Franska speciella snabba Pogo 1260, vann prestandakatgorin i European Yacht of the Year 2012. En 42 fotare, som är lika bred som lång och lätt byggd. Motståndet kom från tyska Dehler 41, danska Xp 44 och italienska Grand Soleil 50.
Motiveringen var att Pogo 1260 erbjuder rejält spännande segling till ovanligt förmånligt pris. Denna Open 60- inspirerade båt markerar ett stilskifte inom kategorin, menade juryn, som fastnade för att Pogon seglar väl och var säker i hårt väder under testet utanför Barcelona. Detta tack vare sin stora formstabilitet och att den var extremt lättmanövrerad.
Juryns säkraste röst - Axel Nissen-Lie på Seilas - gjorde med Pogo 1260 det få skulle våga han gippade i full planing i kuling. Men både den manövern och surfar i 17 knop var utan dramatik. Det är ovanligt med sådan kontroll och var ett starkt motiv för att kora båten till vinnare.
Bland övriga nominerade drog nog X-Yachts en lättnadens suck över juryns val. Om Dehler 41 hade vunnit, hade man kanske tappat modet över att inte ha fått mer gehör för sina skarpa tankar med nya Xp-serien. Å andra sidan trodde varvet, enligt vad man sade efteråt i Düsseldorf, knappast att man kunde vinna igen. Tre gånger tidigare har X-Yachts vunnit EYOTY, senast med cruisern Xc 38 2011.
I familjeklassen vann Beneteaus nyaste Oceanis på 45 fot för att den sätter en ny standard bland stora familjebåtar med sitt trendiga slag på skrovet.
Axel Nissen-Lie igen: Oceanis 45 kan verka vara ännu en ny familjecruiser, men den seglar så mycket bättre än andra är i klassen och förtjänade verkligen att vinna. Skrovet är väldigt brett, vilket ger suverän stabilitet, men utan att det hämmar kryssegenskaperna. På slör släpper aktern vattnet och båten känns lik ett prestandabygge.
Sittbrunnen är gigantisk med en targabåge som svenska Malö haft länge och till vilken storskotet går. Vitsen är bättre kontroll än med vanlig cruiserskotning, där skotet sitter svårnåeligt framför ruffluckan.
Inredningen är elegant som alltid på en båt från Beneteau, men med mer ljusa material på skotten, på skrovsidorna och med mer ljusinsläpp.
Konkurrensen i kassen kom från tre franska båtar: Sun Odyssey 379, Dufour 445, RM 1060 och en slovenska - Elan 210.
Hetaste förhandstipset, läsarnas vinnare i Seilas och i stortestestet i Båtnytt nr 3/2012, var Sun Odyssey 379. Men Jeanneauvarvet hade inga förhoppningar om att vinna igen när stilbildaren Sun Odyssey 409 vann 2011 och då 379:an är ett gjord efter samma tema trevlig segling, intressanta linjer och snofsig inredning.
Lite olyckligt för Elan 210 var att hamna bland familjebåtarna och inte bland prestanda - eller speciella båtar, då hade den haft rättvisare konkurrens. Men att bli nominerad var trots allt en seger eftersom 210 sållades ut bland uppåt 80 nyheter.
I lyxklassen vann brittiska Oyster 625, en svindyr båt med superyachtutstrålning som av juryn ansågs vara den mest värdiga nyheten i klassen.
Det svenska hoppet stod till Hallberg-Rassy 64 som dock inte föll juryn helt i smaken detta år, delvis på grund av att i stormvindar och svår sjögång utanför holländska Ijmuiden var gången förhållandevis blöt. Båtens deplacement och smala förskepp som ger glimrande prestanda i normalt väder, var inte till fördel i de rådande obehagliga förutsättningarna.
Holländska Bestevind 50, en cruiser med robust utstrålning via sitt korta däckshus, klarade vädret utanför Ijmuiden bra med två rev och kutterfock. Den var mångas favorit i förväg, men juryn fann att den var delvis ofärdig under däck att inredningen knirkade i sjögången, vilket inte ska finnas på en solid lyxig cruiser. Därför kunde den inte vinna trots sitt charmerande koncept.
Franska Amel 62 var också med i diskussionen, men ansågs inte nå upp till kriterierna för en lyxbåt med sin speciella finish.
Inte heller franska Sense 50 föll juryn i smaken, trots att många likheter med vinnande Oceanis 41 slag på skrovet extrem bredd och elegant fransk stil på inredningen.
I klassen för speciella båtar vann schweiziska Esse 850, en högkvalitets dagseglare, smal, lätt och gjord för simpel segling med asymmetrisk spinnaker som hissas ur en lucka i fören från sittbrunnen. En del andra lösningar som storskotning utan skena och enbart hanfot för kontroll av storseglets stora akterrunda, avgjorde valet.
Svenska Tarac 33 var länge med i diskussionen, var den enda båten i kategorin som vågade trotsa förhållandena i Ijmuiden, men föll ändå och tyvärr på målsnöret.
Övriga nominerade var italienska dagseglaren Dinemica.
Nästa år blir det nya tag och förhoppningsvis fler svenska båtar på startlinjen. Hallberg-Rassy 412, Swedestar 415, Linjett 34, Arcona 410 borde bli bland de nominerade. För att så ska ske är det inte till nackdel för dessa båtar att intresserade synar dem på årets mässor och sedan skriver till tidningarna och säger sin mening. Segling i Sverige och Seilas i Norge är de mest inflytelserika vad gäller båtarna från våra breddgrader.
Eventuellt förläggs testseglingarna till dagarna efter Öppet Varv i augusti på grund av att Ijmuiden ska utgå då flytande mässan som brukar hållas där, är tänkt att flytta in till Amsterdam och att testerna först kan starta mitt i veckan. Men det blir för sent för båtar som ska vidare till Southamptonmässan och då kan Öppet Varv antagligen ta över.
Innan dess kan det emellertid bli en ny motsvarighet till Årets båt i Europa Årets Segelbåt i Norden. Syftet kan bli i så fall att ge små svenska, danska, finska och estländska varv en välförtjänt möjlighet till uppmärksamhet varpå de måtte få en chans mot giganterna som sitter på över 75 procent av allt som säljs.
Med andra ord - följ med på Maringuiden.
Curt Gelin

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu