Fiskars har producerat de välkända aluminiumbåtarna Buster i mer än 30 år. Modellerna har ständigt moderniserats, men kundkretsen har visat sig äldre än man trott. Därför ville varvet ta fram en ny sportigare och ungdomligare modellserie.
Uppdraget gick till Mannerfeldt Design Team. Far och son, Ocke och Ted. Erfarenhet kombinerat med ungdomlig skaparglädje.
- Det vi främst ville hitta var en egen ny identitet på båtarna. Man ska på långt håll kunna se att det är en Drive-båt, berättar Ted som har varit den drivande i projektet, och fortsätter:
- Tar man bort alla stickers och annat yttre på dagens båtar är det inte så lätt att skilja dem åt. Vi har jobbat mycket med proportioner och designlinjer och gjort båtarna sportigare och förhoppningsvis mer tilltalande för yngre som oftast vill ha en egen identitet. Se bara hur yngre klär sig jämfört med äldre. Identitet är viktigt, säger Ted.
Drive-båtarna har förutom den aggressiva designen och det sportiga stuket, där mycket känns igen från moderna bilar, också en hel del kluriga finesser som infällda stuvfack, fotstöd och avsmalnande rutor. En utmaning för den unge designern var också att få den moderna designen att fungera i produktionen. En viktig ingrediens är då att ha så få delar som möjligt. Däcksdelen på Drive-båtarna når över hela båten, in i luckorna och sätena. En grannlaga uppgift som Ted löst förnämligt. Förutom skrov och däck är det bara några få småmoduler som gör den kompletta båten. Allt limmat, inte en skruv eller bult i förbandet, inte en enda glasfiberremsning. Håller det verkligen?
- Ja, det gör det. Lotus limmade sina bilar redan för 15 år sedan och flygplan limmas. Limmerna i dag är så bra att limfogen blir starkare än själva laminatet. Skulle en olycka vara framme är det laminatet som brister, inte limfogen. Men jag måste framhålla känslan att köra en sådan här båt. Alla blir förstummade över hur tyst och solid båten är, avslutar Ted Mannerfeldt.
Tilläggas kan att segelbåten Daytripper som Ocke Mannerfeldt tog fram för fem år sedan också är limmad in i detalj. Till och med kölinfästningen mot skrovet är limmad. Inte en kölbult finns. Info: driveboats.com.

Ted Mannerfeldt har tillsammans med sin far Ocke designat Fiskars
nya modellserie Drive.

Drive DC 66

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu