Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025
Gäst
Gäst

En myndighetsskandal

Att själv importera en båt från USA är som att spela rysk roulette med fullt magasin. CE-reglerna gör vanliga medborgare till skurkar och öppnar för oärlig verksamhet. Så får det inte vara.

Grundregeln är att den som importerar en båt måste se till att den är korrekt CE-märkt. Om båten saknar den rätta märkningen får den inte tas in i landet. Många som privatimporterar båtar ser till att de CE-märks i USA via företag som säger sig kunna skaffa fram den nödvändiga dokumentationen som krävs för att båten ska bli godkänd. Men en fastskruvad CE-skylt vid ratten är ingen garanti för att märkningen gäller. Nu kommer kruxet. Det är du som skriver under och garanterar att CE-handlingen är korrekt och ansvaret vilar på dig till 100 procent att det stämmer. De företag som bistått i märkningen har inget ansvar för att det sitter en CEskylt utan täckning på båten.

En av de saker som brister i CE-märkningen vid privatimport är ett avgasprov på motorn som måste göras enligt en särskild ISO-standard. Transportstyrelsens antar att alla icke CE-märkta båtar har en helt unik motor. Det spelar ingen roll om din motor är identisk med de tusentals MerCruiser och Volvo Pentamotorer som sitter i amerikanska båtar som importerats av en generalagent direkt via den amerikanska tillverkaren. Transportstyrelsen menar, med EU:s fritidsbåtsdirektiv som grund, att motorerna kan ha trimmats eller på annat sätt ha modifierats, och ska därför betraktas som unika maskiner. Det nödvändiga avgasprovet kostar … håll i dig nu … 250 000 kr! Och här kommer pungsparken. Kostnaden för det ISOcertifierade avgasprovet har bestämts av bland annat båtbranschen, som naturligtvis vill begränsa privatimporten av amerikanska båtar. Inget av de företag vi har varit i kontakt med gör en korrekt CE-märkning, där avgasprovet ingår. Inte ens Nordens högst ansedda klassningssällskap, Det Norske Veritas, gör det. De litar istället på Kalifornien, som har världens hårdaste avgaskrav. Får motorn säljas där borde den duga för Norden. Men det anser inte Transportstyrelsen. Kontentan blir att större delen av alla privatimporterade och ”CE-märkta” båtar troligen är olagliga eftersom det är ekonomiskt självmord att göra avgasprovet.

Nästa skandal är att du inte kan CE-märka en båt som har fastnat i tullen. Båten hålls inlåst på ett tullager eftersom den inte får importeras i Sverige. Dessutom måste du betala hyra för lagerhållningen. Det enda du kan göra är att skicka tillbaka båten eller förstöra den. Om din båt slipper undan tullens klor stöter du på nästa hinder när det är dags att lämna din egenimporterade och tveksamt CE-märkta båt som inbyte hos en handlare. Så fort ett företag köper en båt av en privatperson övergår ansvaret för import och CEmärkning på dem. Om en båts tredje, fjärde eller tjugonde ägare upptäcker att båten saknar korrekt CEmärkning, kan han kräva att köpet går tillbaka. Då måste importören eller företaget snällt ta tillbaka båten och ge honom pengarna åter. Ingen handlare kommer att ta i din båt med tång.

Det här öppnar också för oseriösa privatpersoner som köper en amerikansk båt med bristfällig CE-märkning och sedan stämmer säljaren för kontraktsbrott eftersom märkningen inte är korrekt. Köpet går tillbaka och förlikningspengarna ger en vinst. Vi har tagit del av sådana konkreta fall. Den mest absurda och ännu oprövade följden av en bristfällig CE-märkning är att du, som importör och ansvarig för CEmärkningen, kan bli åtalad om någon skadar sig eller omkommer på importbåten på grund av konstruktionsfel. CE-märkningen är nämligen en samling säkerhetsföreskrifter som ska förhindra olyckor. Du har skrivit under på att märkningen är korrekt och är ansvarig för säkerheten. I evighet. Amen och godnatt.




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...