Bildtext: Kungliga Svenska Segelsällskapet är en av alla de aktörer som erbjuder ett brett utbud av både seglarskolor och läger. De här glada ungdomarna seglar Soling på ett fortsättningsläger på Lökholmen sommaren 2004. Foto: Love Mönnig Nordgård/KSSS
Det finns många sätt att få smak på seglingens underbara värld. Några får den naturligt redan i tidiga år, genom semestersegling tillsammans med familj och vänner i någon kölbåt. Andra lär sig segla på sommarlovet i en Optimist eller Trissjolle i seglarskolan hemma i viken, eller på ett läger någonstans. För vissa dröjer det ända till vuxen ålder innan de blir invigda.
I DET HÄR NUMRET av Segling vill vi försöka ge inspiration och locka till att gå i seglarskola eller åka iväg på seglarläger. Själv lärde jag mig segla som barn, hos Göran och Petis på SS Viken/Ägirs läger, i det gamla klubbhuset på Stången utanför Uddevalla. I tonåren tillbringade jag många somrar på Friluftsfrämjandets västkustläger på Stora Kornö, först som deltagare och senare som ledare. För ett par år sedan var det dags för ännu ett Kornöläger, men denna gång tillsammans med min äldste son Emil. Om detta handlar artikeln som börjar på nästa sida. Vår frilansmedarbetare Helena Nilsson har varit både deltagare och instruktör i seglarskolan hemma i Viggbyholm. Hon skriver om en typisk seglarskolevecka och om allt spännande som kan hända. Oavsett hur och när man väljer att närma sig seglingen så fi nns det många skolor och läger runt våra kuster och i våra sjöar, som är beredda att hjälpa till. Vi har tagit Svenska Seglarförbundet till hjälp för att lista några av dem, men det fi nns naturligtvis många fl er. En sökning på ordet "seglarskola" på Google ger 37 800 träffar... Sommaren är i alla fall den allra mest intensiva tiden för seglarskolor och seglarläger, så nu är det hög tid att anmäla sig. Vissa av de allra mest attraktiva alternativen är fullbokade sedan i höstas, då de började ta emot anmälningar, men försök då igen till hösten, inför 2007. Det är ju aldrig för sent att lära sig segla!
TEXT: JOAKIM HERMANSSON
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu