Gå till innehåll
torsdag 27 november 2025
Gäst
Gäst

I kölvattnet - Pulpet eller kult

En av båtsäsongens stora frågor inom familjen var om vi skulle ha styrpulpet eller rorkult till den motor vi valt till vår "465:a". 465:an är rymlig, stadig och pallar, utan att ta till i överkant, för en utombordsmotor på upp till 30 hästkrafter. Att välja styrpulpet innebär en dyrare extrautrustning som består av ratt, styrning, gasreglage och batteri med mera. Extrautrustningen gör att utrymmet inombords begränsas. Rorkultvarianten är enklare. Du sköter gasreglage och växel med en hand och styr motorn med den andra, ungefär som på en segelbåt. Med tanke på säkerhetskomforten är dock styrpulpeten bäst. Du sitter vänd framåt och kör som i en bil. Vrid ratten åt höger och båten svänger styrbord - vrid ratten åt vänster och båten svänger babord. Motorvarvet och därmed farten regleras av gasreglaget.

 

Där sitter också startnyckel och säkerhetssladd och det är bara att vrida på nyckeln för att få igång motorn. Rorkultsvarianten innebär för det mesta handstart. Du rycker igång motorn, sätter dig, lägger i växeln vid rätt varvtal, och gasar sedan på och ökar farten samtidigt som du håller rätt kurs genom att vrida motorn från dig eller till dig. Har du rorkulten på din vänstra sida så innebär "från dig" att båten går åt styrbord och "till dig" att båten går åt babord. Det kan vara lite förvirrande för den ovane. Rorkultsvariantens fördel är att du får en friare båt inombords, det vill säga att utrymme frigörs framför fötterna för fiskeredskap, barnbarn, badgrejor, plankor eller annan utrustning som de flesta småbåtar är bra på att frakta. Var går då gränsen för rorkult alternativt styrpulpet? Förnuftet säger att det knappast är lämpligt att köra en 50-hästare "för hand" det vill säga med rorkult. Rattstyrning är en minst sagt viktig säkerhetsfråga.

 

Jag har länge satt gränsen vid 20 hästkrafter. Vid denna motoreffekt bör styrpulpet användas förutom att motorn dessutom bultas fast vid akterspegeln för att inte brytas loss vid häftiga girar. Rorkultsvarianten har satt sina dystra spår i mer eller mindre allvarliga båtolyckor. En bekant till mig lånade en öppen båt med rorkultsmotor där motorn dessutom hade en hemsnickrad gasvajer som plötsligt började kinka. I hög fart på väg in i hamn vägrade gasen att fungera och vid gymnastiska försök att styra och fixa gasen girade båten så tvärt att båtföraren trillade överbord. Båten fortsatte herrelöst att cirkulera runt den nödställde i vattnet. Han försökte parera den dödshotande farkosten som en gång var så nära att propellern skar djupa hack i stövlarna på honom. Han lyckades till slut ta sig iland utpumpad men oskadd. Efter stor möda stoppades båten av kustbevakningen.

 

Till saken hör att motorn saknade nödstopp, det vill säga den röda spiralsladd som numera tillhör standardutrustningen för utombordsmotor och som ska kopplas till handled eller flytväst. Rorkultsförlängare är en annan variant som misstänks ha orsakat båtolyckor på grund av att de lossnat från sina fästen. Tanken med en sådan förlängare är att båtföraren genom att flytta fram sin vikt ger båten ett bättre gångläge. I valet och kvalet återvände jag i minnet till barndomens båtfärder. Vi hade en öppen snurrebåt med en Penta U 21:a som kördes med rorkult. Med denna båt körde vi i Stockholms skärgård från tidig vår och lade nät, rodde drag och gjorde söndagsutflykter till Waxholm. Hur blev det nu med valet mellan styrpulpet och rorkult? Till slut valde jag rorkult. Jag köpte en 20 hästkrafters utombordsmotor och bultade den stadigt vid akterspegeln och drog till vridbromsen ordentligt. Det innebär att motorn inte kastar runt om jag råkar släppa gasen och rorkulten. Vid den första långturen under inkörningsperioden satt jag nästan två timmar och rorkultskörde 465: an med 20-hästaren.

 

Efteråt darrade jag i hela kroppen efter vibrationerna från motorn. När motorn väl är inkörd efter tre tankar på vardera 25 liter så ska jag försöka dra på lite extra. 465:an planar snällt med 20 hästkrafter. Då handlar det om att rätt hantera "over power" det vill säga ha mer kraft än vad du behöver. Inget säger att du måste köra fullt med en stark motor. Men om det blåser emot eller när båten är för tungt lastad känns det skönt att ha lite extra motorkraft att ta till.

 

Text: Anders Öhman




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...