VIOL. Det är inte alltid det luktar viol på båttoaletten. Men varför det ofta luktar illa när toan hålls ren och nyttjas av få kan man fråga sig. Det gjorde tandläkare Leif Nordvall efter några år i nya segelbåten.
- Jag och min hustru har en fem år gammal båt, och första året luktade det inte toalett, inte andra året heller, men tredje året började det lukta lite toalett och det tyckte inte min hustru var trevligt (inte jag heller, men det är viktigt att hon tycker att det är trevligt att vara på sjön så att jag får segla med henne), berättar Leif Nordvall. Så på en
flygresa till Amerika såg Leif att det kom ut något blått i toaletten när han kissade.
- Hur kan flera hundra människor gå och kissa på så kort tid utan att det luktar något, medan det gör det i båten när det bara är jag och min fru? undrade Leif Nordvall och luskade reda på vad flyget använde. Nu har han installerat konstruktionen på bilden som man kopplar in mellan intaget av sjövatten och toaletten. I cylindern ovanpå lägger man en liten tablett som desinfi cerar toaletten och slangarna hela vägen till septiktanken. Två tabletter per säsong är lagom för familjen. Pris 725 kr inklusive en tablett. Refill med 6 tabletter 525 kr. Beställs via glommensmarina.se
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu