Sex sjömil sydost om Karlskrona ligger fagra Östra Hästholmen. Här gick ryska U 137 på grund 1981, men mest lockar ett besök på Mårtenssons båtbyggeri där Jaktkanoten, den raraste av båtar, byggdes i nästan 70 år.
I november 1981 riktades världens blickar mot Gåsefjärden i Karlskrona skärgård sedan ryska U 137 gått på grund. Den stora frågan var hur kapten Gusjin hade kunnat nå så långt in på hemligt område utan att upptäckas och händelsen var förstås mycket pinsam för marinen. För mig föreföll historien än mer osannolik när jag med egna ögon fick se alla smala passager och grundflak som U-båten hade passerat. Funderingarna rann i minnet på nytt några år senare när jag navigerade över Gåsefjärden för att besöka Östra Hästholmen. Trots att jag körde en liten motorbåt med uppfällbar motor kändes fjärden smal och jag förundrades igen över hur en stor U-båt kunde ta sig in här. Lite förvånande är kanske att det inte finns något minnesmärke över händelsen. Kanske beror det på att den östra skärgården inte längre har någon militär betydelse. En av de verkliga höjdpunkterna i denna skärgård är ett besök på Mårtenssons båtbyggeri på Östra Hästholmen. Här byggde bröderna Hugo, Karl och Göte jaktkanoter, Blekingsekor och snipor ända fram till mitten av 1990-talet.
I över 80 år höll de på och mot slutet mest för skojs skull. Att lägga till nedanför båtbyggeriet gick inte denna dag med frisk sydväst. Istället styrde jag in i viken med det lustiga namnet Kurran. Invid en större brygga gjorde jag fast och klev iland. En kort promenad längs den blomkantade byvägen leder till varvet. Som medlem i den fina föreningen Allmogebåtar visste jag att verkstaden numera är ett museum och att bröderna skänkte den till Blekinge museum före sin bortgång. Här arrangerar föreningen Allmogebåtar också varvets dag i mitten av juli varje år. Vid mitt besök fanns ingen på plats varför jag fick nöja mig med att ströva runt och se in genom fönstren. Men den som passar öppettiderna får i sig trevlig historia och kan beundra en av världens finaste båtar - Jaktkanoten. Att äga en 13 fots klinkbyggd Jaktkanot byggd av Mårtenssons, i lackad eller gråmålad ek med vackert språng, spririgg och en liten luftkyld Färe-Göta-motor som startas med snöre, är hög status för äkta allmogebåtsvänner. Varvet drevs i tre generationer i 150 år. Verkstaden byggdes dock först 1934 och kostades på med bra ljusinsläpp vilket förstås var avgörande för slutresultatet. Innan Mårtensson satte sitt namn på en båt ville det verkligen till att borden turade (passade). Som en hyllning till Hugo, Karl och Götes gärning är båtbyggeriet klassat som byggnadsminne sedan 1997. ?
FAKTA ÖSTRA HÄSTHOLMEN
Fiskeby och båtbyggarö i Karlskrona
skärgård med cirka 60 åretruntboende.
Färja och skärgårdsbåt till
Karlskrona. Gästhamn på Ytteröns
nordöstra spets.
Sevärt:
Mårtenssons båtbyggerisamt varvets dag som anordnas den
16 juli av föreningen Allmogebåtar.
Text & Foto: Curt Gelin
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu