Torsdag 25 apr 2024, 657 entusiaster online

sySmilla Sjöbod

PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar

Mina båtar
Här listas alla de båtar som sySmilla äger eller har ägt.

Semona 30
Ägarkommentarer
Årsmodell:
-
Antal ägare:
-
Inköpsår:
-
Inköpspris:
-


Positiva egenskaper:
Skrovet är enkellaminat som är handupplagd och mycket kraftigt, däcket är dubbellaminat med divenycell som distans material. Bra halkskydd på däck. Bra grabbräcken på däcket.

Salongen är påfallande rymlig. Utrymmet i mittgången är så tilltaget att den som lagar mat inte störs av förbigående. Pentryt är suveränt, rostfribänk och bänkhöjden håller Svensk standard.
Alla skåp och hyllor är mycket praktiska samt även ett teakskåp för förvaring av glasen. Köket är gasolkök med ugn med 2 st. gasolflaskor.

Dinetten ger god plats för 4 personer och dinettdurken är upphöjd för att ge fullt utrymme för benen. Bordet kan sänkas ner och ger en dubbelbädd som är 1,90 m lång.

Mittemot toaletten finns det en garderob för kläder, både med galgar och vinklade hyllor.
Stuvutrymmena under britsarna är väl tilltagna. Förpiken har två kojer, gott om svängrum för klädombyte och förluckan är stor nog för att användas vid i och urlastning.
Negativa egenskaper:
Inga, föruton att hon kunde vara en fot längre...
Generellt omdöme:
Den är bred och samtidigt grundgående, långkölad och har en mjuk avrundad kölform (inplastad blyköl). Det är akterligt överhäng med en positivt vinklad akterspegel. Semonans mått överensstämmer väl med t ex. Ballad och Scampi och komforten är helt klart överlägset Semonans starkaste sida. LYS-talet är 1.04 dvs. samma som Vindö 40 och HR 29
Riggen är masthead, med dubbla undervant, med tanke på båttypen är bomliket kort med sina 3 m. Moderat masthöjd på 10.5 meter vilket ger en styv båt eller om du vill underriggad.

Förbättringar / renoveringar:
Vi byggde ett ”Doghouse” hösten 2005 av divenycell, glasfiber och epoxi.
Kylbox Isotherm 38 l, med kompressor är gjord som en utdragbar låda och är därför alltid åtkomlig. Kylen kan gå hela sommaren utan att det behövs 220 W, Smilla är självförsörjande då det gäller el.
2 st Fotpump Gusher i pentryt till både söt och saltvatten
G-H panna (Fotogen) för vattenburen värme, med infällda radiatorer.

Akterut fanns två stickkojer men vi gjorde om den ena till stuvutrymme med hyllor och plats för en massa sjökort, men den som är kvar har en längd på 2,30 m så där är det gott om plats. Slingerkoj finns i stickkojen.
Furlex rullfockbeslag är utbytt samt alla vant/stag och vantskruvar till grövre dimensioner år 2006
Samtliga fall nerdragna till sittbrunnen med winchar och winchavlastare.
Marco Polo-masten har maststeg, VHF, FM antenn, windex, ankar- och trefärgslandterna i masttoppen. Svanhals genomföring för alla kablar till masten och under däck en rejäl kopplingsdosa.

Motor:
Volvo Penta 2003, 3 cylindrar. 28 hk, sötvattenkyld, drar ca 1,2 liter diesel i timmen. Sötvattenkyld med vakuumventil och kylvattenfilter.
Rak rostfri axel med trebladig propeller och VP-propelleraxel-lager. Offeranoder både på axeln och i motorn.

Tankkapacitet.
Diesel tank: 80-90 liter och ligger placerad i aktern med luftning och jordning. Plus plast dunkar.
Rostfria vattentanken rymmer 125 liter och är placerad i fören, med inspektionslucka och luftning som är kopplad via ett stort kolfilter och en Watermaker: Pur 3,5 l/tim
Det finns ett stort utrymme under motorn på ca 140 liter som är omgjord till en vattentank, och kan fyllas med regnvatten direkt från däck.

Ankare:
CQR 12 kg på peket och ankarrulle, + ett extra Bruce 10 kg i aktern, Ankarolina, 56 meter ankarband,
Ankarbox med manuell ankarspel +50 m. 8 mm ankar kätting

Däcket:
Vi har gjort en Rostfri akterställning / båge i aktern, för solcellpanel på 60 W och Rutland 913 vindgenerator, tuta, livboj osv.
Rejäla dubbla rostfria pollare både i fören och i aktern samt en på varje sida mittskepps.
Vi har gjort teakbritsar på sittbrunnens sarger, så det går att sitta skönt på kanterna.
Sittbrunnen är välskyddad och klädd med teak. Nya nergångsluckor kraftigt i dubbel plywood.
Bekväm bad och räddningsstege i aktern bredvid vindrodret.

Elsystemet:
Elsystemet är ombyggt och allt dokumenterat både på elkablar (nummer) och el-schema.
El-manöver panelen är nygjord med vattentäta vippströmbrytare, och samtliga kabelskor i båten är utbytta och infettade med vattenfri vaselin.
Batterier med separatorer och laddningsfördelare.



Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Semona
Modell
30
Längd ö.a.
9.05 m (30 fot)
Längd v.l
7 m
Bredd
2.95 m
Djup
1.25 m
Deplacement
3200 kg
Köl
Långköl
Kölvikt
1600 kg
Lystal
1.04
Riggtyp
-
Masthöjd
10.5 m
Krysställ
-
Ant. kojer
6 st
Vattentank
-
Bränsletank
-
Skrovtyp
-
Ruffhöjd
1.83 m
Motor
Volvo Penta D1-20
Motor hk
18 hk
Toppfart
6 knop
Drivmedel
Diesel
Prod. start
-
Prod. stopp
-
Antal prod.
-
Konstruktör
Ingemar Nilsson
Tillverkare
Segmo Båt

Maringuiden Nordic AB

Org nr. 556864-7530
Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?

Kontaktinformation
Besök oss på Facebook

Annonsera

Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?

Annonsera på maringuiden.se
Kontaktinformation

Information

Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.

Information om maringuiden.se
© 1996-2024 maringuiden.se | Det tog 0,02 sek att generera sidan.