Gå till innehåll
söndag 18 maj 2025
Gäst
Gäst

Kinda kanal - Stressfritt landskap

En färd på Kinda kanal från Linköping vid Roxen till Åsundens sydspets Horn är ljuvligt vacker och något av det mest avstressande man kan företa sig.

I Ica-förlagets bok "Svenska kanaler" står det att en färd på Kinda kanal är som ett reningsbad för själen och som balsam för hjärnan. Jag kan intyga att det är sant. Jag har sällan känt mig så lugn som efter tre dagars färd genom Östergötland med trevliga stopp på härbärgen och vandrarhem längs kanalens stränder. Båtleden mellan Roxen och södra delen av Åsunden byggdes ursprungligen för att frakta timmer från skogarna i södra Östergötland till Linköping. 1861 var båtleden klar mellan Horn och Labbenäset i sjön Stora Rängen. Till Linköping fick man då ta landsväg.

Tio år senare var bygget färdigt i sin helhet och som det såg ut då ser det i stort sett ut än i dag. Första slussen är Nykvarns sluss i Linköping, där jag av slussvakten får en genomgång av slussproceduren som är mycket enkel till och med för en nybörjare. I Tannefors, som är nästa anhalt, står slussportarna öppna och vattnet forsar ner i tre vattenfall. Mr Kinda kanal, Lars Lööw, tar emot. Han är vänligheten och hjälpsamheten personifierad och förser mig med massor av information. Färden fortsätter söderut, mot strömmen, vilket är ovanligt. Nästan alla åar och floder i Sverige rinner söderut, men inte denna. Efterhand tunnas stadens bebyggelse ut och ersätts av ängar och åkrar. Hackefors sluss, som regleras med handkraft, avverkas snabbt liksom Hjulsbros och Slattefors slussar som tillsammans endast har fyra meters stigning.

Sturefors pampiga slott från 1704 med sin fina barockträdgård är väl värt ett besök. Upphovsmannen är Nicodemus Tessin, som också ritade Stockholms slott. Brokind är den sista slussen i Kinda kanal. När den är avverkad har jag klättrat 50 meter genom 15 slussar. Efter den följer ett system av insjöar på samma höjd varav Åsunden är en. Här kryllar det av sevärdheter i form av fornborgar, gravfält, kyrkor, grottor, slott och herresäten. Horn i sydspetsen är slutstationen för Kinda kanal. Finns tid rekommenderas varmt en avstickare till sjön Ämmern mitt emot Rimforsa. Genom den otroligt vackra Schedevids kanal kommer man ut på något som liknar en fjällsjö i Jämtland. Höga skogiga berg inramar sjön, bergen lyser som guld och skogen är skimrande grön. Kanadagässen skrockar på vattnet. En riktig oas mitt i Östergötland. Ämmern, om något, vederkvicker en sargad själ. ?

FAKTA KINDA KANAL

Byggd:

1871. Ägare: AB Kinda kanal.

Sträckning:

Roxen vid Linköping till Horn vid Åsunden.

Längd: 80 km varav 6 km grävd del. 15 slussar.

50 m nivåskillnad.

Lägsta masthöjd:

3,09 m.

Max djupgående:

1,50 m.

Text & foto: Mats Göthlin

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...