en av initiativtagarna till ÅF Offshore Race, "nya Gotland Runt", med start vid slottet.
Vad är din del i det nya racet?
- Jag har seglat Gotland Runt 22 gånger.
Å rad?- Nej, men nästan. Sedan är jag med i KSSS havskappseglingskommitté. Men egentligen är det för att jag seglar en del med Jonas Wirström, VD för ÅF. Han kontaktade mig i höstas och undrade om idén var heltokig.
Han kläckte idén och du drev den vidare?- Nej, det vet jag inte. Men jag tror väldigt mycket på det här.
Vad är det som är så bra?- Rent seglingsmässigt att man adderar en dimension med etappen i skärgården. Det blir mer korta vägval och koll på att inte komma i vindlä bakom en ö och sådant.
- Dessutom tillkommer en ny klass som kan locka många, där man kör en kustnära bana utan de hårda kraven på säkerhetsutrustning och livflotte. Utan stor båt, dyr och krånglig utrustning och utan erfarenhet av havskappsegling kan man ändå vara med om starten vid Stockholms slott och målgången i Sandhamn.
I år ska inte alla 250-300 båtarna starta inne på Strömmen?- Nej, första året provar vi med två klasser, dels de stora båtarna, dels de klassiska båtarna. Men 2012 ska alla starta inne på Strömmen.
Hur kommer det att funka?- Det har vi funderat mycket på, som till exempel: Hur många båtar kommer igenom Oxdjupet samtidigt? Det krävs naturligtvis avspärrningar och koll på Finlandsfärjornas tidtabeller, men där finns ett fönster mellan klockan 10 och 16 då de inte går.
Du har inte bara seglat 22 Gotland Runt, du är segelmakare också?- Ja, jag jobbar med segel. Det är därför jag har så svårt att hålla mig ifrån den här regattan. Jag seglar väldigt mycket. Det är jollesegling, katamaraner och entypsklasser, allt från mindre tvåmansbåtar till X35 som jag satsar mest på nu.
Så blev du Mästarnas Mästare i höstas?- Ja, jag seglar ju en båt som heter C55 där jag och min yngsta son Viktor och hans kompis David Nihlmark lyckades vinna SM. Och då blev vi inbjudna till Mästarnas Mästare som alla svenska mästare blir.
Och i sommar blir det alltså ÅF Offshore Race?- Ja, jag och två kompisar seglar en 46-fotare med sju-åtta ungdomar, några av dem är våra barn. Och de har ju mest erfarenhet av jollesegling, men seglar man en båt som väger uppåt 12 ton kan man inte hålla en enda lina för hand utan måste veta väldigt noga hur man jobbar med vinschar, hur man avlasta linor, i vilken ordning man släpper och tar hem. Målet för oss gubbar är att medverka allt mindre under racet.
Så det är en mission att lära dem?- Nej, faktiskt inte, det är bara så himla roligt.

Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu