Har du hört talas om en sportbilsägare som klagar över taskigt benutrymme i baksätet? Eller att det är svårt att komma i och ur bilen för att den är låg?
Troligtvis inte eftersom det liksom hör till. Istället framhåller han (för det är oftast en han) att bilen är befriande kompromisslös och att den tar kurvorna på ett magiskt sätt.
På samma sätt finner sig daycruiserägaren i att hans båt (också oftast en han) har hopplöst smala skarndäck och att det inte går att ta sig från fören till aktern utan att kliva i soffor och på solbäddar och att han måste balansera fördäck som är befriade från räcken att hålla sig i. Just därför känns Yamarin 65 DC som ett stort steg framåt i utvecklingen. Den är något mer än en renodlad solskensracer och fungerar utmärkt att bo i en helg eller så. Så liten den är.
För ändamålet har den en ruff med en rejäl V-koj som ledigt rymmer två vuxna (1,90 m). Under kojen finns goda stuvutrymmen så att sovsäckar och annat som ska vara ur vägen under dagtid faktiskt kan stuvas undan. Något som inte är självklart på daycruisers i den här storleksklassen. Ej heller har man snålat när det gäller tjockleken på dynorna i förpiken vilket är avgörande för sovkomforten. Toalett går att få, men det kostar 3 000 kronor extra, och när man ändå är i gång kan man kryssa för ett tvättställ med tillhörande vattensystem och ett gaskök, för 6 500 respektive 2 000 kr extra, i listan över extratillbehör. I sådana fall installeras de båda sistnämnda under en lucka i konsolen framför passagerarplatsen. När sedan det utdragbara kylskåpet (12 995 kr) är monterat känns det hela komplett.
Ambitionen är med andra ord att Yamarin 65 DC ska kunna vara något mer än en dagtursracer som man kan övernatta i till nöds. Lite mer ljusinsläpp i form av en taklucka i ruffen hade dock höjt komforten ett snäpp till.
Snitsig inredningslayoutDet som utmärker Yamarin 65 DC mest är dock att det är befriande enkelt att röra sig ombord. Sittbrunnen hör till de förhållandevis största som skådats och är därtill sparsamt möblerad med ett djupt skålat och bekvämt förar- och dito passagerarsäte samt en U-soffa i aktern. Punkt. Däremellan finns gott om plats och när det är matdags tar man med fördel fram det medföljande teakbordet. går via en öppningsbar lucka i vindrutan och en bred trappa och vidare till ett plant, teakbelagt och därmed halksäkert fördäck. Att ta sig i land när man har lagt till med fören mot en brygga eller klippa är med andra ord helt bekymmersfritt vilket knappast är fallet med daycruisers över lag. Speciellt inte om man på grund av åldern inte är lika vig som i fornstora dagar.
Tål att provocerasKöregenskaperna då? Jo då. Yamarin 65 DC bygger på samma skrov som sin hyllade föregångare 64 DC och bjuder därmed på en stor portion körglädje. Fattas bara annat när det, som i det här fallet, sitter en 225-hästare på akterspegeln. Hästspark är ett slitet, men likväl passande uttryck som säger något om hur båten fullkomligen skjuter sig upp och över planingströskeln och bjuder på ett rejält pirr i maggropen. Väl uppe i planing hittar man en lagom marschfart i trakterna kring 30 knop och då stannar förbrukningen på runt en liter per sjömil. Billigast går Yamarin 65 DC i 22,5 knop med ett varvtal på 2 900 och en förbrukning på 0,86 liter per sjömil. Med plattan i botten kom vi vid testtillfället upp i 48,7 knop och en förbrukning på 1,71 liter per sjömil.
Mycket krutTotalt sett finns det alltså bara gott att säga om köregenskaperna. Yamarin 65 DC balanserar högt och lätt på sin V-botten (20,5 grader i aktern) och tål att provoceras ordentligt med start, stopp och kraftiga girar utan att bjuda på wobblingar, kast eller andra obehagligheter. Tvärt om känns den trygg och välbalanserad och när det bjuds på luftfärder blir landningarna förvånansvärt odramatiska. Den som är förnuftig kan spara 71 300 kronor på inköpspriset genom att nöja sig med Yamahas 150-hästare. Den räcker gott även när båten är tungt lastad eller när man vill åka vattenskidor.
Men vem vill vara förnuftig?

De utvändiga ytorna är föredömligt stora. Djup sittbrunn och bekväma säten ger ett gediget intryck.

En bred trappa leder upp till ett halksäkert och plant fördäck.

Stora stuvutrymmen under soffan i sittbrunnen. I det största förvarar man med fördel matbordet när det inte används.

Förpiken ser ut som förpikar plägar. En taklucka hade dock inte skadat.

Ankarboxen är, benämningen till trots, olämplig att förvara ankaret i. Men tampar går bra.

Framför passagerarsätet kan man få ett tvättställ för en extra kostnad.

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu