Torsdag 18 apr 2024, 276 entusiaster online
madonnalyxIII Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Här listas alla de båtar som madonnalyxIII äger eller har ägt.
Storebro Solö Lyx IIISunseeker San Remo 35Bayliner 175 Bowrider
Storebro Solö Lyx IIISunseeker San Remo 35Bayliner 175 Bowrider
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1971
1971
Antal ägare:
3 st
3 st
Inköpsår:
2000
2000
Inköpspris:
-
-
Positiva egenskaper:
Härlig båt med mycket teak/mahogny ganska bra plats ombord för fyra personer skönt soldeck lagom ruff för fyra,bra kyl,kök,liten hjälp toalett som fungerar
Negativa egenskaper:
Båten gillar inte vågor kränger ,kan vara bra at ha bogpropeller i svåra hamnar drar en hel del bensin,kan vara tjurig i fuktigt väder om den står för länge,kan läcka i stolpar typ på för deck mot ruff likaså i skottet och i fönster.
Generellt omdöme:
Båten vid övertagande var i medium skick då förra ägaren gav upp tre stormar och presseningarna flugit iväg. Så vi såg möjligheterna då det var denna båt vi skulle ha hade tidigare en Hallberg Razzy 19 fot motorbåt tillverkad i slutet innan det sedan bara blev segelbåtar uppe i Henån. Båten hette tidigare PoppeII Eftersom Nils Poppe var första ägaren sedan döptes båten om till Chuck och vi sa bara så fullt namn på en sådan klenod det liknar mer en Madonna sa hela familjen och med lite polare och skumpa så blev det madonna för båten hette Donna. Sen eftersom vi är pedanter så var det tid för både det ena och andra första sommaren körde vi bara lite och andra sommaren kom klabbet först toppen och sedan blev det mkt landtid med många klåpare som kallar sig experter på motorer och enormt mkt pengar. Så efter en topp till börja vi vända oss direkt till Volvo och det var att torrsätta igen lastbil till Råå där mekanikerna stod i högsta beredskap för igentligen var det inte motorn där varit fel på i första läget utan konan i drevet var helt utslitet samt ett kors. då hade vi redan laggt så mkt pengar så det var att lägga upp ca 20.000.- till och då hade dom räknat ut att det blivit ca samma pengar att byta motorn och idag hade vi nog gjort det men dom få turer vi gjort i sommar så vet vi nog vad vi har idag. Och under alla dessa turer på land bestämde vi oss för att byta deck och när rivning påbörjades så ringde Jan Bengtsson oss från varvet och sa vi får byta alla reglar också så helt plöstligt var det nästan dubbelt så dyrt. Så det var att ta fetare julgris den julen men vi såg fram emot nytt för året innan renoverade vi ruffen och klädde om dynorna och nya gardiner samt vi satte på det nya decket mantågstötter och linor nogot som alla solö båtar bör ha som går på havet för dom är inte snälla i vind och vågor pga sin rundbottnade skrov då kränger den i vågorna vi har erfarenhet från Öresund. Åter till renoveringen när vi nu hade gjort allt detta återstod sunruffens styrfönsterbåge vi bytar den också det gjorde vi nu 2004 och kostade ca 25.000.- men vad det höjde båten samt nytt kapell. Så med allt detta hoppas vi på lugna soliga sommrar utan renoveringar nu ska det bara poleras skrovet och kromet samt dom vanliga servicarna sen ska det bara tutas och köras(Hoppas vi?!...)
Hälsningar
Fam.Ohlzon i Båstad-Skåne
Förbättringar / renoveringar:
Deck,Ballkar,motor,drev,bogpropeller nya dynor,gardiner samt gelcoatat div.invändigt för fräscha upp lite i stuvyttrymme,autopilot,gps,trimplan,badbrygga,ny lackad teakdurki sittbrunnen
Båten vid övertagande var i medium skick då förra ägaren gav upp tre stormar och presseningarna flugit iväg. Så vi såg möjligheterna då det var denna båt vi skulle ha hade tidigare en Hallberg Razzy 19 fot motorbåt tillverkad i slutet innan det sedan bara blev segelbåtar uppe i Henån. Båten hette tidigare PoppeII Eftersom Nils Poppe var första ägaren sedan döptes båten om till Chuck och vi sa bara så fullt namn på en sådan klenod det liknar mer en Madonna sa hela familjen och med lite polare och skumpa så blev det madonna för båten hette Donna. Sen eftersom vi är pedanter så var det tid för både det ena och andra första sommaren körde vi bara lite och andra sommaren kom klabbet först toppen och sedan blev det mkt landtid med många klåpare som kallar sig experter på motorer och enormt mkt pengar. Så efter en topp till börja vi vända oss direkt till Volvo och det var att torrsätta igen lastbil till Råå där mekanikerna stod i högsta beredskap för igentligen var det inte motorn där varit fel på i första läget utan konan i drevet var helt utslitet samt ett kors. då hade vi redan laggt så mkt pengar så det var att lägga upp ca 20.000.- till och då hade dom räknat ut att det blivit ca samma pengar att byta motorn och idag hade vi nog gjort det men dom få turer vi gjort i sommar så vet vi nog vad vi har idag. Och under alla dessa turer på land bestämde vi oss för att byta deck och när rivning påbörjades så ringde Jan Bengtsson oss från varvet och sa vi får byta alla reglar också så helt plöstligt var det nästan dubbelt så dyrt. Så det var att ta fetare julgris den julen men vi såg fram emot nytt för året innan renoverade vi ruffen och klädde om dynorna och nya gardiner samt vi satte på det nya decket mantågstötter och linor nogot som alla solö båtar bör ha som går på havet för dom är inte snälla i vind och vågor pga sin rundbottnade skrov då kränger den i vågorna vi har erfarenhet från Öresund. Åter till renoveringen när vi nu hade gjort allt detta återstod sunruffens styrfönsterbåge vi bytar den också det gjorde vi nu 2004 och kostade ca 25.000.- men vad det höjde båten samt nytt kapell. Så med allt detta hoppas vi på lugna soliga sommrar utan renoveringar nu ska det bara poleras skrovet och kromet samt dom vanliga servicarna sen ska det bara tutas och köras(Hoppas vi?!...)
Hälsningar
Fam.Ohlzon i Båstad-Skåne
Förbättringar / renoveringar:
Deck,Ballkar,motor,drev,bogpropeller nya dynor,gardiner samt gelcoatat div.invändigt för fräscha upp lite i stuvyttrymme,autopilot,gps,trimplan,badbrygga,ny lackad teakdurki sittbrunnen
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Storebro
Storebro
Modell
Solö Lyx III
Solö Lyx III
Längd ö.a.
7.5 m (25 fot)
7.5 m (25 fot)
Längd v.l
-
-
Bredd
2.6 m
2.6 m
Djup
0.6 m
0.6 m
Deplacement
1800 kg
1800 kg
Köl
-
-
Kölvikt
-
-
Lystal
-
-
Riggtyp
-
-
Masthöjd
-
-
Krysställ
-
-
Ant. kojer
5 st
5 st
Vattentank
75 liter
75 liter
Bränsletank
150 liter
150 liter
Skrovtyp
Klinkad plast
Klinkad plast
Ruffhöjd
1.8 m
1.8 m
Motor
VP AQ 130
VP AQ 130
Motor hk
145 hk
145 hk
Toppfart
20 knop
20 knop
Drivmedel
Bensin
Bensin
Prod. start
-
-
Prod. stopp
1972
1972
Antal prod.
-
-
Konstruktör
Einar Runius
Einar Runius
Tillverkare
Storebro Bruk
Storebro Bruk