Onsdag 22 jan 2020, 375 entusiaster online

Litsegard Sjöbod

PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar

Senaste i bloggboken
Senaste fotoalbumen
Senaste foruminläggen
Senaste Köp & Sälj annonser
Inga annonser hittades
Presentation
Välkommen till min sjöbod!
Jag är en lycklig ägare av en KB-22. KB är en förkortning av Kristiansands Båtindustri, där båten byggdes 1970. Det sitter en Mercedesdiesel OM636 (VP MD4) 36 hk i den. Båten är stabil och tystgående, vilket gör den till en härlig "glidare". Maxfarten är 7 knop. Då båt och motor är ganska unika, och det inte finns så många i omlopp, så skulle jag uppskatta att komma i kontakt med andra ägare av samma båt- och motortyp för att utbyta kunskaper och erfarenheter eller råd och tips.

Lite historik om motorn:
En MD4 är egentligen ingen Volvo Penta motor utan en marinkonverterad Mercedesdiesel. Motorn är en utvecklad MB 180D-motor, går även under modellbeteckningen OM636. Motorn fanns i olika versioner som industri-, marin- och bilmotor. Effekterna var mellan 25 och 50 hkr beroende på utförande. Som bilmotor satt den i "Bullmersan" på 50-talet, men tillverkades som industri- och marinmotor fram till 70-talet. Även om Volvo tidigt slutade sälja den har motorns popularitet, framför allt beroende på dess hållbarhet och bränslesnålhet, gjort att den än idag används. För den som behöver kan jag tillhandahålla kopior av motorhandbok (på svenska). Jag har också en hel del insamlad historik och fakta. I dagsläget har motorn ett utbytt backslag av märket Warner.

Lite historik om båten:
KB-snipan tillverkades i Kristiansand i Norge. KB är förkortning av Kristiansands Båtindustri, en gammal traditionell båtbyggerifirma som startades och drevs av en man vid namn Julius Roland. Båttillverkningen ägde rum i en gammal nedlagd flyghangar som efter andra världskriget nedmonterats och sjövägen transporterats och uppmonterats i Vaskervigen. Flyghangaren fungerade som produktionshall för Roland ända fram till produktionsstoppet någon gång under början av 70-talet.
Produktionen av KB22 startade åren 1968/69 och pågick fram till början av 1970-talet (troligtvis 1973), då gjutformerna till båten såldes till SJÖBÅT A/S i Larvik och användes i produktionen av båtar som Sjömann22 och HB22.
De första KB22 som tillverkades hade Marnar RG12-motorer. Ganska snart övergick man till Volvo Penta MD2 –16 hk. Därefter kom MD 2B som var på 25 hk och senare också MD11C. Några båtar fick också motorer av märkena Buch, Farrymann och Albin.
Grebbestad Motor i Sverige importerade många KB-båtar, en del utan motorer, för att på plats i Sverige få BMC-motorer monterade.

Båtens mått
Längd: 6,70m
Bredd: 2,40m
Fribord midskepp: 0,7
Max djup: 0,7m
Passade motor 10-45 hk
Max hastighet: ca 7 kn

KB22 har goda sjöegenskaper, den är stabil och har ett bra glid genom vattnet. Det är också en praktisk båt med bra utrymmen både i ruff och sittbrunn, något som också gör den till en bra båt för den "lilla" familjen.




Skicka email till Litsegard

Användarnamn (alias):Litsegard
Län:Västra Götaland
Medlem sedan:04-11-06 kl 21:28
Senast inloggad:08-03-08 kl 20:44
Antal inloggingar:254
Antal foruminlägg:70
Medlem i klubbar: Plastsnipeklubben
 OM 636
Mina båtar
Årsmodell : 1970
Köpt år : 2004
Pris :  -
Båt:
KB22 1970
Båttyp:
Snipor

Maringuiden Nordic AB

Org nr. 556864-7530
Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?

Kontaktinformation
Besök oss på Facebook

Annonsera

Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?

Annonsera på maringuiden.se
Kontaktinformation

Information

Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.

Information om maringuiden.se
© 1996-2020 maringuiden.se | Det tog 0.07 sek att generera sidan.