Volvo Penta introducerar nu fem nya motorer för segel- och deplacementbåtar: D1-13, 20 och 30, D2-40 samt D4-180. Alla med lågt varvtal, kraftfullt vridmoment, färskvattenkylning, effektiva generatorer och emissioner som uppfyller de europeiska och amerikanska kraven som introduceras 2006.
På bara ett fåtal år har Volvo Penta introducerat ett komplett nytt motorprogram för segel- och deplacementbåtar. Motorerna i den nya D-serien är moderna lågemissionsmotorer som uppfyller de kommande amerikanska och europeiska emissionskraven.
Med åtta motorer mellan 12 och 180 hk har Volvo Penta nu marknadens mest moderna och kompletta utbud av motorer för deplacementbåtar och halvplanande båtar.
När starten i november i år går för den världsomspännande seglingstävlingen Volvo Ocean Race, har samtliga tävlingsbåtar Volvo Pentas dieselmotorer i standardutförande ombord. Motorerna visade sin duglighet redan under förra racet för fyra år sedan under tuffast möjliga förhållanden.
Lågt varv och högt moment
En motor som arbetar på låga varvtal ger bättre komfort och är mer lättkörd än en motor som går på höga varvtal. Alla motorer i segelbåtsprogrammet har ett maximalt varvtal på 2700-3200 varv per minut vilket innebär att de vid marschfart ligger under 2500 varv per minut.
Motorernas vridmoment är högt över hela varvtalsregistret. Det ger goda manövreringsegenskaper vid låga varvtal och gör att motorn inte tappar kraft, exempelvis i kraftig motsjö.
Effektiv laddning
Dagens båtar utrustas med allt mer elförbrukande utrustning, vilket ställer ökade krav på laddningskapaciteten. Volvo Pentas motorer har en standardgenerator på hela 115 A med en inbyggd laddsensor som garanterar rätt laddspänning på batteriet. (D3 har 140 A generator utan laddsensor.) Motorernas höga vridmoment gör också att laddningen blir effektiv redan från tomgång.
En annan nyhet är att alla motorer nu är utrustade med elstopp så att motorn startas och stannas bekvämt med startnyckeln. Det ger också bättre komfort, eftersom en traditionell stoppwire leder ljud och vibrationer till sittbrunnen.
Alla motorer har färskvattenkylning som standard för längre livslängd och möjligheten att installera varmvatten och/eller värme i båten.
Segelbåtsdrev, backslag och propellrar
Volvo Pentas segelbåtsdrev, som ger lågt motstånd under segling och hög effektivitet vid motorgång, finns för motorer på upp till 75 hk. Ett brett utbud av backslag med rak eller vinklad axel gör det enkelt för båtbyggare eller den som byter till ny motor att hitta backslag som passar.
Volvo Penta har också ett komplett utbud av propellrar. De patenterade tre- och fyrbladiga foldingpropellrarna som passar motorer på upp till 120 hk ger bästa prestanda för seglaren. Tack vare den unika elliptiska formen blir dragkraften mycket hög, även vid backning, samtidigt som motståndet under segling minimeras.
Volvo Pentas motorprogram för segel- och deplacementbåtar:
D1-13: 2 cylindrar, 12 hk (ny)
D1-20: 3 cylindrar, 19 hk (ny)
D1-30: 3 cylindrar, 28 hk (ny)
D2-40: 4 cylindrar, 40 hk (ny)
D2-55: 4 cylindrar, 55 hk
D2-75: 4 cylindrar, 75 hk
D3-110: 5 cylindrar, 110 hk
D4-180: 4 cylindrar, 180 hk (ny)
Samtliga motorer uppfyller de miljökrav som introduceras i Europa och USA 2006 samt de lokala kraven för Bodensjön (BSO).
För ytterligare information, vänligen kontakta Ann-Charlotte Emegård, AB Volvo Penta,
tel: 031-66 84 18, E-mail: ann-charlotte.emegard@volvo.com

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu