Furusund är perfekt som anhalt för vidare färd längs kusten. Och för att uppleva gammal fin badortsmiljö.
Här väntar villor med välklingande namn, bröllop och Roslagens mesta myller av folk. Inte alla som gästar Furusund vet att Evert Taube diktade sin skönaste vals i dessa trakter. Calle Schevens vals kom till när Evert skulle invigas i Pelarorden och som prov skrev stroferna om "den blommande ö". I verkligheten heter ön Håtö Svansar. Båtfarare befinner sig med andra ord mitt i Roslagens famn när de angör Furusund. Och som i visan hörs ljudet av små vågor mot båten. Just i Furusund smalnar nämligen skärgården till ett sund. Sjöfarten på Finland och Baltikum gick och går fortfarande genom sundet, som länge var bas för lots- och tullstationer. Lotsarna är borta, men kustbevakarna är kvar. Trafiken är livlig, varför klucket ofta blir mer skvalp och duns. Här lägger sommarfolk, öbor och båtfarare till för att handla, tanka eller möta någon. Därtill kryper otaliga flytande höghus fram i sundet. Färjorna ger båtfolk lika mycket att se på som dansfolket ombord.
Och båda funderar på vem som har roligast. I begynnelsen hette Furusund Halsö, vilket stämmer bättre med att skärgården blir en hals här. Däremot finns enligt "Vägvisare till Stockholms skärgård" inget samband med furor. Längs hamnen växer istället pampiga ekar. Kanske påverkade deras lummighet juveleraren Christian Hammer att göra Furusund till en badort? Hammer köpte ön på auktion, anlade parker, badhus, festsalong och villor. Villorna gavs italienska namn, vilket ökar känslan av burgen miljö. Bästa knepet var dock att hyra ut villan "Isola Bella" till August Strindberg. Hans blotta närvaro gav
Furusund uppmärksamhet och lockade stockholmare att köpa villorna. Isola Bella ligger syd om hamnen - på Karantänholmen.
Det välklingande namnet på ett före detta obehagligt hus, var bara ännu ett bra drag av juvelerare Hammer. Ändå svävar hans ande numera bara svagt över Furusund. Mest minner Christiansborg och Hammerska ladan om honom. Det första är en vit villa vid hamnen, det andra en festlokal på västsidan. När jag gungade till Furusund lockade dock Furusunds Värdshus mer till besök. Jag klev in i det ståtliga röda huset och smakade på miljön. I matsalen var det tjusigt dukat med manglade vita dukar, rosor på borden och bestick i givakt. På eftermiddagen väntade ett av husets många bröllop. Innan jag seglade vidare måste Nordkap ses. Men hoppet om en brant udde som stupar i havet visade sig vara skog och låga stränder. I gengäld fick jag en god promenad förbi fina hus. Även Astrid Lindgren bodde i Furusund. Men Villa Villekulla ligger inte i Furusund, utan i Småland minsann, sade hon bestämt. ?
FAKTA FURUSUND
Badort, färjeläge och gästhamn SO Norrtälje.
50 gästplatser med akterankare i Ålandsviken.
Sedvanlig hamnservice, men extrapropert kafé.
Sevärdheter:
Furusunds Värdshus,sekelskiftesvillorna och folklivet.
Text & foto: Curt Gelin
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu