S/Y Navicula totalhavererade under seglats mot Kanarieöarna. Skepparen begärde ersättning från sitt försäkringsbolag som nekade utbetalning eftersom S/Y Navicula seglat utanför det försäkrade området. Skepparen gick till tingsrätten och vann. Nu har dom fallit i hovrätten och skepparen segrade mot försäkringsbolaget även denna gång. Försäkringsbolaget är således skyldigt att utge ersättning till skepparen för den havererade båten. Den centrala frågan domstolarna hade att ta ställning till var hur man skulle fastställa det försäkrade området och om S/Y Navicula, då nödläget uppstod, befunnit sig inom det område som anges i försäkringsvillkoren. Men det kan väl inte vara så svårt? Det är bara att titta i försäkringsbrevet och de allmänna försäkringsvillkoren. Min egen båtförsäkring har till och med en liten karta över det försäkrade området. Men så lätt var det inte denna gång. S/Y Naviculas försäkring hade ingen karta och dessutom var försäkringsvillkoren lite otydligt skrivna. I S/Y Naviculas försäkring stod att försäkrat område var "Europeiskt kustfarvatten till ett avstånd av 200 sjömil från kustlinjerna. Icke afrikanska kustfarvatten". Vad menas med detta? Som upplagt för olika uppfattningar. Där det finns olika uppfattningar finns det grogrund för att slita en process inför domstol.
Det är som Clint Eastwood en gång sa: "Opinions are like assholes, everybody has one". S/Y Navicula var en 9,4 meter lång Hallberg-Rassy Monsun, årsmodell 1976. I början av november 2001 seglade hon från Gibraltar mot Kanarieöarna. Ombord fanns två personer. De möttes av hårt väder och sökte skydd i Tanger som ligger i Marocko på Atlantsidan av Gibraltar sund. Efter fyra dagar i hamn lämnade de Tanger för att segla vidare mot Kanarieöarna. Vädret blev sämre och de tvingades att söka nödhamn. Nödläge uppstod när de befann sig ungeför 160 sjömil från den europeiska kusten och ungefär 50-60 sjömil från den afrikanska kusten. Via radiokommunikation dirigerade Casablanca Radio S/Y Navicula till Mohammedia i Marocko. Nära kusten kapsejsade båten i en överbrytande sjö och totalförstördes. Den ene av de två ombordvarande omkom. Den andre, skepparen, lyckades ta sig iland. Avgörande för bedömningen om rätt till försäkringsersättning är S/Y Naviculas position när nödläget uppstod (således inte den plats där båten senare förliste).
Befann sig S/Y Navicula på försäkrat område när nödläget uppstod? Försäkringsbolaget tyckte inte det och argumenterade för en mittlinjeprincip. En princip som i korthet skulle innebära att "afrikanskt kustfarvatten" ges motsvarande utsträckning som europeiskt kustfarvatten, det vill säga 200 sjömil från den afrikanska kustlinjen. Där avståndet mellan de afrikanska och europeiska kustlinjerna är mindre än 400 sjömil upphör försäkrat område på mittlinjen mellan de båda kustlinjerna. Mot denna bakgrund skulle således S/Y Navicula ha befunnit sig på afrikanskt "oförsäkrat" kustfarvatten. Om jag nu verkligen ska redovisa min egen synpunkt (jämför Clint Eastwood ovan) måste jag nog medge att försäkringsbolagets tolkning inte på något vis är orimlig. Hade det varit fråga om försäkring av ett handelsfartyg är det mycket möjligt att domstolarna gått på försäkringsbolagets tolkning. Men S/Y Navicula var inget handelsfartyg.
Det var en fritidsbåt och vid konsumentförsäkringar ställs höga krav på att försäkringsbolaget skriver tydliga villkor som försäkringstagaren kan förstå. I det här fallet ansåg domstolarna att skepparen inte kunde ha förstått att afrikanskt kustfarvatten faktiskt kan sträcka sig lika långt ut som europeiskt kustfarvatten. Enkelt uttryckt har domstolarna varit snälla mot skepparen och elaka mot försäkringsbolaget. Och inget ont som inte har något gott med sig. Nu kanske försäkringsbolagen kollar sina villkor och gör dem extra tydliga i fortsättningen. Man kanske inte alltid ska lita på att domstolarna är lika snälla som i detta fall. Så om du själv har planer på att segla till Afrika kan det vara bra att kika lite i båtförsäkringen och för säkerhets skull köpa en tilläggsförsäkring.
Text: Johan Ramberg

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu