I våras premiärvisade Dufour Yachts sin 365 Grand Large, det franska varvets senaste skapelse i den nya serien av bekväma cruisingbåtar. Båten erbjuder ljus och luftig interiör i kombination med generösa utrymmen, och till ett måttligt pris.
NÄR DUFOUR YACHTS i franska La Rochelle inleder sitt 41:a år sedan starten så kallar de själva det för en ny era. Michel Dufour startade 1964 företaget som under 1970-talet blev ett av Europas ledande båtvarv. Han utvecklade själv båtarna och lyckades främst tack vare den första serieproducerade plastbåten, Arpège, som var en av Norlinritade Scampis tuffaste utmanare i dåtidens kappseglingar. Under 1980-talet gjorde varvet en mindre välfunnnen omsvängning, från massproduktion till betydligt färre beställaranpassade högkvalitetsbåtar, men är sedan 1995 tillbaka i serieproduktionen igen. Nya italienska ägare, samma bolag som äger Grand Soleil, tog över verksamheten 2001. Sedan dess har modellprogrammet renodlats i en cruising- och en performancelinje, precis samma väg som många andra serieproducerande båttillverkare gått.365 - EN UTPRÄGLAD CRUISING- OCH FAMILJEBÅT
Dufour kallar sin cruisingserie för Grand Large och har gett den tresiffriga modellbeteckningar. Först ut 2003-04 var 385, som i år följs av 455 och 365, samt i slutet av året även minstingen 325. Segling har tagit en närmare titt på Dufour 365 Grand Large och upptäcker en båt som är en utpräglad cruising- och familjebåt, med generösa utrymmen tack vare det breda och voluminösa skrovet. Den raka stäven ger lång vattenlinje och båten bör också segla väl, även om den svaga vinden när Segling provade inte medgav att vi kan göra några utfästelser om detta. Generalagenten Tore Becker har redan levererat ett par stycken i Sverige och mässbåten i Wasahamnen har serienummer 36. Fram till nästa sommars semestersäsong räknar han med att sälja uppåt ett tiotal Dufour 365: - Det fi nns ett stort intresse för den här båten, och spekulanterna gillar att den också ser snygg ut på vattnet, säger han.VENTILER OCH INREDNING GER LJUS
Interiören är traditionellt utformad, men ändå inte. Det längsgående pentryt på babordssidan överraskar något, men fungerar väl och bereder plats för toalett med duschplats alldeles om babord vid nedgången. Den är helgjuten i plast och därmed ljus och lättstädad, men kanske inte så ombonad som om vi också hade fått se lite mer trä. Pentryt har en större och en mindre ho med varmt och kallt tryckvatten samt en sjövattenpump som manövreras med foten på vanligt sätt. Spis med två lågor och ugn samt en djup kylbox kompletterar köksutrustningen. När man står i pentryt är det ganska trångt mot den ryggstödslösa soffan vid salongsbordet, men det fungerar ändå. Runt bordet kan sex vuxna sitta, ja, kanske ett par till om man känner varandra väl. Förpiken kan man gå helt in i och bädden som mäter 2 x 1,45 meter fi nns på styrbordssidan. Babordssidan rymmer klädskåp och hyllor, samt en liten bänk att sitta på. Smala ventiler i skrovsidorna ger ljus i både salong och förpik, och det ljusa konstlädret i dynorna bidrar också. Akteröver kan man välja mellan en eller två kabiner (extrakostnad 24 050 kronor), som gott och väl erbjuder ståhöjd för mig som är knappt 1,80. En liten ventil ut mot sittbrunnen sörjer för luft- och ljusinsläpp, men det är betydligt mörkare här än i förpiken.TRIMJUSTERING I SITTBRUNNEN
Sittbrunnen är rymlig och här kan man sitta många, men det stora fällbara bordet i framkant av rattpiedestalen stjäl kanske onödigt mycket plats. Fällbar ratt från Lewmar för knappt fyra tusenlappar extra är nästan ett måste när man ligger i hamn, annars går det inte att röra sig smidigt. Storskotet leds ner ungefär mitt på bommen till en skena i framkant av ruffluckan. Det är skönt att slippa skot och skena i brunnen, men vid ensamsegling är det omöjligt för rorsman att släcka på skotet utan att släppa ratten. Genuaskotet justeras däremot lättvindigt på vinschar inom räckhåll för rorsman, och alla trimlinor leds också bekvämt ner i sittbrunnen. 9/10-riggen med bakåtsvepta spridare kommer från Sparcraft och den högt placerade bommen medger ståhöjd i sittbrunnen även vid slänggippar eller snabba stagvändningar. Lazyjacks och ett revsystem med bara en lina innebär att man smidigt kan ta ett rev när det behövs. Däck och överbyggnad harmonierar väl med skrovlinjerna och tillåter god sikt föröver från rorsmanspositionen. Enligt Dufour så ska de väga uppemot 40 procent mindre än hos många av konkurrenterna. Att däck och överbyggnad ändå är tillräckligt styva förklaras med en speciell injektionsteknik med vakuum som används i byggprocessen.MYCKET INGÅR MEN EN HEL DEL TILLKOMMER
Dufour 365 Grand Large kostar 1 180 000 kronor i så kallad Arpège Edition, som bland annat inkluderar lazyjacks, rullgenua, kylbox, radio med cd, logg, ekolod och vinddata. Dusch i sittbrunnen, ankare med elektriskt ankarspel och förtöjningspaket, landström och varmvattenberedare ingår också, samt en hel del annat smått och gott. Däremot kostar bottenmålningen drygt 10 000, eller det dubbla om man vill ha epoxibehandling också. För leverans i Sverige tillkommer 74 000 kronor och en gennaker går på 11 100, medan ett storsegel med genomgående lattor kostar drygt 16 000 kronor extra. Förmodligen landar man på uppemot 1 400 000 innan man har valt färdigt, i synnerhet om teak på däck och i sittbrunn för drygt 100 000 ska ingå i paketet.
Fakta Dufour 365 Grand Large
L ö a 10,81 m
L v l 9,28 m
Bredd 3,65 m
Djupgående 1,70 m
Deplacement 5700 kg
Kölvikt 1500 kg
Storsegel 29,5 m²
Genua 33 m²
Motoreffekt 29 hk
TEXT & FOTO: JOAKIM HERMANSSON

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu