Fredag 19 apr 2024, 426 entusiaster online
thoper Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Gästbok & Bloggbok inlägg
El och generator
Etappmål:
Byta generatorNu när jag äntligen kan styra ny hydraul och bytta bussningar i styraxeltappen så är det dags att ge sig på elen, hittade en El-Kille som kommer att montera en 90 amp generator och skiljerelä, tänkte göra allt själv men han ville ha ett par hundra för jobbet så då var valet ganska enkelt. Nästa år blir det byte av hela kabelstammen och instrumenteringen, men hag börjar med generator och arbetar mig fram till instrumentbrädan sakta men säkert./Thomas
Bytta bussningar och packningar styrning OK
Fick tillbaka båten nyss, nu funkar allt som det ska, inte blev det katastrof dyrt heller, Regal Marinservice gjorde ett snabbt och bra jobb. 1200:- lyft, 2800:- arbetet 1000:- delarna vilka då var bussningar och packningar. Nu går detatt styra. Med ny hydraul styrning och fixad axeltappsbussning&packningar så känns livet lättare.
Upp på land och bussningsbyte
Lämnade in båten till Regal service ute i Vårby, hoppas på att inte bli ruinerad, styrhjälm 12 000:- om man måste byta den sen är det bussningar och jobbet. spännande, hoppas hursomhelst på att få en båt som med ny hydraul och fixad bussning i styrhjälmen nu skall gå lätt att ratta omkring med, vi får se.
Hydraulstyrning monterad
såja ! nu har man monterat hydraulstyrning i båten, men det blir till att ta upp båten och byta bussning i alla fall. Visserligen vart det väldans bra med hydraulstyrningen , men istället kommer jag att slita sönder något eftersom den är betydligt kraftigare än teleflexen, och bussning/styrhjälmen går lika trögt. Men motorn går som en kloccka, 151b och 290 drev känns helt ok på båten några hästar mer än originalet och dom behövs.
Båten hemkörd
Jaha så så var Monarken sjösatt i Tyresö och hemkörd, 22 sjömil gick perfekt, men ! styrningen är gigantiskt trög, har plockat port glappoflexen, men har nog en oxiderat styrgallefbussning bland annat. I Med rostlösning och iväg och köpa Hydraul styrning så klarar jag mig den här sesongen, sen blir det att byta bussningar.
Köpt en Monark 670
Hittad en Monark 670 med AQ151 b 290 drev. Men en del fix är det nog, köpte den oprövad och ostartad ståeende på land utan att sett drevet, typ alla fel man kan göra. Men säljaren var en just kille och bra pris blev det, så nu får vi se hur det går till våren
Storblekan såld, nu skall det köpas ny båt till vå
Datum:
20081109Jahapp ! så nu är hon då såld, riktigt fin båt men jag blev sugen på att färdas lite fortare på vattnet. en Monark 670 skall jag leta efter mot vårkanten.
Fixat propeller axel packning
Datum:
080629HAr precis med andan i halsen bytt propelleraxeltätning, någon sorts grafit snöre. Alla gammla sjöbusar sa att det inte var något problem att göra detta i vattnet eftersom fettet och den gamla talgflätan skulle hålla tätt. Nåja ! jag gjorde ett försök och det gick bra. Motor och båt går kanon, måste hålla koll bara så jag inte drog år för hårt så att axeln går varm, får ju gärna droppa en droppa vatten för smörjningens skull. Nu har hon gått 15 timmar jag har bytt olja och filter ett par gånger. Hon går riktigt bra, låter som en gammal skolbuss, men det är bara charmigt.
Sjösatt
Sjösatt
Storblekan som stått 10år på land
Hittade en Storbleka från 68 som stått 10 år på land, köpte på chans, fick byta packboxar och diverse annat. Cappucino i oljetråget, läckande kylslangar, men till slut så startade hon , Albin AD2 och gick fint, 10 år gammal Diesel i tanken med, även det funkade, tog mig hem från väddö till sthlm ca 9 tim premiärtur allt funkade. Läcker lite i propelleraxel genomföringen, men det ska jag fixa, nu ligger hon och guppar vid bryggan...tjusigt
Sida 2 av 2
Skriv inlägg