto: Arkiv

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu