Nyhet på uthyrningsfronten är Malta, mitt i Medelhavet. Fina hamnar, lämpliga för rundkryssning. Men allt är inte idyll.
Skuggsida finns i form av överlastade flyktingbåtar, ofta går de under. Men så olika är nu människans villkor här i världen. Större än svenska Orust lär inte huvudön på Malta vara. Nå, det tillkommer några angränsande holmar också, Gozo och Comino. Helheten bildar en republik, nyss bliven medlem i EU. Positionen 50 sjömil söder om Sicilien, 157 sjömil öster om Tunisien och ungefär lika långt norr om Libyen, således i Medelhavets absoluta mitt. Att det rör sig om välkomnande farvatten upptäckte redan fenicierna på väg för att grunda Kartago, för att inte tala om seglaren och aposteln Paulus med slutdestinationen Rom år 60.
Snabbhopp till nutid för att tala om en riktig knös som också tycks gilla läget. I huvudstaden Valettas Grand Harbour skjuter halvön Birgu in från sydost. Ytterst på udden fortet St Angelo som inte bara stod emot turkarnas belägring år 1565 utan också den tysk-italienska störtbombningen under andra världskriget. I första fallet var Malta i malteserriddarnas ägo, i det andra var ön brittisk kron koloni. Idag finns där en marina för superyachter. Allra störst bland de förtöjda är en svart tvåmastare, l ö a 56 meter, fendrar stora som vanligt folks släpjollar. Byggd i italienska Viareggio, nominell hemmahamn Kingston på St Vincent, inte Jamaica. Ägaren, får vi höra, är en ryss, en av oligarkerna, men vem? Vi försöker luska ut med first maten, en sydafrikan. Prövar olika namn, Misja Chordorkovskij, han med oljan? Fast han sitter förstås inne, på Putins order. Snarare då Abromovitj, som äger Chelsea, fotbollslaget, dennes motoryachter brukar ofta lägga till vid Malta. Det här är bara gissningar; i Ryssland finns fler mångmiljardärer än invånare i förslagsvis Alingsås. Osiriska ögat Själva är vi inte riktigt i den klassen, men gör så gott vi kan ändå. Bordar därför Charles Vassallos Bénéteau 411 i marinan Msida innerst i Marsamxet Harbour. Anläggningen är en statlig satsning, har 15 flytpontoner med sammanlagt 870 tilläggsplatser, el, vatten, duschar tillgängliga, banker och krogar i närheten, möjligheter för övervintring.
Vassallos båt hyrs ut med skipper, alltid han själv, för 460 euro per dag. Mindre bareboats finns också för charter (mer om det senare). Men nu har vi alltså en sakkunnig guide och drar för motor ut mellan drabantstäderna Valetta och Stierna, passerar Manoel Island, som är sätet för Royal Malta Yachtclub; rojalistiska namnränder hänger tydligen kvar, trots självständigheten. Vi väjer undan för en bjärt bemålad öppen fiskebåt med det karaktäristiska osiriska ögat (Osiris: egyptisk gud) i stäven. Där ombord håller man just på att handrycka den vandrande delfinfisken, på maltesiska lampuki, det är högsäsong nu i oktober. Ute mot öppna havet skymtar segel, big size. Där slår "Alfa Romeo", tätt följd av "Black Dragon" med Magnus Woxén som rorsman; träning pågår inför den kappsegling runt Sicilien, Stromboli och Lampedusa, som ska starta om några dagar. Vi hissar också på och slår av motorn. Kurs ONO, vinden medelhavslaber så vi loggar inte mer än knappa fem knop. Men det är skönt att slippa land för ett tag; där inne bor runt 400 000 människor som lär ha 200 000 bilar till sitt förfogande, på smala vägar. Nu får vi alla boombyggande kranar akter om babords tvärs, istället kommer naken och klippig kust i sikte föröver.
- Det är här på nordkusten som vi har de bästa farvattnen och de mest skyddade hamnarna, säger Vassallo. Den andra sidan av Malta är mer brant och utsatt för xlokk, siroccon som blåser in från Nordafrika. Runt huvudön är det 60 sjömil, utökar man med Gozo blir det 40 till, fem dagar bör räcka för en sådan kryssning. Ovanför uddarna, varav somliga har den arabiska sjökortsbeteckningen ras, upptäcker vi ett antal torn och får veta att det finns flera hundra av dem runt kusterna; därifrån sändes varskoende eldsignaler till gamla huvudstaden Mdina. Fast när vi rundar Ras Qawra är det inte något vakttorn där om babord utan en staty på den västligaste av St Paul's Islands. Det var just i den bukten innanför som aposteln år 60 led skeppsbrott. Den dramatiska händelsen finns i Bibeln, Apostlagärningarna. Där står om en sjöfärd som startar vid Libanons kust, går norr om Cypern, stormdrivs ner mot Kreta, nödhamn på sydkusten där. För att så fortsätta, mot apostelns bestämda råd, vidare västvart i överfallande vinterväder. Hur seglen revas i den ylande vinden, hur last lämpas överbord för att göra fartyget mer sjödugligt, hur det lodas och hur många famnar, sättet på vilket man förbereder sig på den oundvikliga strandningen, allt är framlagt med sakkunskap. Den i Bibeln klent bevandrade, men i seglation intresserande, kan här få en oväntad högtidsstund.
Havshamrade grottor Brons-Paulus där uppe på sin klippa ser ut att vinka till oss - eller kanske håller han bara ut handen i vinden för att få svalka i svedan efter det ormbett han ådrog sig efter att ha kravlat iland? Omöjligt att fastställa och för övrigt tvärar vi tvärs igenom uppe vid ytan kokande stim med tonfisk. Det är utanför Mellieha Bay och därinne finns också en marina, får vi höra. Efter Marfa Ridge växer nya öar upp, närmast lilla Comino, befolkad av endast en handfull fasta personer. För båtströvaren är ön givande. Strax efter inloppet i North Comino Channel öppnar sig Santa Marija Bay, där går det fint att ankra och varför inte ta fram snorkelutrustningen? Under högsäsong är det i den bukten inte lika proppfullt som runt udden där master över klipporna skvallrar om Blue Lagoon. Ansamlingen går att undvika genom att styra vidare runt drabantön Cominotto och så rakt in bland klipporna på tvärdjupa Comino. Där skymtas visserligen turistbåtarna men dessa stör knappast upplevelsen av alla havshamrade grottor, bergarten är kalksten. Därifrån är det bara en kort seglats till Gozo, den mera lantliga ön nordväst om själva Malta. Här är det betydligt grönare, härifrån fiskas det fortfarande yrkesmässigt, i det inre reser sig ett forntida tempel äldre än pyramiderna i Egypten. Kort sagt, all anledning att lägga till vid marinan i Mgarr Harbour. Det enda som egentligen stör är tilläggen för bilfärjan från huvudön var tjugonde minut. Men gästande seglare tycks trivas ändå. Vi träffar Francis L Arnold och hans fru förtöjda vid ponton F, ombord på en Freedom 40 med ostagade master. De har just varit hemma i England en vecka för en familjeangelägenhet. Seglade ursprungligen ut från Isle of Man, ner genom Biscaya, Gibraltar, Balearerna, Sardinien, Rom och så Malta. Här blir de nu liggande ett halvår för att någon gång i april dra vidare mot Cypern. Hopfällbara cyklar har de med sig, för att handla i butikerna nästbåts och för att utforska ön, behändiga 14 kilometer på öst-västliga längden, knappa sju km på bredden. På Gozo går det verkligen att ta sig fram per cykel, trafiken är inte lika mördande som på huvudön. Även under högvintern kan stabila väderperioder inträffa och bli passliga för korttidskryssningar. Gozos nordkust bjuder på ankarplatser som Ir-Ramla med fin sandstrand nedanför Calypso's Cave (en av många grottor runt Medelhavet där den sköna nymfen påstås ha förfört Odysseus). Vidare Marsalforn Bay samt i sydväst Xlendi Bay innanför Ras-il-Bajda. Den senare bukten är ett populärt dykställe. Alla dessa främmande namn förtjänar ett påpekande. Språket på öarna kallas malti och har inslag från den första feniciska invasionen men influerades än mer av de passerande araberna. Malti är det enda semitiska språk som skrivs med det latinska alfabetet.
Är vattnen kring Malta farliga? Det beror på, under kappseglingen som omnämndes i inledningen blåste det plötsligt upp på slutetappen mellan Lampedusa och Malta. Från närapå ingenting till stormbyar. Ju sämre väder, desto fler försök görs av människosmugglare att smita förbi de samarbetande maltesiska och italienska patrullbåtarna. Så kan man bara stillsamt undra: hur många stackars liv släcktes samma natt som den med flytväst försedde John Macbeth gick överbord? ?
Fakta
För segelbåtar utan skeppare finns på plats ett antal uthyrare.
En är Captain Morgan Cruises.
Tel: 003 56 234 633 33, fax: 2346 33 44.
info@captainmorgan.com.mt. www.yachtcharter. com.mt.
Minimum tre dagar. Avsegling 10.00, åter 07.30 sista dagen.
Kustskepparintyg obligatoriskt.
En privatperson som kan förmedla är Joseph Casha,
tel: 003 56 213 18 89.
Casha äger dessutom en bekväm motorkryssare för uthyrning.
Med honom själv som skeppare. Lämplig för guidad för- eller eftermiddagstur i de olika hamnarna runt Valetta.
Här i Sverige finns SBE-marin, Box 450, 801 06 Gävle.
Tel/fax: 026 12 70 06.
peter@sbe-marin.com. www.sbe-marin.com.
Företaget bedriver även seglarskola på Malta från "en dags prova
på segling" med möjlig uppgradering till flera dagars varaktighet.
Allmänna upplysningar om Malta kan lämnas av Maltas Turist byrå,
Tegnérgatan 35, Stockholm.
Tel: 08 411 24 90, fax: 08 411 24 91.
Text: Jan Sundfeldt
Foto: Beppe Arvidsson
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu